2024-02-27, 04:11
Medlem
Allt är inte skit på psykiatrin i Gävle.
Att mycket kan göras bättre kan jag hålla med om, men om man bara berättar om det negativa så missas allt som faktiskt är bra.

Att VISSA patienters upplevelser av psykiatrin (oavsett ort) är negativ kan ju ha att göra med att dom saknar insikt, dom har tvångsvårdats, dom inte får som dom vill/är missnöjda med regler...

Patienter som t.ex. är manipulativa kan förvränga saker till sin egen fördel, försöka vrida och vända på regler genom att fråga olika personal vid olika tillfällen...

Dom kan tolka det du sagt bokstavligt, och allt du säger kan när som helst vändas emot dig för en så banal sak som t.ex. att när patienten som just nyss tyckte du hade världens sötaste kattunge inte får det läkemedel den önskar sig, plötsligt blir irriterad på dig och ber dig dränka kattf*n i ett badkar när du kommer hem.
Det svänger som en klockpendel ibland.

Patienterna ska inte ha alla läkemedel dom önskar - Patienterna ska ha sådana läkemedel som läkaren har ordinerat.
Om personen då har t.ex. en emotionell instabil personlighetsstörning (EIPS), dålig impulskontroll och sämre sjukdomsinsikt, kan det bli skrik och bråk och hot om att anmäla läkaren för att den inte skriver ut patientens önskade narkotikaklassade preparat.

Men man ska ha klart för sig att det är en sjukhusavdelning...
...Och inget j*vla "all-inclusive-hotell-med-godis-kiosk" där man kan kliva in och ÖNSKA bli inlagd med full service, för att man har svårt att sova hemma för att man ligger och ser tv/pillar med telefon halva natten och sen ska börja tjata om att få läkemedel som man säger sig ha behov av trots att behandlingsplanen var att trappa ner på läkemedlen.

Då kan vederbörande TA EGET ANSVAR själv hemma och slå av tv:n/telefonen i tid, ha självdisciplin, sova som man ska, och ha förståelse för att man mår dåligt när läkemedel trappas ner - det hjälper inte att ta mera läkemedel då, för då motverkar man ju nedtrappningen.
Ja, jag vet, lättare sagt än gjort, men jag kunde inte låta bli att påminna om patientens egna delaktighet/ansvar i sin vård - något som ofta glöms bort.

Psykiatrins slutenvård ska vara till för dom som behöver den, inte för dom som inte tar ansvar för sina egna liv och lever liv som gör dom sjuka. Det är i så fall en fråga för öppenvården, att terapibehandla patienter och ge dom insikt om, och mentala verktyg till, bättre/annan livsstil.

Att en missbrukare t.ex. "hotar" med att det finns risk att den tar en överdos av alkohol/droger nästa gång den kommer ut är en fråga för personen själv i samband med behandlingshem/beroendevård - det är inget som ska kunna ge personen en fribiljett med full service inne på psyket.

Kort & gott: Vill den supa eller knarka ner sig och beslut om LVM saknas, så är det personens eget val.
Vill personen å andra sidan ha hjälp, kan man till att börja med ta hjälpen man får och inte avvika från behandlingshem och dylikt bara för att beroendebehandling är obehagligt. Då är det skönare att söka sig till psyk och få sitta och lalla i eget rum med gottiga läkemedel, full service, larmknapp, personal som serverar mat/fika m.m.

Ditt liv ditt val - man måste VILJA SJÄLV också. Inget piller i världen kan göra förändringen åt patienten.

Mycket kan göras bättre på psykiatrin, men mycket är även bra...

Att sluta dalta med patienterna är en sak som jag tycker borde skötas bättre (oavsett vad chefen heter eller om det gäller 25an, 26an, eller 27ans avdelning).
Detta kan bestå i t.ex:
** att ALL personal är överens om regler/rutiner (så att alla gör och svarar likadant).
** att reglerna är LIKA för alla patienter oavsett kön/bakgrund/diagnos (ex. inget fika efter 22:00, balkongen stängd nattetid, tv:n av vid midnatt, inga kablar på rummen, osv)
Citera
2024-03-21, 05:30
Medlem
Jag hörde nyligen av en fd kollega att det inte bara är P** som skapar problem bland de anställda.

Den som ser sig om i Gävles psykiatri finner liknande personer, som min fd kollega kallade för "vuxenmobbare och jävla inkompetenta latmaskar", på övriga avdelningar inom psykiatrin.

25an vill helst skicka in alla sina patienter till 27an för att dom vill lata sig, 27an har patienter som inte ens borde vara där (som skulle varit på 25an, på behandlingshem eller LSS-boenden, eller även ibland folk som hör hemma på SiS eller HVB) och dessutom har dom personal som mobbar annan personal så att vissa säger upp sig eller ber att få byta avdelning.

Både 25an och 27an har gott om nya skötare/uskor från bemanningar eller timvikarier som måste tas in när dom ordinarie inte vill vara där och hyrsyrror sägs upp.

Min fd kollega talade dock gott om hyrsyrrorna/bemannings-uskorna då dessa verkar ha kompetens. Tyvärr är dessa lite nyare i systemet och vågar kanske inte protestera/vittna vid mobbing.
Dock vill dessa gärna jobba och kommer till jobbet med glädje och energi så att dom tillför något till avdelningen...snarare än dom fastanställda som kommer till jobbet med en "blä-min" i ansiktet och delegerar bort sina uppgifter för att själva få lugn och ro.

Utöver detta har 27an numera TVÅ chefer, S och C. Dessa ska enl. min fd. kollega ha god kompetens, MEN dom vill man byta ut inom snar framtid.
Ingen vet varför man vill ersätta dom med en chef som bara besökt avdelningen under ca 2v...för att hon var på tjocken och sen skulle vara mammaledig...och som förmodligen inte kommer kunna sköta sitt jobb som chef då hon med största säkerhet inte kommer orka utan ska vabba var och varannan dag...

S och C är mera lönsamt att ha kvar på chefsposten, då dom båda är lite äldre och kommer inte behöva vabba, inte behöva mammmaledigheter igen heller, vilket den nya chefen behöver nästa gång en unge klämms ut...
Nej vete fan - behåll C och S och det som är bra och gör resten bättre.

Chefen på 25an, T, är hyperfokuserad på att just deras avdelning ska spara in så mycket som möjligt, slippa så måga patienter som möjligt, lägga skiten på andra - den chefen kan man byta ut istället, och då helst mot en bättre.

Jag är glad att jag inte är kvar där längre.
Citera
2024-03-21, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eklektiskwiccan
.

Att VISSA patienters upplevelser av psykiatrin (oavsett ort) är negativ kan ju ha att göra med att dom saknar insikt

Det gäller ju faktiskt alla sorters verksamhet.

Finns det några skäl att tro att detta skulle vara förklaringen till att Gävles psykiatri får skit av alla man pratar med som har någon erfarenhet av den? (Själv har jag bara haft det genom jobbet när jag bestred en faktura samt indirekt genom bekanta, men det är misstänkt enhälligt genom samhällsklasser och livssituationer att de verkar tycka att verksamheten är rätt värdelös).
Citera
2024-06-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eklektiskwiccan
Allt är inte skit på psykiatrin i Gävle.
Att mycket kan göras bättre kan jag hålla med om, men om man bara berättar om det negativa så missas allt som faktiskt är bra.

Att VISSA patienters upplevelser av psykiatrin (oavsett ort) är negativ kan ju ha att göra med att dom saknar insikt, dom har tvångsvårdats, dom inte får som dom vill/är missnöjda med regler...

Patienter som t.ex. är manipulativa kan förvränga saker till sin egen fördel, försöka vrida och vända på regler genom att fråga olika personal vid olika tillfällen...

Dom kan tolka det du sagt bokstavligt, och allt du säger kan när som helst vändas emot dig för en så banal sak som t.ex. att när patienten som just nyss tyckte du hade världens sötaste kattunge inte får det läkemedel den önskar sig, plötsligt blir irriterad på dig och ber dig dränka kattf*n i ett badkar när du kommer hem.
Det svänger som en klockpendel ibland.

Patienterna ska inte ha alla läkemedel dom önskar - Patienterna ska ha sådana läkemedel som läkaren har ordinerat.
Om personen då har t.ex. en emotionell instabil personlighetsstörning (EIPS), dålig impulskontroll och sämre sjukdomsinsikt, kan det bli skrik och bråk och hot om att anmäla läkaren för att den inte skriver ut patientens önskade narkotikaklassade preparat.

Men man ska ha klart för sig att det är en sjukhusavdelning...
...Och inget j*vla "all-inclusive-hotell-med-godis-kiosk" där man kan kliva in och ÖNSKA bli inlagd med full service, för att man har svårt att sova hemma för att man ligger och ser tv/pillar med telefon halva natten och sen ska börja tjata om att få läkemedel som man säger sig ha behov av trots att behandlingsplanen var att trappa ner på läkemedlen.

Då kan vederbörande TA EGET ANSVAR själv hemma och slå av tv:n/telefonen i tid, ha självdisciplin, sova som man ska, och ha förståelse för att man mår dåligt när läkemedel trappas ner - det hjälper inte att ta mera läkemedel då, för då motverkar man ju nedtrappningen.
Ja, jag vet, lättare sagt än gjort, men jag kunde inte låta bli att påminna om patientens egna delaktighet/ansvar i sin vård - något som ofta glöms bort.

Psykiatrins slutenvård ska vara till för dom som behöver den, inte för dom som inte tar ansvar för sina egna liv och lever liv som gör dom sjuka. Det är i så fall en fråga för öppenvården, att terapibehandla patienter och ge dom insikt om, och mentala verktyg till, bättre/annan livsstil.

Att en missbrukare t.ex. "hotar" med att det finns risk att den tar en överdos av alkohol/droger nästa gång den kommer ut är en fråga för personen själv i samband med behandlingshem/beroendevård - det är inget som ska kunna ge personen en fribiljett med full service inne på psyket.

Kort & gott: Vill den supa eller knarka ner sig och beslut om LVM saknas, så är det personens eget val.
Vill personen å andra sidan ha hjälp, kan man till att börja med ta hjälpen man får och inte avvika från behandlingshem och dylikt bara för att beroendebehandling är obehagligt. Då är det skönare att söka sig till psyk och få sitta och lalla i eget rum med gottiga läkemedel, full service, larmknapp, personal som serverar mat/fika m.m.

Ditt liv ditt val - man måste VILJA SJÄLV också. Inget piller i världen kan göra förändringen åt patienten.

Mycket kan göras bättre på psykiatrin, men mycket är även bra...

Att sluta dalta med patienterna är en sak som jag tycker borde skötas bättre (oavsett vad chefen heter eller om det gäller 25an, 26an, eller 27ans avdelning).
Detta kan bestå i t.ex:
** att ALL personal är överens om regler/rutiner (så att alla gör och svarar likadant).
** att reglerna är LIKA för alla patienter oavsett kön/bakgrund/diagnos (ex. inget fika efter 22:00, balkongen stängd nattetid, tv:n av vid midnatt, inga kablar på rummen, osv)

Hear hear! (som man säger i det brittiska parlamentet då man håller med).

Du har en mycket stor poäng i det du skriver.

Alltför många som söker sig till psykiatrin på regional nivå är personer som kommunerna enligt lag har ett ansvar för via socialtjänsten. Men lagstiftningen hindrar dock kommuner att ta ansvar fullt ut och då hamnar personerna på psyket istället när kommunernas verktyg inte räcker till. I Norge har man möjlighet till LPT (tvångsvård) på kommunala boenden. Det borde vi ha i Sverige också.

Sedan borde missbruksvården ligga under LPT. Du kan inte behandla missbrukare i öppenvårdsform som man gör idag. Det fungerar inte.
Citera
2024-07-02, 21:55
Medlem
Psykiatrin gör psykiska ohälsan värre , tro mig !!! De trycker ba in medicin i allt och alla utan att arbeta med rehabilitering
Citera
2024-09-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitri74
Psykiatrin gör psykiska ohälsan värre , tro mig !!! De trycker ba in medicin i allt och alla utan att arbeta med rehabilitering

Att slutenvården "trycker" in medicin i patienter beror på att den psykiatriska slutenvården bara har en enda uppgift och det är att stabilisera människor som kommer dit, få upp dem ovanför vattenytan. Därefter skall öppenvården sköta om all behandling och detta gäller sedan psykiatrireformen som Sveriges riksdag beslutade om den 13 januari 1991 och som började gälla år 1992.

Sex psykiatriutredningar har därefter alla kommit fram till slutsatsen att psykiatrin i Sverige inte fungerar, men ingen regering har tagit tag i problemet. Ingen! Senaste utredningen blev klar efter valet 2018, inför valet lovade alla partier att man skulle ta tag i frågan så fort utredningen var klar. Ännu har absolut ingenting hänt. Vilket är bara så bedrövligt.

Jo en sak har hänt, ännu en utredning tillsattes och kom till slutsatsen att LVM ska försvinna och läggas in under LPT och att man ska få tvångsvårda missbrukare upp till 14 dagar istället för som nu när det är en helt frivillig vårdform. Remissvaren på den utredningen kom i augusti 2023, ännu finns inget förslag till ny lagstiftning vad jag vet. 13 månader har gått...

Sedan det jag tror du är inne på, att vården som helhet inte fungerar utan bara handlar om medicinering. Ja det är precis så det fungerar idag. Öppenvården gör inte sin arbetsuppgift. Psykiatriker som är läkare medicinerar symptom och det finns alldeles för få psykologer som de facto kan hjälpa patienterna med deras orsak till de problem de har.

Sedan är det också ett stort problem att psykiatriker och psykologer knappt pratar med varandra. I vissa regioner finns en kultur där läkarna ser ned på psykologerna för de "är inga riktiga läkare".

Jag håller helt med om att psykiatrin är helt dysfunktionell. Jag arbetar inom den själv och möter patienter varje dag och upplever varje dag hur lagstiftningen sätter stopp för vår möjlighet att hjälpa de som söker hjälp. Systemet i Sverige är så f-cked up.
Citera
2025-07-31, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Att slutenvården "trycker" in medicin i patienter beror på att den psykiatriska slutenvården bara har en enda uppgift och det är att stabilisera människor som kommer dit, få upp dem ovanför vattenytan. Därefter skall öppenvården sköta om all behandling och detta gäller sedan psykiatrireformen som Sveriges riksdag beslutade om den 13 januari 1991 och som började gälla år 1992.

Sex psykiatriutredningar har därefter alla kommit fram till slutsatsen att psykiatrin i Sverige inte fungerar, men ingen regering har tagit tag i problemet. Ingen! Senaste utredningen blev klar efter valet 2018, inför valet lovade alla partier att man skulle ta tag i frågan så fort utredningen var klar. Ännu har absolut ingenting hänt. Vilket är bara så bedrövligt.

Jo en sak har hänt, ännu en utredning tillsattes och kom till slutsatsen att LVM ska försvinna och läggas in under LPT och att man ska få tvångsvårda missbrukare upp till 14 dagar istället för som nu när det är en helt frivillig vårdform. Remissvaren på den utredningen kom i augusti 2023, ännu finns inget förslag till ny lagstiftning vad jag vet. 13 månader har gått...

Sedan det jag tror du är inne på, att vården som helhet inte fungerar utan bara handlar om medicinering. Ja det är precis så det fungerar idag. Öppenvården gör inte sin arbetsuppgift. Psykiatriker som är läkare medicinerar symptom och det finns alldeles för få psykologer som de facto kan hjälpa patienterna med deras orsak till de problem de har.

Sedan är det också ett stort problem att psykiatriker och psykologer knappt pratar med varandra. I vissa regioner finns en kultur där läkarna ser ned på psykologerna för de "är inga riktiga läkare".

Jag håller helt med om att psykiatrin är helt dysfunktionell. Jag arbetar inom den själv och möter patienter varje dag och upplever varje dag hur lagstiftningen sätter stopp för vår möjlighet att hjälpa de som söker hjälp. Systemet i Sverige är så f-cked up.

Den är inte bara "dysfunktionell" numera.
Den är farlig.
Det ryktades nyligen om att en person rymt från rättspsyk under en permis - det visade sig senare vara ett falskt rykte. Det var ingen rymning. Personen hade frigång som det heter och fick lov att gå ut under särskilda tider.
Men nu när rättspsyk bara tycks bemannas av vikarier och dessutom blandas med BUP-patienter kan man börja undra.

Psykosens avdelning och allmänpsykets avdelning har också blivit sämre sedan dessa slogs samman.
Enligt vad jag hört ska en kvinnna ha skrivits ut, trots att hon sagt sig tänkt ta sitt liv - vilket hon också gjorde (läs i Gävles lokaltidning där hon får ett påhittat namn och kallas "Malin").
En annan suicidhotande patient togs in och satt eld på antingen sig själv eller en medpatient (oklart i nuläget vad ryktet säger då flera säger olika). Den drabbade ska ha förts bort i ambulanshelikopter med kraftiga brännskador.
Patienter som kommer in beväpnade och som passerar/missas i visitstionen med både knivar, rakblad, pepparspray och batonger.
Jag vill inte skylla på vikarierna. Det är inte på något sätt deras fel. Dom gör vad dom kan och dom försöker rädda det sjunkande skeppet - FELET ligger högre upp i ledningarna tyvärr.

Vad händer när psykiatrin inte räcker till?
Snart har vi dessa individer fritt rännandes ute på gatan och som orsakar problem för allmänheten istället. Vi är nästan där ju eftersom många inte får hjälp i psykiatrin. Det kommer nog bara bli värre är jag rädd...

Det måste gå att rätta till detta innan det är helt för sent.
Senast redigerad av Kyrkoklocka 2025-07-31 kl. 01:32. Anledning: stavfel
Citera
2025-07-31, 03:04
Medlem
floraflaps avatar
Alltså psykiatrin där har misskötts sig nu i decennier. Den är ren jävla skit. Människor far illa där, patienter alltså. De skulle klara sig bättre om de inte tog kontakt med dessa amatörer.
Citera
2025-07-31, 03:11
Medlem
Pungsvings avatar
Den är woke.
Citera
2025-09-22, 08:11
Medlem
Konstigt att det inte har blivit någon reaktion här efter det som hände i Harmånger ?
Citera
2025-09-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy
Konstigt att det inte har blivit någon reaktion här efter det som hände i Harmånger ?

Kan möjligen bero på att den här tråden handlar om psykiatrin i Gävle och det som hände uppe i norra länet tillhör ett annat sjukhus?

Det finns en egen tråd för den händelsen.
Citera
2025-09-30, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
Den är inte bara "dysfunktionell" numera. Den är farlig.

Det ryktades nyligen om att en person rymt från rättspsyk under en permis - det visade sig senare vara ett falskt rykte. Det var ingen rymning. Personen hade frigång som det heter och fick lov att gå ut under särskilda tider.

Men nu när rättspsyk bara tycks bemannas av vikarier och dessutom blandas med BUP-patienter kan man börja undra.

Nu har vi två frågor här.

Den första angående "rymningen". Du menar att personalen inte hade koll på att en patient hade frigång och släpptes ut? Vem släppte ut patienten och varför informerade inte vederbörande övrig personal om att det gjordes? Otroligt uruselt skött. Framför allt från en rättspsykiatrisk avdelning!

Den andra frågan. Menar du att att Region Gävleborg nu skickar BUP-patienter till rättspsykiatrin och att de blandar barn med vuxna? Dessutom vuxna dömda för brott? Kan inte vara möjligt!

Det var helt olagligt det som Region Gävleborg gjorde tidigare, dvs ha BUP-slutenvårdsplatser inom vuxenpsykiatrins lokaler (psykosavdelningen). Menar du att de nu skickar upp barn även till rättspsykiatrins lokaler?

Inom psykiatrin får patienter som är barn respektive vuxna aldrig någonsin befinna sig i samma lokaler. Det är en av anledningarna till varför barn alltid skickas till somatiska akutmottagningen och inte till vuxenpsykiatrins akutmottagning.

Men det verkar vara svårt att förstå för en del psykiatriska kliniker. Om detta är fallet anmäl omedelbart till IVO.

Blev en tredje fråga här.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
Patienter som kommer in beväpnade och som passerar/missas i visitationen med både knivar, rakblad, pepparspray och batonger.

Jag vill inte skylla på vikarierna. Det är inte på något sätt deras fel. Dom gör vad dom kan och dom försöker rädda det sjunkande skeppet - FELET ligger högre upp i ledningarna tyvärr.

Ett stort problem började då Region Gävleborg anställde Ann* S som chef. Hon har nu styrt (i olika roller) och förstört regionens psykiatri de senaste 15 åren. Det du påtalar är bara en bråkdel av vad hon förstört av en tidigare bättre fungerande verksamhet.

Ett av hennes katastrofala beslut kom 2021 där Gävleborg slutade anställa skötare som var specialistutbildade inom psykiatri för att istället bara anställa undersköterskor. Istället för äldre psykiatriinriktade skötare fick regionen nyutexaminerade undersköterskor utan livserfarenhet och bara under det första året märktes en märkbar försämring i kvalitet hos personalen.

Vad har dagens vikarier för utbildning? Är de ens vårdutbildade? Jag frågar eftersom flera regioner idag anställer vikarier som inte har någon vårdutbildning alls.

När det kommer till visitationer finns det lagar och förordningar kring detta.

En erfaren skötare ber polisen genomföra en visitation av patienten innan polisen lämnar akutmottagningen. Om det inte gjorts ber man om ordination från läkaren att få göra detta, vilket tar betydligt längre tid att få till stånd. Men hur ska vikarier känna till detta med den undermåliga introduktion och utbildning som de har?

Är det en HSL patient som inte vill lämna ifrån sig saker så får de lämna och gå hem. De ska inte skrivas in och börja självskada sig på avdelningar. Vilket tyvärr är väldigt vanligt.

Jag vet att det på en del kliniker har kommit in saker på patienters rum som inte ska få komma dit. Men de har aldrig kommit dit då jag har tagit emot en patient. Utan de har kommit dit pga outbildad och oerfaren personal som inte vet vad lagar och förordningar säger kring visitationer och de släpper in vad som helst. Eller att de inte vågar vara noggranna för att de inte vill stöta sig med patienten.

Så ja, det är en ledningsfråga att se till att ha struktur och ordning och reda på avdelningar inom psykiatrin och när ledningen inte fungerar blir verksamheten därefter. Psykiatrin i Region Gävleborg verkar ha tappat det helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in