• 1
  • 2
2025-10-01, 06:22
Medlem
Riksreptilens avatar
Radions Ekoredaktion är nog nöjd med sitt gräv om hur regeringen säkerställer utvisningar med utbetalningar till rätt vaga projekt kontrollerade av de styrande i FBs favoritland i Afrika.

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9058160

" Överenskommelsen slöts i december 2023. Tvångsutvisningarna till Somalia har sedan dess ökat kraftigt, till 28 personer förra året, enligt polisen.

Den första utbetalningen på 40 miljoner kronor gjordes 2024. Resterande 60 miljoner betalades ut i somras i form av stöd till ett samarbete mellan somaliska premiärministerns kansli och FN-organet UNDP.

Somalia ligger idag på näst sista plats i världen på korruptionsindex och uppgörelsen har fått stark kritik internt på Sida. "

Så 28 utvisade för 100 miljoner in i näst mest korrupta, landet i världen?

Tilägg: Finland körde lite hårdare bud för några veckor sedan f ö.
(FB) Finland fryser bistånd till Somalia, angående återvandring (2025-08-27)
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-10-01 kl. 06:26. Anledning: Stavfel
Citera
2025-10-01, 06:22
Moderator
Ancistruss avatar
Vi har alltså två hyfsat lika trådar om detta. Denna och (FB) Sverige gör hemlig deal med Somalia — 100 miljoner mot att ta utvisade (2025-10-01)

Efter lite funderingar har vi kommit fram till att vi i denna främst diskuterar ur ett utrikespolitiskt (somaliskt) perspektiv. Och i den andra ur ett svenskt och invandrings perspektiv. I den mån det nu går, men försök ändå är ni snälla. Tack!

/Mod
Citera
2025-10-01, 06:24
Medlem
Korruptionen äter sig in i Sverige och stavas somaliska. Nä, allt detta är rent vansinne givetvis.
Citera
2025-10-01, 06:32
Medlem
Orkar inte betala skatt längre, svenska gamlingar ska gå fattiga medans politikerna slänger iväg pengar vanliga människor inte ens kan drömma om
Citera
2025-10-01, 06:40
Medlem
Onanikrems avatar
Värt varenda krona för att bli av med kriminella!

Dock skulle jag personligen kört den taktiken att jag skulle dragit in precis varenda krona i bistånd och stöd om de inte tog emot sina guldknular. Men det är jag det..
Citera
2025-10-01, 06:45
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Sida borde fakturera Annie Lööf, Stefan Löfven, Fredrik Reinfeldt, bengan westerberg, Maud olofsson, alla mupp och vänsterpolitiker på lite högre nivå etc etc etc.
De har mer än råd att i alla fall delfinansiera.
Tyvärr blir ju inte den ju här politiken effektiv när man samtidigt fortsätter att importera de utvisades bruchor, klaner och släkter.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-10-01 kl. 06:49.
Citera
2025-10-01, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Korruptionen äter sig in i Sverige och stavas somaliska. Nä, allt detta är rent vansinne givetvis.

Varför det? Det beror väl på hur mycket de utvisade somalierna kostade Sverige när de befann sig i Sverige. Om kostnaden är högre så är det en vinst för svenska samhället.

Dock vore jag somalisk president så skulle jag investera lite av pengarna i att smuggla somalier till Sverige. :-)
Citera
2025-10-01, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Varför det? Det beror väl på hur mycket de utvisade somalierna kostade Sverige när de befann sig i Sverige. Om kostnaden är högre så är det en vinst för svenska samhället.

Dock vore jag somalisk president så skulle jag investera lite av pengarna i att smuggla somalier till Sverige. :-)

Vinst??
Det är väl fel då det blir mindre FÖRLUST om de åker hem igen.
Citera
2025-10-01, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Vinst??
Det är väl fel då det blir mindre FÖRLUST om de åker hem igen.

Vinst jmf med alternativkostnaden det skulle innebära ha kvar dem. Antag att det är kriminella vi skickar tillbaks. De kostar 2-3 milj per år att ha kvar i Sverige.
Citera
2025-10-01, 07:51
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Värt varenda krona för att bli av med kriminella!

Dock skulle jag personligen kört den taktiken att jag skulle dragit in precis varenda krona i bistånd och stöd om de inte tog emot sina guldknular. Men det är jag det..
Exakt. Somalia borde ju bara få pengar när de tar emot sina egna och inget utöver det. Då kanske de skulle vara mer villiga att ta emot sina ingenjörer och läkare!

Är det inte rätt bisarrt att ett land i norden ska ta ansvar för ett land i Afrika? Ett land vi inte på något sätt har med att göra eller är skyldiga något.

Hela biståndet måste läggas ned och pengarna ska satsas på skola, vård och infrastruktur i Sverige! Det räcker med att skicka miljarder i svarta hål!
Alla som är för NATO borde dessutom få finansiera det genom egen ficka. Samma med covid. De som reagerade utan hjärna borde få stå för kostnaderna!
Citera
2025-10-01, 08:24
Medlem
Jag tycker det är bättre att ge pengar till olika regeringar för att de ska ta tillbaka sina medborgare framför att vi ska betala ut återvandringsbidrag.
Det går inte att styra exakt vart alla dessa pengar användes till, men problemet med invandringen överhuvudtaget är att folk flyr från länder som är fattiga och med bl a dålig infrastruktur som dåligt vatten, vägar odyl.
Detta är ju inte heller något som kommer blir bättre om man ger ett återvandringsbidrag, vilket gör att de sedan dessutom har både pengar, samt större lust att flytta tillbaka till ett land som rent generellt fungerar bättre.
Så rimligen borde det vara bättre att lägga pengarna på själva källan till att det inte fungerar, framför enskilda individer som ändå inte kommer bli nöjda med vad de kommer tillbaka till.
Länderna i sig kan också utöva en större press på att verkligen säga till att folk inte kan fly på olika sätt. Vi ser ju själva vilken gisslan vi själva är i detta landet med att betala massa som många av oss inte alls är med på och inte heller har råd att fly från det.
Citera
2025-10-01, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vinst jmf med alternativkostnaden det skulle innebära ha kvar dem. Antag att det är kriminella vi skickar tillbaks. De kostar 2-3 milj per år att ha kvar i Sverige.

Fast det blir lite fel att kalla det vinst då man kapar av en förlust för att minimera framtida förluster,, hursomhelst så är allt en förlust i slutändan.
Att vi sen börjar kalla det en vinst för att det ska låta bättre är en annan sak!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in