Jag satt och funderade på ordet "nej" efter att ha sett ett klipp där en så kallad influencer pratade om varför hon inte vill ha barn (se länk, sista meningen hon säger). Hon använde ett "nej" som inte bara betyder själva förnekelsen, utan mer i stil med: nej, jag ser inte poängen med det där.
https://www.svt.se/kultur/alexandra-nilsson-vill-inte-skaffa-barn-sociala-medier-en-orsak
Samtidigt finns det ju andra hur många andra typer av nej som helst men några jag kommer på utan att anstränga mig det minsta lilla är:
Det sarkastiska "nahe", som kan vara allt från ett skämtsamt svar till barnet som vägrar dela med sig av en banan.
Det betydligt argare "nahe" i en hetsig diskussion som typ "nahe, det gjorde du inte nej nej".
Det utdragna "neeej" som ligger nära "nja", men som ändå är lite mer bestämt: neej, inte riktigt så, men…
Det känns som att nej kan anta en nästan oändlig mängd nyanser beroende på tonfall, kontext och situation. Samtidigt är det ju fortfarande ett och samma ord som i grunden betyder samma sak: att säga emot eller förneka.
Så frågan är: finns det i praktiken oändligt många "nej", eftersom varje situation formar sitt eget, eller kan man ändå räkna dem som ett ändligt antal olika sorter?