Jag har en FM Mattsson 9000E tvättställsblandare. Jag besväras av att det är svårt att få till ett lagom vattenflöde med manöverhandtaget då det går trögt att manövrera det i början vilket gör det svårt att finjustera flödet och sedan när trögheten släpper så kommer vattnet med full fart.
Jag tänkte skruva upp blandaren och se om där sitter något skräp som orsakar trögheten och samtidigt ställa in flödesbegränsaren.
Problemet är att jag inte lyckas få loss täckpluggen över manöverdelens skruv. Pluggen är kromfärgad och lika hård som det omgivande materialet, även om jag inte vet om den är gjord i plast eller metall. Den har en liten röd och blå rektangel på mitten.
https://www.hornbach.se/p/markplugg-fm-mattsson-till-ettgreppsblandare-9000e/10234979/
På tidigare blandare jag haft har pluggen varit en röd och blå plastplupp som varit lätt att dra loss med en skruvmejsel eller bara med fingrarna eftersom det funnits en tydlig kant runt pluppen att få grepp om.
På den här blandaren ska man enligt instruktionerna också använda en liten skruvmejsel, men jag lyckas inte få in den i skåran runt täckpluggen och det finns inte heller någon kant runtom pluggen eftersom dess yta och manöverdelens yta ligger på samma nivå.
Jag har provat med skruvmejsel, knivspets och till och med synålar, men jag lyckas inte få in något tillräckligt långt in i springan för att täckpluggen ska kunna bändas ut, utan när jag bänder slinter jag bara. Jag känner att jag är mycket nära att orsaka en repa om jag tar i för mycket och vågar inte fortsätta.
Så hur gör man för att få loss täckpluggen utan åverkan på blandaren?
EDIT: Jag tar i lite extra med en knivspets och det känns nästan som om knivspetsen ska brytas av, men utan att pluppen kommer ut. Jag funderar på om man kan sticka in något innanför manöverhandtaget underifrån och trycka ut pluppen bakifrån på något sätt?
EDIT 2: Jag fick ut pluggen med våld genom att bända precis mellan två av plastklackarna med knivspetsen och naturligtvis fick den ett hack i sidan. Det blir att köpa en ny för 75 kr när jag är klar. Idiotkonstruktion.