• 1
  • 2
2025-10-02, 20:02
Medlem
Söker tips på hur jag kan komma på fötter igen.

Har hamnat ur balans ekonomiskt och det tär enormt på mig att varje månad försöka komma i kapp för att inse att det alltid händer något.

Ständigt nedräkning till lönen suger så enormt mycket energi.

Har bra jobb och hygglig lön, tror den är något över medianlönen i Sverige..

Nu är känslorna trötthet och en krypande ångest. Kämpar o kämpar men maten, dieseln och det mest nödvändiga är svindyrt.

Så ledsen på det här.

Vad kan jag göra? Och gärna inte tips om att leta burkar eller andra dryga kommentarer.
Citera
2025-10-02, 20:09
Medlem
Redovisa alla siffror för oss så blir det lättare att komma med vettiga råd.

Hur mycket pengar får du in? Hur mycket pengar är du skyldig? Redovisa allt.

Hur långt är det till jobbet? Bilpool, cykel, moppe, promenad? Bor du i en storstad eller ute på vischan? Lägenhet eller kåk? Hur många barn och hur gamla är dessa?
Citera
2025-10-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamma18

Har hamnat ur balans ekonomiskt och det tär enormt på mig att varje månad försöka komma i kapp för att inse att det alltid händer något.

Nu är känslorna trötthet och en krypande ångest. Kämpar o kämpar men maten, dieseln och det mest nödvändiga är svindyrt.

Så ledsen på det här.

Vad kan jag göra? Och gärna inte tips om att leta burkar eller andra dryga kommentarer.

Har du provat söka fonder? Det kan vara boosten man behöver för att komma på rätt köl igen 😊 utöver det får man se över sina utgifter, kolla om man kan skära ner på något eller ta bort något och göra en budget. Lyckas man inte själv brukar kommunen ha gratis ekonomisk rådgivning som man kan prova.
Citera
2025-10-02, 20:13
Medlem
Inte hittat en enda fond som funkar hittills. På många ska man ha väldigt låg inkomst.

Japp, skärt ner på typ allt..

Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Har du provat söka fonder? Det kan vara boosten man behöver för att komma på rätt köl igen 😊 utöver det får man se över sina utgifter, kolla om man kan skära ner på något eller ta bort något och göra en budget. Lyckas man inte själv brukar kommunen ha gratis ekonomisk rådgivning som man kan prova.
Citera
2025-10-02, 20:15
Medlem
Lön på ca 38000:- lån 200000:-
Bor på landet, hyr. Långt till jobbet utan kollektivtrafik.
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Redovisa alla siffror för oss så blir det lättare att komma med vettiga råd.

Hur mycket pengar får du in? Hur mycket pengar är du skyldig? Redovisa allt.

Hur långt är det till jobbet? Bilpool, cykel, moppe, promenad? Bor du i en storstad eller ute på vischan? Lägenhet eller kåk? Hur många barn och hur gamla är dessa?
Citera
2025-10-02, 20:21
Medlem
Citat:
Lön på ca 38000:- lån 200000:-
Bor på landet, hyr. Långt till jobbet utan kollektivtrafik.
Du har en bra lön. Vad är räntan på lånet? Vad ligger hyran på?

Om du kan flytta närmare jobbet och skippa pengaslukande bil vore det bäst. Annars om du kan ordna ett billigare boende på samma ställe. Kanske finns nån där du bor som du kan bilpoola med?

Hur mycket pengar lägger du på mat varje månad?
Senast redigerad av TJUVSVERIGE 2025-10-02 kl. 20:25.
Citera
2025-10-02, 20:24
Medlem
Du måste redovisa alla kostnader och inkomster, spalta upp, blir jättesvårt annars för folk att hjälpa till.
Citera
2025-10-02, 20:28
Medlem
Stenballes avatar
Det är väl ganska tydligt att det inte är inkomsten som är problemet, utan dina utgifter, och 200k i lån bör ju inte vara något problem, såvida du inte tagit vansinniga SMS-lån.

Som redan nämnts i tråden, fram med dina utgifter så blir det kanske möjligt för oss att ge relevanta råd och tips.
Citera
2025-10-02, 20:32
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Du har bra lön och väldigt lite i lån, vad är dina utgifter?
Vad anser du är det mest onödiga du lägger pengar på och hur mycket är det?
Citera
2025-10-02, 20:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Så ledsen på det här.

Inkomsten förefaller ju OK, så då antager jag att problemet ligger. ------>

Har du full koll på låneräntan på varje lån/ kredit som du ådragit dig? Där kan finnas välldigt mycket att göra som ordentligt påverkar din månadskostnad.

Skulle det handla om att du behöver göra ett hop-baknings-lån för att få ner räntekostnader så är det väldigt viktigt att du gör rätt där.
Senast redigerad av LeeVan 2025-10-02 kl. 21:04.
Citera
2025-10-02, 22:24
Medlem
Merwinnas avatar
Vad lägger du pengar på då? Jag känner människor som precis som du har en hyfsad lön, men pengarna rinner ändå bort för att de inte kan planera. Det blir massor av småutgifter som tillsammans bildar en stor å.

De kan inte ta med sig en vattenflaska eller vattenmugg och lite snacks, utan blir jämt törstiga/hungriga på stan och måste gå till ett fik och äta något, eller in på Pressbyrån och handla en läsk och en chokladkaka till deras svindyra priser. De utnyttjar inte säsongsreor, utan när den första snön kommer blir det superbråttom att köpa nya vinterstövlar och -overaller till barnen. VARJE år. Likaså med barnens kalaspresenter, kalaskläder, luciadräkter - det går inte att ha framförhållning, utan man måste köpa detta på en bensinmack kvällen/natten innan. Man kan inte låna en bok på biblioteket att läsa på tåget, utan måste gå in på Pressbyrån och köpa en bok eller tidskrift. O.s.v. o.s.v..

Om du äter mest färdiglagat, hämtmat eller ännu värre budmat, så bör du sluta med det och i stället utveckla ett intresse för matlagning. Det blir inte bara mycket billigare, utan är även roligt och imponerar på kvinnor!

Sedan är det många som har dyra prenumerationer och abonnemang - tänk efter om du verkligen behöver alla du har, kolla vad som ingår i dem, använder du allt?! Kolla även dina försäkringar - många har dubbla försäkringar för vissa saker, och man kan ju bara få ersättning från en för varje försäkringsfall, så det är bortkastade premier. Sedan finns det folk som känner att de måste byta ut fullt fungerande teknikprylar, kläder och accessoarer varje år för att de blir "omoderna" - sluta med det i så fall, väx upp! Och bilen kostar massor. Om du har möjlighet överhuvudtaget, så ställ av den ett tag och cykla eller åk kollektivt! Det är hälsosammare också och funkar oftast bättre än man tror. Man vänjer sig!
Senast redigerad av Merwinna 2025-10-02 kl. 22:48.
Citera
2025-10-02, 22:40
Medlem
Galejans avatar
Citat:

Så ledsen på det här.

Spendera mindre. Se över dina utgifter. Måste du verkligen ha allt det som månatligen dränerar dig? Prenumerationer och sånt kanske verkar som småsummor men it adds up och blir dyrt i längden. Se över dina matinköp. Välj bort dyra grejer som svenskt kött och sånt. Även sånt addas ihop och blir en onödig extrasumma. Det finns tusenlappar att spara för den som inte lever på rutin varje månad. Livet har blivit dyrare och det får man anpassa sig efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in