2025-10-03, 23:43
Medlem
Förändringen upprör – män vågar inte gå på toa: ”Ta bort dörrarna!”
Publicerad 3 okt 2025 kl 23.00
De traditionella toaletterna på kulturhuset försvann – och då försvann även de kissnödiga männen.

Nu har en debatt blossat upp i sociala medier.

Unisextoaletter på Helsingfors kulturhus skapar långa köer och upprörda känslor.

”Som följd vågar inte män använda pissoarerna mitt bland kvinnorna”, enligt professorn och historikern Jussi Nuorteva.

Syftet är ökad inkludering – men det finns kritiker.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/forandringen-uppror-man-vagar-inte-ga-pa-toa-ta-bort-dorrarna/

Er åsikt om detta?
Citera
2025-10-03, 23:56
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
De traditionella toaletterna på kulturhuset försvann – och då försvann även de kissnödiga männen.

Unisextoaletter på Helsingfors kulturhus skapar långa köer och upprörda känslor.

”Som följd vågar inte män använda pissoarerna mitt bland kvinnorna”, enligt professorn och historikern Jussi Nuorteva.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/forandringen-uppror-man-vagar-inte-ga-pa-toa-ta-bort-dorrarna/

Er åsikt om detta?

Fyfan vad respektlöst mot oss kvinnor med unisextoaletter. Att bara få lov att gå på toaletten till priset av att män står och blottar sig framför en. Det finns en anledning till att dam och herrtoaletter finns!
Citera
2025-10-04, 00:04
Avslutad
Varför kan man inte bara ha några enstaka könsneutrala toaletter som i fallet med simhallar som var på tapeten häromdagen?

Sen låter man de övriga herr- och damtoaletterna vara som vanligt. Snacka om att uppfinna hjulet på nytt men med förbehållet att sätta två käppar i detsamma.
Citera
2025-10-04, 00:11
Medlem
Märklig artikel.

Huset är K-märkt så man får inte bygga fler toaletter, men det gick bra att riva och bygga om det till detta??

Pissoar använder man väl när man är extremt pissnödig eller har bråttom.
Jag föredrar att uträtta alla mina behov ifred.

Enligt artikeln:
”Fullständig jämlikhet uppnås först när alla dörrar tagits bort från båsen”

Smart kille… 🤦🤦‍♀️🙈
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-10-04 kl. 00:16.
Citera
2025-10-04, 00:12
Medlem
triptykens avatar
Det verkar som om det finns urinoarer på hälften av toaletterna, men med båda toaletter är det nu tillgängligt för alla. Orsaken verkar vart att damtoan hade långa köer ?

Hade vart gött om det fanns typ "Toa plus urinoar" och "toa".

Personligen bryr jag mig inte, ingen ser nåt förutom ryggen på en.
Citera
2025-10-04, 00:13
Medlem
Citat:

Er åsikt om detta?

När jag såg rubriken så tänkte jag att det var som en damtoalett där män också var välkomna. Alltså där man går in i ett bås, låser om sig och uträttar sina behov. Eventuellt att båset skulle vara ett litet rum.

Men att ta herrtoaletten och välkomna in kvinnorna låter lite tveksamt för att uttrycka det milt. Vissa män är kanske inte så pryda av sig och har inte några problem att ställa sig vid pissoaren och pissa oavsett, men många är nog inte det. Konsekvensen blir att dessa känner sig tvugna att gå in i båset och göra sina behov.

Detta lär ju leda till att det blir mer kö snarare än mindre. Dessutom blir det inte lika fräscht kanske när vissa män skall envisas med att stå och pissa med halvdan siktförmåga och pissar ner hela toastolen.

Bättre hade varit att man såg till att inrätta rena pissoarrum. Där man kan gå in och pissa om man nu vill ståpissa. Sen kan de som vill sätta sig för att uträtta sina behov gå på sitttoan (i annat utrymme).
Citera
2025-10-04, 00:18
Medlem
Vad är problemet?
Citera
2025-10-04, 01:01
Medlem
feemaxxxs avatar
Problem nummer 1:
Män som står och urinerar får acceptera att kvinnor går in och stirrar på kukarna.

Problem nummer 2:
Eftersom damerna tar en sådan jävla tid på sig inne på toaletten, så kommer det bli kö till båsen.

Problem nummer 3:
Tjejer skitar ner toaletterna mer än män. Många vågar inte sitta på ringen och pissar halvstoendes och pissar ber toaletterna.

Sedan finns risken att (se 1) vissa kvinnor kommer att börja klaga om hur otrevligt det är att se mäns kukar när de går in på toaletten, och pissrännsn kommer att försvinna.
Citera
2025-10-04, 01:09
Avstängd
67arigGubbes avatar
Hur gör man hemma? Uppdelade toaletter?

Det handlar väl mer om att man ska hålla toaletterna rena och hygieniska!

Män har iof mer miffon och utvecklingsstörda som bajsar på kanter, så man förstår kvinnorna men ärligt, vad spelar det för roll?

En man som ej kan pissa när en kvinna tvättar händerna eller skiter i sitt bås är ingen man!
Citera
2025-10-04, 02:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Er åsikt om detta?
Finnar är ju lite efterblivna i sitt tankegods .. så jag är inte förvånad .. I Sverige har vi haft könsneutrala toaletter i offentlig miljö länge .. De borde se och lära -- precis som de alltid fått göra ..
Citera
2025-10-04, 04:57
Medlem
Sereenas avatar
IMO så är en toa med pissoar inte direkt könsneutral...

Vill man ha en könsneutral toa så är det nog separata bås/smårum som gäller..
Citera
2025-10-04, 09:39
Medlem
bithaxs avatar
De har ju helt missat dethär att unisex toaletter inte har pissoarer.
Men de kanske tänker att transkvinnor ska pissa i pissoarerna?
Senast redigerad av bithax 2025-10-04 kl. 09:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in