2025-09-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Hur flyttar du på någon utan att använda våld? Lite förenklat kan vi läsa
Ja, att handgripligen flytta någon som inte vill bli flyttad kan vara våld och utgöra brottet
ofredande eller misshandel, enligt svensk lag

Att Jan Emanuel flyttar på folk betyder alltså inte att det är lagligt. Nej, man får inte flytta på någon annan enligt svensk lag.

Okej att du inte får flytta på Jan Emanuel när han sitter på krogen och äter middag med familjen, det fattar alla.

Men om Jan Emanuel ställer sig i vägen för utgången när du är på muggen och pissar, och du inte kommer ut, då har han sin fulla lagliga rätt att stå där tills han tröttnar?

Jag tvivlar på att lagen ser ut så.
Citera
2025-09-29, 16:04
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Okej att du inte får flytta på Jan Emanuel när han sitter på krogen och äter middag med familjen, det fattar alla.

Men om Jan Emanuel ställer sig i vägen för utgången när du är på muggen och pissar, och du inte kommer ut, då har han sin fulla lagliga rätt att stå där tills han tröttnar?

Jag tvivlar på att lagen ser ut så.
Nej, varför skulle han ha rätt att blockera dörren? Lika lite rätt som du har att flytta på honom. Om det uppstår, att Jan Emanuel blockerar din dörr när du är klar på muggen ska du ringa polisen.
Citera
2025-09-29, 16:05
Medlem
Varför läser du inte lagen istället för att gissa vad du tycker det borde stå i den?
Citera
2025-09-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Det finns de av oss som måste bära sprej för att känna oss lite mer trygga i ett otryggt samhälle. I ditt fall ska du använda detta sprej för att någon hindrar dig.

Hör du hur dumt det låter?

I mitt fall för att försvara mig.

Stor skillnad.

Stor skillnad?
Låt säga åt du går hem ensam, en kille följer efter dig, du blir nervös och går in i en återvändsgränd och nu står han ivägen och du kommer inte förbi.
Ska du alltså stå där och vänta tills han ledsnar och går hem, eller vänta tills han går till attack och SEN använda sprayen?

För det är ju det som är frågan isåfall..
Citera
2025-09-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolarensPolare
Varför läser du inte lagen istället för att gissa vad du tycker det borde stå i den?

För att det är roligare att diskutera ämnet än att läsa lagboken.

Jag är ju inte dummare än att jag förstår att jag inte får använda mer våld än vad situationen kräver. 😀
Citera
2025-09-29, 16:11
Medlem
Ferhs avatar
Det räknas ju som misshandel, ifall de bara sitter där. Tveksamt om det är lagligt att bara gå ur bilen och dra dem åt sidan heller, och det är definitivt inte lagligt att köra över dem ens i låg hastighet, utan det fungerar bara ifall de blir rädda och flyttar på sej självmant. Även om man ju kan tycka att det borde vara lagligt, typ ifall de själva placerat handen framför bildäcket.

Men nä, det är bara att ringa polisen så att de kan komma och arrestera dem. Detsamma om någon blockerar en dörr, ifall man inte lyckas tränga sej förbi utan våld.

Det närmaste man kan göra är nog att låta dem lyssna på könsrock och rasistisk musik, ifall de sitter tillräckligt nära för att höra, för då kanske de blir våldsamma och slår på bilen eftersom alla såna där personer brukar vara vänsterextremister, och då kan man ju använda självförsvar sen.
Citera
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Stor skillnad?
Låt säga åt du går hem ensam, en kille följer efter dig, du blir nervös och går in i en återvändsgränd och nu står han ivägen och du kommer inte förbi.
Ska du alltså stå där och vänta tills han ledsnar och går hem, eller vänta tills han går till attack och SEN använda sprayen?

För det är ju det som är frågan isåfall..

Står han bara och glor, gör jag förstås inget men börjar han dra i mig eller försöker hålla mig kvar så...
Citera
Medlem
Citat:
Nej, varför skulle han ha rätt att blockera dörren? Lika lite rätt som du har att flytta på honom. Om det uppstår, att Jan Emanuel blockerar din dörr när du är klar på muggen ska du ringa polisen.

Jag ringer polisen och går in och skiter sålänge då.

Lite egentid är ju aldrig fel.
Citera
2025-09-29, 16:13
Medlem
Citat:
Det är ingen som olovligt kvarhåller dig för man blockerar vägen. Det rättfärdigar i alla fall ingen misshandel än mindre med pepparspray.
Jo. De hibdrar dig från att fortsätta din färd, särskilt om du har fordon bakom.
Citera
2025-09-29, 16:15
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jo. De hibdrar dig från att fortsätta din färd, särskilt om du har fordon bakom.
Du kan kliva ur din bil och fortsätta med dina fötter. Alltså är du inte kvarhållen som du påstår.
Citera
2025-09-29, 16:16
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Jag ringer polisen och går in och skiter sålänge då.

Lite egentid är ju aldrig fel.
Ja det är väl dina alternativ kan jag tänka mig. Du ska i alla fall inte gå ut med pepparspray och tro det är okej bara för han blockerar din dörr. I Sverige får man nämligen inte flytta på personer det är reglerat i lagboken.
Citera
2025-09-29, 16:17
Medlem
Citat:
Du kan kliva ur din bil och fortsätta med dina fötter. Alltså är du inte kvarhållen som du påstår.
Nä, för om jag ska åka en lång sträcka som kräver bil så hindrar det mig och vilken idiot skulle bara lämna sin bil sådär i en sådan situation? Tänk efter litegrann innan du häver ur dig ologiska dumheter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in