2025-10-02, 22:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamma18
Söker tips på hur jag kan komma på fötter igen.

Har hamnat ur balans ekonomiskt och det tär enormt på mig att varje månad försöka komma i kapp för att inse att det alltid händer något.

Ständigt nedräkning till lönen suger så enormt mycket energi.

Har bra jobb och hygglig lön, tror den är något över medianlönen i Sverige..

Nu är känslorna trötthet och en krypande ångest. Kämpar o kämpar men maten, dieseln och det mest nödvändiga är svindyrt.

Så ledsen på det här.

Vad kan jag göra? Och gärna inte tips om att leta burkar eller andra dryga kommentarer.
Vad spenderar du pengar på som gör att du måste kämpa med ekonomin? Du tjänar ju bättre än medianlönen så uppenbarligen får du ju inte tillräckligt med pengar.

Edit: eftersom du inte verkar svara någon annan i tråden på samma fråga så förutsätter jag att du är spelmissbrukare eller drogmissbrukare. Sök hjälp.
Senast redigerad av Libertarismus 2025-10-02 kl. 22:53.
Citera
2025-10-02, 22:57
Medlem
Citat:
Inte hittat en enda fond som funkar hittills. På många ska man ha väldigt låg inkomst.

Japp, skärt ner på typ allt..

Om du har en dyr hyra så kan det vara värt att försöka hitta något billigare närmare jobbet. Då minskar du både hyran och dieselkostnaden, för att inte tala om reparationer och underhåll av bilen. Jag gjorde lite tvärtom och skaffade en dyrare hyra, men bilen behövs knappt längre och det blir en betydligt mindre stressig vardag för oss alla. Förstår verkligen charmen med att bo på landet, det hade jag gärna gjort också 😊 Men just nu så passar det bättre för oss att bo centralt.
Citera
2025-10-03, 00:12
Medlem
200k kan väl inte vara några problem att ränta med den lönen? Du får tänka på att många har flera miljoner i lån på samma lön. Visserligen kanske ett bolån men utgifterna varje månad klarar dom ju. Finns nog inga genvägar och bara att dra ner på utgifterna. 5000 i amortering per månad så är du skuldfri om några få år. Drygt 3 år närmare bestämt. Bara att bestämma sig.
Citera
2025-10-03, 00:51
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
...
Vad kan du göra för mjuka och hårda förändringar i din tillvaro?
Exempel på mjuka förändringar:
- Laga billig mat hemma istället för att köpa hämtmat
- Ändra på abonnemang och gör dig av med onödiga rullande månadskostnader
- Stora lån och skulder med dålig ränta? Prata med bank och se om du kan klumpa skulder med bättre ränta.
- Annat. Finns massor. Tänk till ordentligt.

Exempel på hårda förändringar:
- Dyrt att bo i större stad? Flytta till billigare sömnig förort med längre pendling
- Två bilar? Sälj den ena och cykla eller åk kollektivt till jobbet
- Annat. Finns hur mycket som helst.

Allt handlar om att ha koll på inkomster och utgifter. Full koll. Papper och penna. Inget får lämnas åt slumpen. Följ via din bankapp hur mycket du gjort av med regelbundet över månaden. Sätt en budget på X antal tusen du får spendera på lyxprodukter. Basala varor, basala räkningar ska alltid komma först.

Jag slösar ordentligt i och med medelhög månadsinkomst men det är för jag har stenkoll på min ekonomi och sparar på årsbasis samt investeringar. Mätta munnen efter matsäck. Har jag råd med bil? Utan tvekan, en lyxig sådan om jag så vill. Behöver jag bil? Absolut inte då jag bor i större stad. Jag väljer det sista för jag är prioriterar ekonomisk säkerhet över överflöd.

Det är inte supersvårt när rutinen är på plats. Vet folk med låg inkomst som är frugala som ändå sparar mycket varje månad.
Senast redigerad av LittleFish 2025-10-03 kl. 01:00.
Citera
2025-10-03, 01:03
Medlem
EastAreaPapists avatar
Du lär få ut 29k efter skatt och ha max 4k i ränta. Har du en sjuk hyra eller vad är problemet? Du bör rimligen kunna gå runt på 20k i månaden utan att offra allt för mycket och kommer vara skuldfri på mindre än tre år.
Citera
2025-10-03, 02:26
Medlem
Citat:

Vad kan jag göra? Och gärna inte tips om att leta burkar eller andra dryga kommentarer.

Trisslotter!
En enda lott kan ta dig från ditt överbelånade hus till konstant semester i Acapulco.
Ett tips är att skrapa vänster till höger, och sen snurra lotten och fortsätta.
Citera
2025-10-03, 04:10
Medlem
Onanikrems avatar
Säg upp alla tv abonnemang, Spotify, ljudboksprenumeration osv. Vips har du sparat 1000-3000kr
Låt bli att äta lunch ute, köp mat, laga och ta med matlåda till jobbet. Sparat 2000kr
Sluta med läsk, flaskvatten, energidryck, godis, kaffe o bulle på stan. 500-1000kr i månaden.
Om du snusar/röker/knarkar, sluta med det.
Dra ned på alkohol och krogbesök till max en gång i månaden.
Citera
2025-10-03, 06:44
Medlem
Mailmanss avatar
Svårt att hjälpa TS när han inte vill dela med sig av allt.
Vi behöver veta allt.

Äger du ditt boende? Var är det värt?
Vad har du för bil? Hur långt är det till jobbet?
Vad är dina största utgifter? Ränta på lånet?

Helt omöjligt att ge dig råd annars
Senast redigerad av Mailmans 2025-10-03 kl. 06:46.
Citera
2025-10-03, 07:14
Medlem
Citat:

Har hamnat ur balans ekonomiskt och det tär enormt på mig att varje månad försöka komma i kapp för att inse att det alltid händer något.

Nu är känslorna trötthet och en krypande ångest. Kämpar o kämpar men maten, dieseln och det mest nödvändiga är svindyrt.

Så ledsen på det här.

Är bara att jobba därifrån du är. Tänk på alla som får sina familjer mördade osv och ändå lyckas bygga upp en karriär och få ett bra liv.
Citera
2025-10-03, 07:16
Medlem
maxatdunders avatar
1. Tänk över dina utgifter , speciellt onödiga utgifter måste gå som netflix, Spotify m.m..

2. Är du ensamstående?
Citera
2025-10-03, 07:45
Medlem
Citat:

Så ledsen på det här.

Beklagar situationen och hoppas du hittar vägar för att lösa en drägligare vardag.

För övrigt... dieseln är väl ändå inte dyr nu? Vänta tills Sossarna (läs MP) får makten igen och dieselpriset hamnar på 30 kr + per liter. Då får du snällt slanta upp 750.000 för en elbil som tappar 100.000 kr per år i värdeminskning. Allt för att inte behöva ses som en klimatmördare.
Senast redigerad av Erikom 2025-10-03 kl. 07:47.
Citera
2025-10-03, 08:25
Medlem
Citat:

Så ledsen på det här.

du ger för lite info om situationen, är du hårt skuldsatt eller ett företag som går dåligt eller vad?

du ger för lite info, är du högt belånad eller företaget går dåligt eller vad??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in