2025-10-03, 19:27
Medlem
Dishys avatar
Det enda man kan vara säker på i djupt dysfunktionella familjer är att de ofta verkar väldigt lyckade på ytan.
Citera
2025-10-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Du skrev två ggr i samma postning att det inte är en trend. Det är ett tvärsäkert påstående = du signalerar att du vet.

Hade du istället skrivit: "Jag tror inte att det är en trend", så hade det signalerat att du inte vet men tror.

Och som vanligt så underbygger du inte ditt resonemang med någon förklaring till hur du kommit fram till dina slutsatser ..
Det blir så bra så.
Citera
2025-10-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det enda man kan vara säker på i djupt dysfunktionella familjer är att de ofta verkar väldigt lyckade på ytan.

Mycket bra poäng.

Dysfunktionella familjer skapar barn som tar efter samma dysfunktionella beteende. Samtidigt ser de i sin omgivning "hur det ser ut utåt" att ha en funktionell familj. Så de lär sig att imitera den funktionella ytan från sin omgivning.

Nästa generation lär sig då från föräldrarna att dölja det dysfunktionella och verka, väldigt högfungerande utåt. Men under ytan finns problemen kvar.

Sedan finns de extremt dysfunktionella som inte bryr sig alls om att hålla uppe skenet. Har bara sett den sortens familjer med begåvningshandikapp och missbruksproblem. Något som gör att de helt enkelt inte bryr sig att alla vet hur fucked up de är.

Men TS är bra naiv om han tror att han som utomstående kan se att föräldrarna hade en bra relation till sina barn.

Dessutom kan det vara så att föräldern har någon personlighetsstörning som gör att de inte vet att något är fel. Vissa är så manipulativa av naturen att de kan upprätthålla skenet utåt och även få barnet att normalisera allt möjligt som de sedan inser i vuxen ålder, inte är ok.

Jag har en förälder som tror sig vara helt perfekt, manipulativ och extremt fixerad vid hur denne uppfattas av sin omgivning. För det mesta hade vi en bra relation men när det började knaka så ville h*n att vi oftare träffas i närheten av personens arbetsplats så h*n kunde visa för sina kollegor vilken fantastiskt relation vi hade.

Och vad brukade h*n säga om dessa kollegor? Ja det var inte precis vänliga ord. Det är väldigt svårt att genomskåda en manipulatör och har de då växt upp med att dölja dysfunktionella familjeförhållande sedan barnsben så kan de självklart övertyga alla utomstående att de är precis så perfekta som man kan vara utan att det blir suspekt.
Citera
2025-10-03, 21:53
Medlem
skalman1973s avatar
Ptja jag är förälder och har sagt upp bekantskapen med min dotter ? Man kan älska människor på avstånd och bibehålla sin sinnesfrid ändå . Vist barnbarnen blir lidande . Men Barnbarnen skulle inte heller må bra av min dotters manipulerande och en öppen konflikt i mellan oss heller .

Vem vet något av barnbarnen kanske blir lika bedrövligt som henne och hon får smaka på sin egen medicin
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in