2025-10-04, 12:50
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Känns som att Norge ofta får den stora smällen vid de här stormarna.

Här på min del av den svenska västkusten har det inte varit så farligt. Visst har det regnat mycket och blåst kraftigt under hela morgonen men knappast på ett sätt som motiverat skräckrubrikerna. Nu verkar det ha lugnat ner sig en del.

Ja, det verkar som om Norge tar den största smällen med Atlanten, Norska havet och Nordsjön som närmsta stora "vattendrag"...
Citera
2025-10-04, 13:08
Medlem
bl-gr-ns avatar
Enligt Wikipedia så har Sverige nu 47 000 hem strömlösa, stämmer det? Eller är det något som någon uppskattat?

Även de brittiska öarna har stormvarningar, främst i norr.

I Halland inne i skogen 6-7 mil från havet... höstlöven rivs ner, träden börjar bli kala(re).
En Piassavakvast som stod lutad mot altandörrkarmen har flyttat sig någon halvmeter och kommer säkert falla innan det mojnar

Uppdatering någon minut senare... Katten som vägrar använda kattlåda, sprang ut regnet och gör sitt behov under ett klippblock utanför tomten.
Senast redigerad av bl-gr-n 2025-10-04 kl. 13:10.
Citera
2025-10-04, 13:13
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Den är redan i Sthlm… men de är som vanligt överdrifter med storm.. svenskar är sånt ängsligt folk.
nej, det är den inte, kolla satelitkartan på smhi. den kommer senare i e.m. Från kl 17 och framåt är vi oranget fält med ruskväder.
Citera
2025-10-04, 13:14
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Gudrun var väl ingenting. Höststormen -69, då jävlar blåste det på riktigt
Oktoberstormen -67 hade en medelvind på 40 m/s vid Ölands södra grund. Där ligger allt annat i lä utanför fjälltrakterna i detta land.
Citera
2025-10-04, 13:14
Medlem
gubbhorans avatar
Citat:

Gudrun fällde dubbelt så många träd som stormen -69.
https://skogshistoria.se/tidender-artiklar/historiska-stormar-och-ovader/
Gudrun räknas väl som den mest förödande stormen någonsin i Sverige.
Senast redigerad av gubbhoran 2025-10-04 kl. 13:16.
Citera
2025-10-04, 13:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Kollade nyss vädret inför Mjällby vs Elfsborg kl 15.00 och jag såg då att nederböden inför guldmatchen där är 99% och att det ska blåsa 15 m/s då, tufft väder.
Ska de verkligen spela matchen?
Citera
2025-10-04, 13:26
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ska de verkligen spela matchen?

Det verkar så, det står ingenstans att det ska vara inställt än så länge, det är utsålt också.

Citat:
Domarna har enligt SVT Sport gett klartecken till att matchen i Hällevik kommer att spelas som planerat, med avspark klockan 15.00
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2025-10-04 kl. 13:42.
Citera
2025-10-04, 13:27
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Det stämmer har jag hört av äldre släktingar. 🌪️🏕️

En verksamhet som har en möjlig liten silverkant på regnmolnen är damallsvenskan som kan skylla dagens magra utfyllnad på läkarna på nederbörden och att folk stannade hemma för att se MFF - FCR derbyt på SVT1 istället.
Citera
2025-10-04, 13:28
Medlem
Hegamons avatar
Sydkusten här, stormen kulminerar här nu enligt klart. Ska ta en promenad och kolla men förväntar mig inget särskilt. Brukar roa mg genom att titta efter båtar som slitit sig vid bryggor och sjunkit.

Kommer ihåg stormen Simone 2013. Det blåste så mycket att ett större fartyg som låg förankrat lutade vid bryggan, aldrig sett något liknande. Direkt efteråt skulle jag ut och åka med en liten färja. Färjan började rulla till höger och vänster. Flera meter höga vågor uppstod plötsligt utanför. Jag satt på en bänk i färjan och jag gled till höger och vänster någon meter hit och dit mellan rullningarna. En vägfärja som börjar rulla på vattnet, nix ej varit med om det innan. Färjan kunde sedan inte lägga till pga alla vågor så vi fick åka tillbaka. Någon passagerare skämtade om Titanic och folk skrattade. En besättningsman tittade till oss så vi inte slagit oss.

Förväntar mig inget alls av denna stormen. Alla vet att i oktober brukar hösten inledas med att det blåser ordentligt några dagar, precis som i dag.
Senast redigerad av Hegamon 2025-10-04 kl. 13:47.
Citera
2025-10-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
nej, det är den inte, kolla satelitkartan på smhi. den kommer senare i e.m. Från kl 17 och framåt är vi oranget fält med ruskväder.

De oranga är kusten i Skåne…
Citera
2025-10-04, 13:56
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Oktoberstormen -67 hade en medelvind på 40 m/s vid Ölands södra grund. Där ligger allt annat i lä utanför fjälltrakterna i detta land.
Det påstås ha varit 40m/s på Gotland vid orkanen Gudrun också.
Citera
2025-10-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Den är redan i Sthlm… men de är som vanligt överdrifter med storm.. svenskar är sånt ängsligt folk.
Kul "kille"!
Är du i den här tråden och ljuger också?
Ofattbart. Två lögner I ett litet inlägg.
Nej "den" är inte alls i Stockholm redan.
Nej, svenskar är inte ett ängsligt folk.

Till Stockholm kommer regn och vind till kvällen.
Hårda vindar är det på västkusten och södra ostkusten där några färjor och tåg ställts in. Vägar avstängda efter några nedfallna träd
Var bor din brevlåda?
Sitter du och hittar på inlägg från Moskva eller är du i St Petersburg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in