2025-09-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här kommer uppifrån och inte från kommunerna i sig. De etablerade politiska partierna är alla överens, både sossar och moderater, och det sker förstås på de äldres bekostnad. Äldreomsorgen har förvandlats till ett gigantiskt mångfaldsexperiment som saknar motstycke i modern historia. Privata aktörer utnyttjar situationen och anställer billigast möjliga arbetskraft (ofta utan formell utbildning eller krav på språkkunskaper), som i många fall saknar kunskaper svenska språket och kulturen. Man kan bara hoppas att politikerna själva får smaka på konsekvenserna när de en dag blir dementa och inte längre kan fatta egna beslut om sina liv.
Ja verkligen skrämmande
Lite samma experiment som i skolan.
Kan bara hoppas på det sista att politiker o deras anhöriga får uppleva verkligheten
Citera
2025-09-29, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Som jag förstår det är det en kombination av asylinvandring och att vanligt folk inte vill jobba inom äldreomsorgen.

Flera kommuner har idag "stopp för undersköterskor" inom äldreomsorgen då det blir för dyrt med utbildad personal, så det är rätt hög arbetslöshet bland undersköterskor, snacket om att folk inte vill arbeta inom äldreomsorgen är därför lite av en en myt, de som är seriösa och utbildar sig drabbas av stoppet.
Citera
2025-09-29, 11:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja verkligen skrämmande
Lite samma experiment som i skolan.
Kan bara hoppas på det sista att politiker o deras anhöriga får uppleva verkligheten

Det är exakt samma typ av systemfel när man släpper in privata aktörer med vinstintressen och utan kvalitetskontroll.

Nu är det möjligt att nattpatrullen sköts kommunalt i Grums, men överlag ser det riktigt illa ut och de mest utsatta grupperna i samhället får betala priset för experimentet. De äldre och barnen....
Citera
2025-09-29, 11:17
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Betala skitlöner så får du folk därefter. Som slutar så fort de fått ett bättre jobb. Som i sin tur ersätts av samma slags personal som nyss slutat.
Osv.

Uddevalla-chefen var ett skräckexempel på dålig chef. Skyllde på att hon inte fått information om sakernas tillstånd. Det är för f..n chefens mest primära uppgift att se till att hon har kvalitetssäkrade fungerande rutiner på plats för att säkerställa att hon får sådan info. När hon erkänner öppet att hon inte fixat rutiner för detta så är det dags att lämna över till en mer kvalificerad person.
Som ex-assistent så kan bekräfta att det stämmer. Det är inte bara löner utan även avtal och arbetsregler som ofta är skit. Då ska vi komma ihåg att den kommunala hemtjänsten ofta har bättre avtal och regler vad gäller lyft och riskmoment än privata koncerner.

Skitlönerna gjorde att man fick dit folk med olika problem eller som blivit dittvingade på intervju av en arbetsförmedlare. Som sedan ersätts snabbt av en ny lika omotiverad och inkompetent person med issues.

Att det finns ett lager med mellanchefer som filtrerar all information till de högre cheferna är såklart en ingrodd del av problemet. Ledningen i kommunerna/koncernerna vill inte höra om problem men vill gärna sparka neråt när problem inte går att dölja. Mellanchefer behövs men ofta vet man inte vilken funktion de ska fylla - att leda det praktiska arbetet eller ta på sig kontorsuppgifterna.
Senast redigerad av Ratad 2025-09-29 kl. 11:20.
Citera
2025-09-29, 11:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här kommer uppifrån och inte från kommunerna i sig. De etablerade politiska partierna är alla överens, både sossar och moderater, och det sker förstås på de äldres bekostnad. Äldreomsorgen har förvandlats till ett gigantiskt mångfaldsexperiment som saknar motstycke i modern historia. Privata aktörer utnyttjar situationen och anställer billigast möjliga arbetskraft (ofta utan formell utbildning eller krav på språkkunskaper), som i många fall saknar kunskaper svenska språket och kulturen. Man kan bara hoppas att politikerna själva får smaka på konsekvenserna när de en dag blir dementa och inte längre kan fatta egna beslut om sina liv.
Ja, Arbetslinjen™ kräver ju att hemtjänst och omsorg ska bli en dumpningsplats för kriminella, icke svensktalande eller de med psykisk ohälsa och issues. Ett jobb som faktiskt kräver att man är motsatspersonen till var jag just radade upp.

Dessutom vi jag påpeka att hemtjänst och omsorg ofta är någon man bara orkar med under en begränsad tid. Kommunalt är det bättre än privat men det kan slita som fan på kroppen. Själv orkade jag arbeta i drygt fem år innan jag fick tacka för mig. Ju mer hjälpmedel ju lättare är det att få folk att orka.
Citera
2025-09-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Ja, Arbetslinjen™ kräver ju att hemtjänst och omsorg ska bli en dumpningsplats för kriminella, icke svensktalande eller de med psykisk ohälsa och issues. Ett jobb som faktiskt kräver att man är motsatspersonen till var jag just radade upp
Det är tyvärr så det är där.

Man skickar dit flyktingar och småkriminella som inte kan få nått annat jobb..
Allt för att kunna skryta med att "man fått ut flyktingar i arbete".

Då blir det vad det blir. Tyvärr är det som kommer upp som det i Grums bara toppen av isberget.
Citera
2025-09-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Kan man ha haft sex med dom äldre och filmat det och laddat upp på porrsajter?

Haha wtf
Citera
2025-09-29, 11:54
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Så där blir det hemtjänstbolagen/kommunerna pressar in så många besök som möjligt på ett schema. Det ska snålas och sparas till förbannelse. Känner folk som jobbar med sånt och hört historier. Det kan va 40 besök på ett arbetspass och detaljat exakt hur många minuter kunden (ja de kallas kunder) är berättigade till. 2 minuter, 3 minuter, kanske hela 10 min, men då är det väl nån speciell.

Inte så konstigt att det går som det går inom hemtjänsten. Sen tillkommer ju problematiken som alla varit inne på, de obildade blattarna.
Så är det, Helt omöjligt att göras ett bra jobb.
Citera
2025-09-29, 11:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Det är tyvärr så det är där.

Man skickar dit flyktingar och småkriminella som inte kan få nått annat jobb..
Allt för att kunna skryta med att "man fått ut flyktingar i arbete".

Då blir det vad det blir. Tyvärr är det som kommer upp som det i Grums bara toppen av isberget.
Den som protesterar, ifrågasätter eller bara undrar hur det ska fungera blir såklart klassad som Islamofob™, Rasist™ eller har en Problematisk™ syn på de med funktionsvariationer eller kriminell bakgrund.

Däremot tror jag få av dessa mellanchefer och förståsigpåare är intresserade av att ha sina släktingar i samhällsexperimentet med dessa hemtjänstarbetare eller, ännu värre, hamna där själva en dag.

I min tokfula hemkommun blev De Goda Krafterna™ förfärade när det visade sig att flera Utanförskapare™ antingen förvarade droger i sina arbetsskåp (för försäljning), fick köpas ut från sin anställning då de hade begått grova våldsbrott (eftersom ingen begärt belastningsutdrag) samt visat sig vara salafister som nu utreds för terrorbrott och finansiering av mångkultur med problematisk hantering av bögar, kvinnor och Alla(h) möjliga saker.
Senast redigerad av Ratad 2025-09-29 kl. 12:01.
Citera
2025-09-29, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vet nån om kommunala hemtjänst har/haft krav på mångfald? Nån som insikt i det kan gärna dela med sig (dvs nåt hemligt direktiv som hr avdelning o chefer har)
Vet en infödd som fick nobben pga ”ej var undersköterska” 😠
Det jag vet att det är få svenskar som läser på Vård och Omsorgsprogrammet. Så knappast kvotering snarare avspegling av verkligheten.
Citera
2025-09-29, 12:22
Avstängd
Unobosss avatar
"en starköl i stockholm är bara en lättöl i grums"

Jag håller med Orban om att Sverige som stabilt samhälle är i fritt fall.

Tragiskt för dom drabbade äldre!
Citera
2025-09-29, 12:34
Medlem
Har svårt att tro att hela patrullen bestod av invandrare. Vore trevligt om någon kunde komma med inside info om vilka det rör sig om och vad sjutton som hänt? Känns som att de samarbetat om något olagligt eftersom alla får gå. Samtliga kan väl inte "bara" göra ett dåligt jobb och därför sparkas exakt samma dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in