• 1
  • 2
2025-09-29, 15:28
Medlem
Om vi rent hypotetiskt säger att en person ärvt fonder eller aktier, säljer dessa men pga dumhet eller okunskap ej fattar att detta ska deklareras nästa år.

Har då Skatteverket alltid sådan bra koll att de alltid påtalar personen att de måste deklarera försäljningen, eller finns det folk som kommer undan med att inte deklarera det alls?

Och finns det då en preskriptionstid för detta så att dessa personer inte blir skyldiga att betala skatten senare om det skulle uppdagas säg 5-10 år senare?

Jag snackar då alltså inte om ISK-konton eller liknande där man ju ej behöver deklarera manuellt utan allt sköts automatiskt.
Citera
2025-09-29, 16:02
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Du får kvarskatt då, nästa år.
Citera
2025-09-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Du får kvarskatt då, nästa år.

Fast kvarskatt får man väl även när man skrivit in i deklarationen att man sålt fonder/aktier med vinst? Då blir ju 30% skatt på det.
Citera
2025-09-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Om vi rent hypotetiskt säger att en person ärvt fonder eller aktier, säljer dessa men pga dumhet eller okunskap ej fattar att detta ska deklareras nästa år.

Har då Skatteverket alltid sådan bra koll att de alltid påtalar personen att de måste deklarera försäljningen, eller finns det folk som kommer undan med att inte deklarera det alls?

Och finns det då en preskriptionstid för detta så att dessa personer inte blir skyldiga att betala skatten senare om det skulle uppdagas säg 5-10 år senare?

Jag snackar då alltså inte om ISK-konton eller liknande där man ju ej behöver deklarera manuellt utan allt sköts automatiskt.
Vet inte, men jag funderar...

Aktierna ska ju beskattas av dödsboet, och där någonstans vill nog Skattemyndigheten veta vem som blir den nya ägaren. Dessutom finns avstämningsbolag typ publika bolag med flera registrerade hos exempelvis Euroclear.
Citera
2025-09-29, 16:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Aktierna ska ju beskattas av dödsboet, och där någonstans vill nog Skattemyndigheten veta vem som blir den nya ägaren. Dessutom finns avstämningsbolag typ publika bolag med flera registrerade hos exempelvis Euroclear.

Fråga på samma tema. Vad händer om man anger fel anskaffningsvärde?
Citera
2025-09-29, 16:09
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Fast kvarskatt får man väl även när man skrivit in i deklarationen att man sålt fonder/aktier med vinst? Då blir ju 30% skatt på det.

När du säljer Aktier då tar det 30% som skatt, sen ska du betala 30% på vinsten som kvarskatt.
Citera
2025-09-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Jag tänker snarare om man ärver fonderna/aktierna och de förs över tills ens eget namn. Då beskattas väl inte dödsboet eftersom det inte sålts ännu utan bara övertagits?

Men att personen sedan efter en tid säljer.
Citera
2025-09-29, 16:11
Medlem
Citat:
När du säljer Aktier då tar det 30% som skatt, sen ska du betala 30% på vinsten som kvarskatt.

Vadå är det 60% skatt på aktier?
Citera
2025-09-29, 16:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Det beror ju på hur du säljer fonderna. Går du via bank/mäklare så har de rapporteringsplikt till SKV, så dina affärer kommer att finnas på din deklaration redo för dina kompletteringar om anskaffningsvärde.
Citera
2025-09-29, 16:12
Medlem
george.sthlms avatar
är det aktier upptagna i VPC eller onoterade ?
Citera
2025-09-29, 16:13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Svammel. Vinst beskattas med 30%, punkt. Säljer du med förlust betalar du ingen skatt.
Citera
2025-09-29, 16:13
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Vadå är det 60% skatt på aktier?

Ja, den andra 30% är på vinsten sen som kommer på kvarskatten, första 30% tar de för uppdraget att detta är sålt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in