Citat:
Ursprungligen postat av
snigelslum
Förändringen upprör – män vågar inte gå på toa: ”Ta bort dörrarna!”
Publicerad 3 okt 2025 kl 23.00
De traditionella toaletterna på kulturhuset försvann – och då försvann även de kissnödiga männen.
Nu har en debatt blossat upp i sociala medier.
Unisextoaletter på Helsingfors kulturhus skapar långa köer och upprörda känslor.
”Som följd vågar inte män använda pissoarerna mitt bland kvinnorna”, enligt professorn och historikern Jussi Nuorteva.
Syftet är ökad inkludering – men det finns kritiker.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/forandringen-uppror-man-vagar-inte-ga-pa-toa-ta-bort-dorrarna/
Er åsikt om detta?
När jag såg rubriken så tänkte jag att det var som en damtoalett där män också var välkomna. Alltså där man går in i ett bås, låser om sig och uträttar sina behov. Eventuellt att båset skulle vara ett litet rum.
Men att ta herrtoaletten och välkomna in kvinnorna låter lite tveksamt för att uttrycka det milt. Vissa män är kanske inte så pryda av sig och har inte några problem att ställa sig vid pissoaren och pissa oavsett, men många är nog inte det. Konsekvensen blir att dessa känner sig tvugna att gå in i båset och göra sina behov.
Detta lär ju leda till att det blir mer kö snarare än mindre. Dessutom blir det inte lika fräscht kanske när vissa män skall envisas med att stå och pissa med halvdan siktförmåga och pissar ner hela toastolen.
Bättre hade varit att man såg till att inrätta rena pissoarrum. Där man kan gå in och pissa om man nu vill ståpissa. Sen kan de som vill sätta sig för att uträtta sina behov gå på sitttoan (i annat utrymme).