2025-08-13, 13:52
Medlem
Avsnitt 1: Han – mannen som umgicks med Monica tidigare under kvällen. Han som framstår som bra och där Monica känner sig trygg. I podden framgår att han var med Monica sist dottern gick iväg under kvällen. Förhördes han, och när begav han sig iväg under kvällen? Ville Monica verkligen sova själv ute, utan någon annan? Samt barnen – när såg de Monica på morgonen? I podden förklarar de att brottsplatsen var full av blod. Såg inte barnen det första gången de kollade om Monica var vaken?
Citera
2025-08-21, 21:08
Medlem
Mojriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockenroll
Ja, han var allt än trevlig den mannen..Nu finns nästa avsnitt i podden Kalla fall. Nu är jag inte så rädd av mig så kan avslöja att jag är äldsta dottern till Monika och pratar en del i podden. Fråga gärna om ni undrar något, här i tråden eller i pm.

Jag beklagar verkligen det som hänt, men måste även säga att jag är imponerad över hur starkt du är som kan prata så öppet om det hemska som hänt er och kämpa för upprättelse. Men nu till min fråga:

På senaste tiden verkar ju polisen ha börjat jobba mer mot att försöka ringa in män som är i riskzon för att ta livet av sin partner. Då har de kommit fram till att bland annat följande punkter är riskfaktorer hos dessa män:

-Kontrollerande beteende/svartsjuka
-Allvarligt och/eller upptrappat våld
-Misstänkt tillgång till vapen
-Förekomst av strypvåld
-Överträdelse av kontaktförbud
-Kännedom om eller uttalad suicid från våldsutövaren
-Psykisk ohälsa/missbruk
-Pågående separation/uppbrott/vårdnadstvist
-Hedersnormer
-Kriminell belastning
-Målsägandens rädsla
-Graviditet

Är det någon av din mammas tidigare partners som möjligtvis stämmer in på många av dessa punkter?
Citera
2025-08-22, 01:04
Medlem
Rockenrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojrik
Jag beklagar verkligen det som hänt, men måste även säga att jag är imponerad över hur starkt du är som kan prata så öppet om det hemska som hänt er och kämpa för upprättelse. Men nu till min fråga:

På senaste tiden verkar ju polisen ha börjat jobba mer mot att försöka ringa in män som är i riskzon för att ta livet av sin partner. Då har de kommit fram till att bland annat följande punkter är riskfaktorer hos dessa män:

-Kontrollerande beteende/svartsjuka
-Allvarligt och/eller upptrappat våld
-Misstänkt tillgång till vapen
-Förekomst av strypvåld
-Överträdelse av kontaktförbud
-Kännedom om eller uttalad suicid från våldsutövaren
-Psykisk ohälsa/missbruk
-Pågående separation/uppbrott/vårdnadstvist
-Hedersnormer
-Kriminell belastning
-Målsägandens rädsla
-Graviditet

Är det någon av din mammas tidigare partners som möjligtvis stämmer in på många av dessa punkter?

Tack!

Jag skulle säga att många av punkterna stämmer in på de flesta av männen som min mamma hade ihop det med.
Citera
2025-08-22, 11:14
Medlem
Polis och åklagare gjorde fel som inte frihetsberövade "Vippe" direkt. Några saker hade man kunnat kolla upp omgående i register.

- Kände offret genom tidigare förhållande
- Dömd för våldsbrott mot henne
- Bodde i närheten av brottsplatsen

Det här räcker för ett frihetsberövande på lägre misstankegrad. Så brukar man normalt sett arbeta men polis och åklagare på Gotland kanske är avskärmade?

Jag säger inget om "Vippe" var en sannolikt gärningsman, det kan jag inte uttala mig om, men han borde definitivt ha blivit utredd.
Citera
2025-09-08, 22:25
Medlem
Ulf Hagström bodde väl i närheten? Åtminstone hans föräldrar. Har någon av de inblandade i mordet i Hemse på midsommarafton något med detta att göra?
Citera
2025-09-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Polis och åklagare gjorde fel som inte frihetsberövade "Vippe" direkt. Några saker hade man kunnat kolla upp omgående i register.

- Kände offret genom tidigare förhållande
- Dömd för våldsbrott mot henne
- Bodde i närheten av brottsplatsen

Det här räcker för ett frihetsberövande på lägre misstankegrad. Så brukar man normalt sett arbeta men polis och åklagare på Gotland kanske är avskärmade?

Jag säger inget om "Vippe" var en sannolikt gärningsman, det kan jag inte uttala mig om, men han borde definitivt ha blivit utredd.

Fast vittnen hade ju varit med honom hela kvällen (först andra vuxna och barn, och sen gick han hem i säng med sina hans barn)
Citera
2025-09-25, 13:52
Medlem
Vem är mannen som Monica vad gift med vid brottstillfället? Hon hade begärt skilsmässa som senare gick igenom, förstod jag det som.

(Tas upp i avsnitt 5 i Kalla fall)

Edit: fattar nu att det är ”Svensken” som redan är omnämnd i tråden, sorry.
Citera
2025-09-27, 12:13
Medlem
tjenaretjenares avatar
Är hon så pass med att hon skulle kunna kommunicera med att blinka? Då hade man ju kunnat "förhöra" henne och fråga om hon hör eller förstår en och sedan frågat henne om hon vet vem det var o så vidare. Men känns som att de redan testat detta men man vet aldrig.
Citera
2025-09-28, 14:15
Medlem
Rockenrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Är hon så pass med att hon skulle kunna kommunicera med att blinka? Då hade man ju kunnat "förhöra" henne och fråga om hon hör eller förstår en och sedan frågat henne om hon vet vem det var o så vidare. Men känns som att de redan testat detta men man vet aldrig.

Det har man försökt. Jag har försökt flera år med att få någon kontakt typ klämma handen etc. Men har aldrig fått någon respons. Var länge sedan nu dock men hon är fortfarande i samma illa skick.
Citera
2025-09-30, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rockenroll
Gillade honom aldrig. Vräkig, mytoman, elak och vidrig.
Han har lite på sitt cv också..våldtäkt, misshandel, stalking..

Vill inte outa mig, men kände till "svensken" och han var en jävla skrävelpelle, och ett jävla as. Jag är 100% övertygad om att han är skyldig till dådet mot er mor. Lider med er.
Senast redigerad av HJKLQ 2025-09-30 kl. 23:15.
Citera
2025-09-30, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madness1976
Jag kollade på denne Stefan Bodins bilder på Facebook. Och jag har aldrig varit på Gotland så har ingen som helst aning om hur det ser ut där. Men jag reagerade på bilden han tagit på den röda träbyggnaden... Påminde väldigt mycket om iallafall området där mordförsöket inträffade. Sen var det mest hans kommentar till bilden jag reagerade mest på... Han svarar någon med ungefär "Klicka på bilden så ser du". Han syftar kanske på bilarna som står parkerade där. Kan också vara att han berättat för personen om vad han gjort på den platsen tidigare och därför menar att personen fattar om han ser hela bilden... Det kom inte fler kommentarer sen...
Bilderna ser ut att vara tagna hemma hos honom.
Citera
2025-10-04, 15:26
Medlem
Blev orimligt nyfiken när jag hörde att "Svensken" blir uppringd i nästa avsnitt.
Såvitt jag förstår är han idag avliden, är det bara ett olyckligt samband?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in