2025-10-01, 22:16
Medlem
TheSamePersons avatar
Jag satt och funderade på ordet "nej" efter att ha sett ett klipp där en så kallad influencer pratade om varför hon inte vill ha barn (se länk, sista meningen hon säger). Hon använde ett "nej" som inte bara betyder själva förnekelsen, utan mer i stil med: nej, jag ser inte poängen med det där.

https://www.svt.se/kultur/alexandra-nilsson-vill-inte-skaffa-barn-sociala-medier-en-orsak

Samtidigt finns det ju andra hur många andra typer av nej som helst men några jag kommer på utan att anstränga mig det minsta lilla är:

Det sarkastiska "nahe", som kan vara allt från ett skämtsamt svar till barnet som vägrar dela med sig av en banan.

Det betydligt argare "nahe" i en hetsig diskussion som typ "nahe, det gjorde du inte nej nej".

Det utdragna "neeej" som ligger nära "nja", men som ändå är lite mer bestämt: neej, inte riktigt så, men…

Det känns som att nej kan anta en nästan oändlig mängd nyanser beroende på tonfall, kontext och situation. Samtidigt är det ju fortfarande ett och samma ord som i grunden betyder samma sak: att säga emot eller förneka.

Så frågan är: finns det i praktiken oändligt många "nej", eftersom varje situation formar sitt eget, eller kan man ändå räkna dem som ett ändligt antal olika sorter?
Senast redigerad av TheSamePerson 2025-10-01 kl. 22:25.
Citera
2025-10-01, 22:22
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
nej, jag ser inte poängen med det där.

Hon understryker alltså inledningsvis det efterställda anförda argumentet.

https://www.saob.se/artikel/?seek=nej&pz=1
Citera
2025-10-01, 22:41
Avslutad
Tyckte det var kul att läsa reportaget om Robin Olsens uttåg ur landslaget häromdagen.

Aftonbladet skrev till och med uttryckligen "Nej, men det är ju inte okej...blablabla"
Citera
2025-10-01, 22:48
Medlem
pn222jws avatar
Tråkigt svar på en kul frågeställning, men - nästan oändligt antal nej, skulle jag säga.

Nej, nej, nej - missförstånd.
Nej - är det sant?! - vad roligt!
Nej lägg av! - skojar du?
Nej tack! - jag vill inte.
Nej, inte alls - det gör inget.

...och tusentals andra.
Citera
2025-10-02, 01:02
Medlem
exoticspices avatar
Neejjj är bra att säga när man inte tycker likadant, är lite mjukare än ett kort nej.
Citera
2025-10-02, 01:23
Medlem
Engelskan har det lätt missförstådda thank you som nekande svar, om du blir bjuden på något.
Citera
2025-10-02, 03:09
Avslutad
Nej är ett nej.. vad är så svårt att förstå med det?
Citera
2025-10-03, 11:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Engelskan har det lätt missförstådda thank you som nekande svar, om du blir bjuden på något.

a negative answer or vote.
the cabinet sits to give the final yea or nay to policies
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in