2025-09-28, 06:44
Medlem
SveaBunkerns avatar
När individer runtom i världen registrerar sig hos custodial wallets, som t.ex Binance, Crypto.com, Nexo, KuCoin, Bitget, Bybit (etc.), så kräver dessa plattformar att man uppger ens mobilnummer, adress, e-mail, bild på ID-handling, att man tar 'selfie' på sig själv, svara på frågor om ens försörjning, om man jobbar, är arbetslös eller pensionär, hur mycket man tänkt investera, vad man tänkt använda deras plattform till etc.

Custodial wallets kan ju, med hjälp av alla de uppgifter man uppgett, användas för att t.ex skatteverket i Sverige ska kunna se hur mycket plus invånarna tjänat på krypto. Men hur är det med non-custodial wallets?

TS: Hur i hela friden kommer skatteverket kunna ta reda på hur mycket någon gjort plus genom investering, trading, staking/earning etc. när inga personliga uppgifter finns kopplade till en, eller flera, wallet?

Exempel på några non-custodial wallets:

Trust Wallet

MetaMask

Guarda

Phantom

Även IP-adresser verkar inte lagras, iaf enligt följande: https://trustwallet.com/privacy-notice

Citat:
Please note that the IP address is used only on a transient basis, cannot be linked to any user’s personal data, and is not retained. The IP address’s sole purpose is to facilitate traffic and service redirection in compliance with regulatory requirements based on the user’s country. We neither store nor access the IP address.
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-09-28 kl. 07:10.
Citera
2025-09-28, 07:15
Bannlyst
Det kan dom inte, och just därför så försöker dom avsluta bankkonton ifall dom tagit emot pengar från odeklarerade kryptoaffärer, eller köper krypto med deras bankkort osv. Jag använder aldrig KYC exchanges eftersom jag anser att mina pengar är mina. Jag vill inte riskera att staten säger "Vi gillar inte vad du skrev på Flashback, så vi har fryst dina tillgångar". Mina pengar är mina pengar. Kryptovaluta är digitala kontanter.
Citera
2025-09-28, 08:29
Medlem
Är du medveten om att krypto beskattas när eventuell vinst realiseras, inte när krypton ökar i värde?

Du kan ha en wallet, KYC'ad (/custodial) eller inte, som gått upp 20 miljoner i värde, och det är inget som ska beskattas bara för det.
Citera
2025-09-28, 12:28
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Är du medveten om att krypto beskattas när eventuell vinst realiseras, inte när krypton ökar i värde?

Du kan ha en wallet, KYC'ad (/custodial) eller inte, som gått upp 20 miljoner i värde, och det är inget som ska beskattas bara för det.

Givetvis. Men om man äger oerhört stor mängd krypto som placerats för staking/earning så kan man tjäna rätt bra.

Alla avkastningsbelöningar måste skattas.

Något intressant är att Trust Wallet är inte bara anonymt. Earning avkastningar där är, i skrivande stund, högre än flera custodial wallets. Till exempel Crypto.com och Binance har runt 5% för Solana, medan Trust Wallet har runt 7% för Solana.

Möjligheter att slippa skatteverket och samtidigt få bättre 'passiv inkomst' kan göra non-custodial wallets oerhört mer lockande för många.
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-09-28 kl. 12:40.
Citera
2025-09-29, 10:36
Medlem
Leastons avatar
Med öppna blockkedjor och AI teknologi så måste du vara på Scotland Yard nivå i hantering av dina krypto om du skall tro att det inte går att spåra dig på något sätt.
Citera
2025-09-29, 11:52
Medlem
Åtminstone den som undviker KYC, använder en egenkontrollerad plånbok kopplad till en egen nod
bakom Tor och tillämpar best practice vid adresshanteringen torde i praktiken gå säker från all övervakning och kartläggning.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-09-29 kl. 11:57.
Citera
2025-09-29, 18:18
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Åtminstone den som undviker KYC, använder en egenkontrollerad plånbok kopplad till en egen nod
bakom Tor och tillämpar best practice vid adresshanteringen torde i praktiken gå säker från all övervakning och kartläggning.

Kan TOR eller VPN används för någon av non-custodial wallets jag skrivit i trådstart?
Citera
2025-09-29, 18:55
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Kan TOR eller VPN används för någon av non-custodial wallets jag skrivit i trådstart?
Njae. Wasabi wallet är kanske det du söker för full anonymitet.

Att ligga bakom Tor och/eller VPN på vanligt vis borde gå i princip men inte alltid.
Senast redigerad av PumpBabyPump 2025-09-29 kl. 19:23.
Citera
2025-09-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern

Är inte bekant med dem, men om du alltid har din VPN påslagen när du använder dem så lär du undgå identifiering via ip-adressen i alla fall.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-09-29 kl. 19:34.
Citera
2025-09-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpBabyPump
Njae. Wasabi wallet är kanske det du söker för full anonymitet.

Att ligga bakom Tor och/eller VPN på vanligt vis borde gå i princip men inte alltid.

Standarduppsättningen av en nod medelst Umbrel-paketet som jag använder innebär att noden får en onion-adress.
Citera
2025-09-29, 19:48
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Standarduppsättningen av en nod medelst Umbrel-paketet som jag använder innebär att noden får en onion-adress.
Ja som dold tjänst i operatörs rollen men inte anonym mot en exchange.
Citera
2025-09-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpBabyPump
Ja som dold tjänst i operatörs rollen men inte anonym mot en exchange.

Nej, börjar man interagera centraliserade börser (i synnerhet om de kräver KYC) så riskerar man förstås att få (en del av) sina tillgångar röjda.

Men med sin plånbok kopplad till en nod bakom Tor och med endast mer genomtänkta transaktioner borde man kunna agera utan någon större risk att få sina tillgångar exponerade.

Om man inte tror eller tycker att detta räcker finns ytterligare åtgärder man kan vidta för att skydda sitt finansiella privatliv.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-09-29 kl. 20:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in