• 1
  • 2
2025-10-02, 14:33
Medlem
Varför kollar etniska svenskar som inte spelar det själva på basket? Jag har aldrig förstått mig på detta då det för det första är en av de tråkigaste sporterna som finns. Detta eftersom man inte får röra varandra och allting blir konstant foul, varje gång vi spelade det i skolan när jag var i den åldern så blev jag utvisad och började bråka med läraren som fan. Man får ju för helvete inte ta bollen från någon. För det andra så går det ju inte att relatera till någon känd basketspelare de är ju alla amerikanegrer. Har inget emot dem riktigt men de är ju från en helt annan värld liksom och för det tredje så är det en amerikansk sport för det mesta. Überkapitalistiskt med fokus på spelarna istället för laget och galet mycket reklam. Plus inget som helst publikengagemang. Men det måste ju finnas något som folk lockas av. Förklara gärna för mig, jag är öppensinnad. Vill bara lära mig

Värt att tillägga dock är att jag kan ha förståelse för att kolla på typ serbisk basket då de har fett publikstöd.
Citera
2025-10-02, 14:37
Medlem
Belters avatar
Jag håller med dig. Basket är bajs.
Citera
2025-10-02, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsbajsbajs88
Varför kollar etniska svenskar som inte spelar det själva på basket? Jag har aldrig förstått mig på detta då det för det första är en av de tråkigaste sporterna som finns. Detta eftersom man inte får röra varandra och allting blir konstant foul, varje gång vi spelade det i skolan när jag var i den åldern så blev jag utvisad och började bråka med läraren som fan. Man får ju för helvete inte ta bollen från någon. För det andra så går det ju inte att relatera till någon känd basketspelare de är ju alla amerikanegrer. Har inget emot dem riktigt men de är ju från en helt annan värld liksom och för det tredje så är det en amerikansk sport för det mesta. Überkapitalistiskt med fokus på spelarna istället för laget och galet mycket reklam. Plus inget som helst publikengagemang. Men det måste ju finnas något som folk lockas av. Förklara gärna för mig, jag är öppensinnad. Vill bara lära mig

Värt att tillägga dock är att jag kan ha förståelse för att kolla på typ serbisk basket då de har fett publikstöd.

Helt tydligt kan du inte reglerna för basket, jo det är roligt att kolla på!
Citera
2025-10-02, 14:44
Medlem
IanMcEwans avatar
Tittar inte på basket men jag anser att sporten är väldigt svår. Mest för att man inte får hålla i bollen när man springer fram utan måste studsa den hela tiden.

I fotboll och innebandy får du ju ändå hålla i bollen hela tiden och kan fokusera på var dina medspelare är eller rent av göra ruscher framåt självmant.

Jag har större beundran för de som är bra på basket (NBA-stjärnorna) än i någon annan sport.
Citera
2025-10-02, 14:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsbajsbajs88
Basket är ju en jättekul sport att titta på.
Händer mycket till skillnad från fjutboll
Brukar kolla på division tre matcher - skitspännande
Central KTH hejar jag på å en del läser ju samma kurs.
Citera
2025-10-02, 15:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Tittar inte på basket men jag anser att sporten är väldigt svår. Mest för att man inte får hålla i bollen när man springer fram utan måste studsa den hela tiden.

I fotboll och innebandy får du ju ändå hålla i bollen hela tiden och kan fokusera på var dina medspelare är eller rent av göra ruscher framåt självmant.

Jag har större beundran för de som är bra på basket (NBA-stjärnorna) än i någon annan sport.

Vadå "i fotboll och innebandy får du hålla i bollen"?
Finns regler för hur då får röra dig med bollen i de sporterna också.

Nu har ju jag spelat basket i många år så jag kvalificerar mig inte till frågeställningens människa. Men en anledning till att man inte förstår sporten och därför inte tycker om att titta på den är väl att reglerna är lite komplicerade. Som TS idé om att man inte får röra varandra, vilket är en vanlig missuppfattning. Basket är definitivt en kontaktsport, men det är reglerat hur kontakten får ske.
Citera
2025-10-02, 15:34
Medlem
Tavastehuss avatar
Är intresset ens mätbart i Sverige? Har för mig att Niklas Holmgren menade att NBA-finalerna hade riktigt usla tittarsiffror när någon svensk kanal han jobbade på sände slutspelet för - visserligen - en herrans massa år sedan nu.
Citera
2025-10-02, 15:46
Medlem
BlueBarrels avatar
Det tråkigaste är ju mängden poäng. Jag zoonar ut....
Citera
2025-10-02, 15:55
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är nog lite som bandy och speedway, populärt i orter som har tradition med framgångsrika lag som Södertälje, Luleå och Norrköping.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk...et?wprov=sfla1

Att titta på tv är minst lika underhållande som handboll men gärna med kommentator som kan förklara de finare detaljerna som är lätta att missa.
Citera
2025-10-02, 16:28
Medlem
pn222jws avatar
Lokala kommunala lag kan man ju tycka är bra - man känner någon, och så vidare.
Citera
2025-10-02, 17:03
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Det är nog lite som bandy och speedway, populärt i orter som har tradition med framgångsrika lag som Södertälje, Luleå och Norrköping.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk...et?wprov=sfla1

Att titta på tv är minst lika underhållande som handboll men gärna med kommentator som kan förklara de finare detaljerna som är lätta att missa.
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Lokala kommunala lag kan man ju tycka är bra - man känner någon, och så vidare.
Är själv inte så intresserad av basket men jag förstår ju varför vissa svenskar ändå är det.

Precis som ni säger så handlar det om stark lokal förankring och tradition. Sporten har utövats relativt länge i Sverige.

De första distriktsmästerskapen hölls för ca 100 år sen. På den tiden hette det korgboll.
Citera
2025-10-02, 17:49
Medlem
Svensken vill lära att "dribbla först och skjuta sen".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in