2024-09-28, 12:07
Medlem
Latour har en sjukt hög premie och förstår inte varför man klagar på att andra Investmentbolag som exempelvis Investor har en för liten rabatt när premien är skyhög i Latour? Även Investor har ju sin Patricia del med onoterade bolag. Helt ologiskt för min del!
Citera
2024-09-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ett fint kvartal för Latour! Bra jobbat trots en jobbig konjunktur.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...-rekordkvartal

Skönt för latour att dom har dig som hejar på.
Citera
2024-09-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Skönt för latour att dom har dig som hejar på.
Det är ett inlägg jag skrev för över 14 månader sedan. Varför kommenterar du på det nu och inte på det jag nyligen har skrivit? Och hejar på är en stor misstolkning av dig. Jag kan inte tro att du är särskilt gammal och inte heller så smart?
Citera
2024-09-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Latour har en sjukt hög premie och förstår inte varför man klagar på att andra Investmentbolag som exempelvis Investor har en för liten rabatt när premien är skyhög i Latour? Även Investor har ju sin Patricia del med onoterade bolag. Helt ologiskt för min del!

Ja, Latour känns övervärderat.

Tror ibland saker bara rullar på med momentum utan alltför mycket reflektion.

Jag äger Assa och Securitas, men inte Latour. Så jag är inte kritisk på så sätt, men man kan fråga sig vad för undervärderade pärlor de har i portföljen egentligen?
Citera
2024-09-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, Latour känns övervärderat.

Tror ibland saker bara rullar på med momentum utan alltför mycket reflektion.

Jag äger Assa och Securitas, men inte Latour. Så jag är inte kritisk på så sätt, men man kan fråga sig vad för undervärderade pärlor de har i portföljen egentligen?
Exakt och äger Assa Abloy med och så.
Citera
2025-02-11, 11:47
Medlem
Black.Panthers avatar
De höjde utdelningen till 4,60kr/aktie.
Citera
2025-02-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
De höjde utdelningen till 4,60kr/aktie.

I princip en sänkning utifrån inflation.
Citera
2025-08-18, 17:01
Medlem
Adelsdams avatar
Latour rapporterar imorgon. Kan vi förvänta oss några överraskningar?
Citera
2025-08-19, 09:42
Medlem
Substansvärdet steg med några kronor om jag har fattat rapporten rätt. Är det bra med ett ökat substansvärde? Är ganska så novis på det här med aktier.
Citera
2025-08-19, 19:18
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Substansvärdet steg med några kronor om jag har fattat rapporten rätt. Är det bra med ett ökat substansvärde? Är ganska så novis på det här med aktier.

Ja, det är bra med ett ökat substansvärde.

Citat:
Investmentbolaget Latour redovisar ett substansvärde på 212 kronor per aktie den 18 augusti. Substansvärdet var 207 kronor per aktie den 30 juni (198). Vid årsskiftet var substansvärdet 215 kronor per aktie. Substansvärdet justerat för lämnad utdelning sjönk med 1,9 procent under första halvåret 2025. Jämförbart index SIX RX steg med 2,3 procent.

https://www.placera.se/telegram/lato...ering-20250819

Substansvärdet är det bokförda värdet på bolaget tillgångar, minus skulder. Enligt senaste rapporten är substansvärdet 212 kr per aktie. Samtidigt stängde kursen på 250 kr idag. Det betyder att du betalar 250 kr för att äga 212 kr. Det är upp till var och en att avgöra om det är värt att köpa aktien på det här nivåerna men historiskt har Latour levererat bra avkastning.
Citera
2025-09-30, 16:16
Medlem
Adelsdams avatar
Substanspremien är nästan borta i Latour. Aktien är back 20% i år och har långt kvar för att återhämta fallet innan Liberation day. Samtidigt har räntan gått ned vilket borde ha gynnat en del av bolagen i Latours portfölj, men aktien fortsätter ned. Börjar det närma sig ett köpläge?
Citera
2025-09-30, 18:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Substanspremien är nästan borta i Latour. Aktien är back 20% i år och har långt kvar för att återhämta fallet innan Liberation day. Samtidigt har räntan gått ned vilket borde ha gynnat en del av bolagen i Latours portfölj, men aktien fortsätter ned. Börjar det närma sig ett köpläge?

Svårt att säga, men som du säger så är ju aktien betydligt lägre värderad nu så jag gick faktiskt in med en mindre post förra veckan.

Latour känns ju ändå som ett kvalitetsbolag med pålitligt folk i ledningen. Inget Flat Capital, om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in