Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Ställer mig kluven här. Man har ju i så fall åtagit sig ett uppdrag. Är uppdraget för svårt så får man avsäga sig det.
På festivaler är det volontärer som arbetar med alkoholservering. Ska de undantas från reglerna om att inte servera berusade personer?
Därmed inte sagt att jag inte finner det hela lite problematiskt.
Tänk såhär: en moderator går in och läser tråden och ser några inlägg som sticker ut. Moderatorn förstår utifrån kontexten att inläggen inte syftar till att kränka en viss folkgrupp, utan utgör en reaktion på den trettionde händelsen för året med exempelvis gängkriminella. Moderatorn låter inläggen ligga kvar.
Därefter kommer en domstol och säger "de här inläggen utgör uppenbarligen hets mot folkgrupp i dess ordalydelse. Det bedömer vi, inte utefter kontext, utan utifrån att som moderator så ska man radera sådant som utanför sitt sammanhang i sig självt kan utgöra heta mot folkgrupp".
Är det rimligt att moderatorn döms för brott mott BBS-lagen då? Jag tycker inte det. För man bedömer HMF på felaktiga premisser.
Jag har inga problem med att en moderator ställs som juridiskt ansvarig. Problemet är bara vilka förväntningar har man egentligen på moderatorerna? Ska de radera allt som kanske utgör HMF eller det som uppenbart utgör det? Och om det uppenbart utgör HMF, ska man väga in det i kontext eller ryckt ur sitt sammanhang? Det är just detta som sannolikt kommer leda till PT i högre rätt. För det är värt att titta närmare på.