2025-10-01, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det var länge sedan jag blev så illa berörd av en dokumentär. Jag förstår att Emmanuel (bara förnamnet i sig är försvårande för en autist) var svår att hantera för omgivningen, men han var ju en människa. Ingen förtjänar att dö på det här sättet, mördad av bekanta och under svår dödsångest när hjälpen dröjde länge med att gå in i huset.

Även om han var lite eljest så hade han ändå lyckats ta körkort och sångrösten var det inget fel på. Nog borde det ha funnits möjligheter att kunna få leva ett drägligt liv någonstans i Sverige. Tyvärr lyckades han inte lämna den inskränkta tillvaron i Malå som kryddats med tveksamma element som döljer egna tillkortakommanden med att smida ränker om andra personer, vilket till slut bäddade för en perfekt storm.

Sorgligt att se hur utnyttjad han blev genom sin ensamhet och sociala svårigheter. Köra fulla mobbare till grannkommunen för kanske mindre pengar än vad bensinen(*) kostade enbart för att få uppleva en kort stund av mänskligt umgänge.

Det är nästan så att jag för första gången tycker att Magdalena Andersson (s) har en poäng i att staten måste kunna tvångsförflytta människor! Usch Malå, ni lär få byta namn på orten efter det här.

(*) Det är 50 km enkel resa mellan Malå och Norsjö, dvs 100 km fram och tillbaka. Han erbjöds 250 kronor för uppdraget. Det blev hans sista resa i livet.

Han hade kanske levt idag om han fick bo i Skellefteå. Städer brukar vara en bättre plats för uddare människor men det är tyvärr därför som vissa platser i Stockholm ser ut som det gör.
Citera
2025-10-01, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Varför blir han intervjuad i husvagnen?

Känske har blivit avhyst från lägenheten och inte betalat hyran.
Citera
2025-10-01, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Känske har blivit avhyst från lägenheten och inte betalat hyran.
Husvagnen står precis utanför huset
Citera
2025-10-01, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsochcola
En som heter Willi@m och dennes mamma.
W fick livstid och hans (Willi@ms) mamma fick 16 år.
Sen en till kille som inte hade åldern inne för fängelse, han fick 3,5 år.
Och Bengtsson fick 2 år för grovt skyddande av brottsling eftersom han försökte elda upp kläderna och knivarna som användes vid mordet.
Hur gamla var alla gm?
Citera
2025-10-01, 06:29
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timetrial44
Fy fan för att växa upp och bo på ett ställe som Malå.

Det handlar väl snarare om att rykten får ett starkare fäste på mindre platser med större känsla för samhörighet.

Hur många rykten far inte kors och tvärs över större städer varenda dag, och ligger bakom mängder med brott, små och stora. Men där rykten, som kan fångas in i dimensionen efteråt, när saken ska analyseras och förstås, blir mer påtagligt i en liten ort än en större där inte intresset finns att reda ut och förstå på samma vis eller lägga det som en faktor bidragande till händelsen.

Ungefär som på en skola, där rykten är en del av vardagen, men som ofta drunknar i annat som sker eller fokus på andra faktorer.

Rykten och skvaller är knappast unikt för Malå.

Robert framstår som den store pådrivaren, och utan hans inblandning hade mordet med största sannolikhet inte ägt rum.
Det var synd att bevisen inte räckte för ett straff.
Senast redigerad av -GG 2025-10-01 kl. 06:38.
Citera
2025-10-01, 07:04
Medlem
Faltas avatar
Jag såg 1a delen igår och jag måste säga att jag blev äcklad av ALLA människor i Malå. Den mördade hade en hel ort emot sig. Det finns ett exakt likadant exempel i nutid i den lilla staden Sala I Västmanland. En fd OV kollega till mig som var en kändis vakt på krogar i Stockholm. Han är utpekad som bla en pedofil och langare och har utsatts för mängder av påhopp av lokalbefolkning.

I Malå så anser jag att alla är skyldiga till mordet pga att dom har pratat och pratat och rykten hit och dit. I den bästa av världar så borde inte Malå få finnas. Titta vilka WT människor dom är i Malå, jag blev illa berörd av att se 1a avsnittet igår, en shithole på sveng engelska..
Citera
2025-10-01, 07:05
Medlem
Chipsochcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Hur gamla var alla gm?

Marlene 43, William 22, Robin 17 år, och Robert (grovt skyddande av brottsling) 49.
Senast redigerad av Chipsochcola 2025-10-01 kl. 07:10.
Citera
2025-10-01, 07:22
Medlem
Chipsochcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Jag såg 1a delen igår och jag måste säga att jag blev äcklad av ALLA människor i Malå. Den mördade hade en hel ort emot sig. Det finns ett exakt likadant exempel i nutid i den lilla staden Sala I Västmanland. En fd OV kollega till mig som var en kändis vakt på krogar i Stockholm. Han är utpekad som bla en pedofil och langare och har utsatts för mängder av påhopp av lokalbefolkning.

I Malå så anser jag att alla är skyldiga till mordet pga att dom har pratat och pratat och rykten hit och dit. I den bästa av världar så borde inte Malå få finnas. Titta vilka WT människor dom är i Malå, jag blev illa berörd av att se 1a avsnittet igår, en shithole på sveng engelska..

Jag håller med! Hur kan man frivilligt vilja flytta dit?
Den ena individen är ju värre än den andra.
Det går ett falskt rykte om dig och du dör.
Snacka om att de själva har svartmålat Malå
Ingen av de visade ånger, även fast de fick veta att ryktena inte stämde.
Polisen fann ju ingenting om att Emanuel skulle
ha varit pedofil.
Varken chattar, foton, eller sökhistorik i hans telefon tydde på det. Fanns inga andra bevis heller.
Det påstods ju att han skulle ha chattat med småtjejer bl.a. Men som sagt, de fann ingenting.
Ett löst jävla rykte gjorde att personen fick sätta livet till. Man blir förbannad!
Citera
2025-10-01, 07:24
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det var länge sedan jag blev så illa berörd av en dokumentär. Jag förstår att Emmanuel (bara förnamnet i sig är försvårande för en autist) var svår att hantera för omgivningen, men han var ju en människa. Ingen förtjänar att dö på det här sättet, mördad av bekanta och under svår dödsångest när hjälpen dröjde länge med att gå in i huset.

Även om han var lite eljest så hade han ändå lyckats ta körkort och sångrösten var det inget fel på. Nog borde det ha funnits möjligheter att kunna få leva ett drägligt liv någonstans i Sverige. Tyvärr lyckades han inte lämna den inskränkta tillvaron i Malå som kryddats med tveksamma element som döljer egna tillkortakommanden med att smida ränker om andra personer, vilket till slut bäddade för en perfekt storm.

Sorgligt att se hur utnyttjad han blev genom sin ensamhet och sociala svårigheter. Köra fulla mobbare till grannkommunen för kanske mindre pengar än vad bensinen(*) kostade enbart för att få uppleva en kort stund av mänskligt umgänge.

Det är nästan så att jag för första gången tycker att Magdalena Andersson (s) har en poäng i att staten måste kunna tvångsförflytta människor! Usch Malå, ni lär få byta namn på orten efter det här.

(*) Det är 50 km enkel resa mellan Malå och Norsjö, dvs 100 km fram och tillbaka. Han erbjöds 250 kronor för uppdraget. Det blev hans sista resa i livet.

Nu betedde sig Emmanuel väldigt gränslöst och det hade han nog gjort var han än bodde.

Att skriva till tjejer som han gjorde blir ju till en belastning för hans anseende även om han inte hade blivit mördad. Andra drar sig då från att umgås med någon som uppenbart ligger på en annan mental ålder och är så gränslös i sina kontaktförsök och mest då om det rör kontakt angående det sexuella. Kvinnor och tjejer känner absolut obehag kring en sådan person trots att han i detta fall inte var våldsam, och kommer att hålla sig undan.

Han skulle mått bättre av att bo på någon form av gruppboende där han haft tydliga regler och personer omkring sig som kunde guidat honom mer rent socialt.
Senast redigerad av -GG 2025-10-01 kl. 07:36.
Citera
2025-10-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidarn
Bor själv i denna ort. Killen hadde en viss dragning till väldigt unga pojkar. En orsak till hans öde?!? . Samtidigt var personen inte den skarpaste kniven i knivstället.....

Nej, det hade han inte. Inte på det sättet i alla fall.
Citera
2025-10-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta

Du snackar skit!
Den mördade hade en liten grupp av degenererat slödder emot sig. 99,9% av övriga invånare hade absolut inget alls emot Emanuel, tvärt om.
Citera
2025-10-01, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockBald
Nej, det var han inte. Möjligen i din och mördarpackets sjuka hjärnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Kesobj0rk
Detta 👆 Det är verkligen HELT VANSINNIGT. Hade jag varit förälder till BO hade jag gått apeshit crazy över detta och anmält det överallt det anmälas kan. Detta borde VERKLIGEN lyftas fram ordentligt, BO hade iallafall haft en chans om sjukvårdarna kunnat/vågat gå in direkt.

Det är extremt vridet. Samma med kvinnan utanför Uppsala tror jag det var, som var hotad av sin man. Polisen kom men vågade inte gå in, utan väntade på förstärkning och stod utanför o glodde medan mannen sköt kvinnan t döds m barnen närvarande. Då undrar man ju vad polisen är till för? Är dom inte utbildade för en dylik situation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in