• 1
  • 2
2025-09-29, 01:17
Medlem
Någon som kan tipsa om en bra yogurt som har bra kvalité och innehåller bra med probiotika?
Citera
2025-09-29, 01:25
Medlem
kalkryggars avatar
Det sägs att det inte spelar någon roll vad tillverkarna skriver på paketen hur många bakterier de har så säger forskarna att lejonparten av bakterierna är döda ändå. Så de rekommenderar att gå på den som är godast och då är det hur man än vrider och vänder på det så att Arlas är godast.

Men undvik att ta de som innehåller mest socker. De grekiska varianterna är godast enligt mig.
Citera
2025-09-29, 01:27
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Någon som kan tipsa om en bra yogurt som har bra kvalité och innehåller bra med probiotika?
Strunta i yoghurt och hitta kefirsvampar att göra din egna probiotika med istället.
Kefirsvampar brukar föröka sig så sätt upp en lapp i lokala matbutiken så har du kanske tur.
Citera
2025-09-29, 03:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Strunta i yoghurt och hitta kefirsvampar att göra din egna probiotika med istället.
Kefirsvampar brukar föröka sig så sätt upp en lapp i lokala matbutiken så har du kanske tur.

Eller varför inte köpa bakteriekultur och enzymer på apoteket som man äter och sen köper man den godaste yoggin istället.
Citera
2025-09-29, 03:22
Medlem
StigAllans avatar
Mitt personliga val är hemodlad kefir och det håller mig friskare.

Om man inte orkar med att hålla en områdestrogen kefir vid liv så kan man göra som du föreslår.
Kefir ändrar sig med både ålder och område.
Samt ingrediens, jag använder mig av EKO mjölk.
Senast redigerad av StigAllan 2025-09-29 kl. 03:52.
Citera
2025-09-29, 04:49
Medlem
Akihabaras avatar
Grekisk eller turkisk yogurt
med 10% fetthalt
utan tillsatt socker
utan tillsatta smaker
Citera
2025-09-29, 06:10
Medlem
Riksreptilens avatar
Verum hälsofil från Norrmejerier har lagom många smakvarianter att välja på men är inte billigast.

Som bonus stödjer man bästa reklam med en tupp i stövlar.
https://youtu.be/Y5rJB4pxdHE?feature=shared
Citera
2025-09-29, 06:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Den med blåbär! Sockerfri. Tror märket är Verum. Köpte Youplait en gång och det var ju helt fel.
Citera
2025-09-29, 07:37
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Den med blåbär! Sockerfri. Tror märket är Verum.
Verum har ingen sockerfri blåbärsyoghurt. Det närmsta jag hittade är Verum® Lätt yoghurt 0,5% Laktosfri Blåbär-Vanilj:

Yoghurt (högpastöriserad norrländsk mjölk, mjölkprotein, laktasenzym, levande yoghurtkultur inklusive Lactobacillus rhamnosus LB21, vitamin D, vitamin C), bärberedning (vatten, socker, blåbär, blåbärsjuicekoncentrat, modifierad majsstärkelse, kalcium, arom, vaniljextrakt, förtjockningsmedel pektin, citronjuicekoncentrat). Blåbär 4,8%. Tillsatt socker 5,3%.

Det här är en yoghurt med väldigt låg kvalité, och du kommer bli tjock av den.

Citat:
Köpte Youplait en gång och det var ju helt fel.
Dessa är också riktiga sockerbomber. Och de sockerfria varianterna (som jag inte tror finns i Sverige) innehåller sötningsmedlen aspartam och acesulfam K som enligt studier har skadliga biverkningar på bakteriekulturen i tarmarna.

Själv äter jag Lidls grekiska yoghurt (Milbona) med lite upptinade svenska blåbär (finns också på Lidl under säsong) alternativt hallon.
Senast redigerad av Tidvind 2025-09-29 kl. 07:40.
Citera
2025-09-29, 07:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Verum har ingen sockerfri blåbärsyoghurt. Det närmsta jag hittade är Verum® Lätt yoghurt 0,5% Laktosfri Blåbär-Vanilj:

Yoghurt (högpastöriserad norrländsk mjölk, mjölkprotein, laktasenzym, levande yoghurtkultur inklusive Lactobacillus rhamnosus LB21, vitamin D, vitamin C), bärberedning (vatten, socker, blåbär, blåbärsjuicekoncentrat, modifierad majsstärkelse, kalcium, arom, vaniljextrakt, förtjockningsmedel pektin, citronjuicekoncentrat). Blåbär 4,8%. Tillsatt socker 5,3%.

Det här är en yoghurt med väldigt låg kvalité, och du kommer bli tjock av den.

Dessa är också riktiga sockerbomber. Och de sockerfria varianterna (som jag inte tror finns i Sverige) innehåller sötningsmedlen aspartam och acesulfam K som enligt studier har skadliga biverkningar på bakteriekulturen i tarmarna.

Själv äter jag Lidls grekiska yoghurt (Milbona) med lite upptinade svenska blåbär (finns också på Lidl under säsongen) alternativt hallon.

Allrum youhurt är det kanske? Jag vet inte jag köper bara den som hon vill ha. Det ska vara sockerfri och med blåbär.
Citera
2025-09-29, 07:43
Medlem
Tavastehuss avatar
Bärry körsbär. Säkert mycket socker i den med, men man får åtminstone intrycket av att den inte är det.

I alla fall är den himmelskt god.
Citera
2025-09-29, 07:45
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Grekisk eller turkisk yogurt
med 10% fetthalt
utan tillsatt socker
utan tillsatta smaker

Håller med till 100%.

Min favorit är Salakis ekologiska Turkisk Yoghurt. Lägg på lite färska el. frysta bär och kanske en dutt honung och/eller ceylonkanel. (Vill man ha det matigare så fungerar müsli jättebra.)
Senast redigerad av Cindell 2025-09-29 kl. 08:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in