2025-09-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Här ser ni en bra bild hur båtens durk ser ut när hela hytten är borta.
Man ser tydligt gummibussningarna som hytten varit fäst med i skrovet.
Hytten har alltså inte varit svetsad fast i skrovet.
Man ser också en mörkare del av durken som tydligt visar var hytten varit.
Hyttens golv har varit fäst med gummibussningarna ovanpå durken.
Detta betyder att någon gång efter olyckan så har hela hytten som en enda enhet med golv, tak, väggar och inredning lossnat från skrovet och fallit av.
Det är alltså inte tal om att det endast är väggar och tak som brutits av. Allt har lossnat och fallit av och sjunkt till botten. Vilket betyder att hytten varit fylld av vatten. Hade det varit en större luftficka så hade den ju flutit.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ul...s/5-95-2641115

Det är fortsatt oklart hur händelseförloppet varit från att båten gick runt och till att båten bärgades.

Uppgifter i tidningarna är motsägelsefulla.

* Guiden ska när båten slagit runt simmat in i hytten och räddat ett barn. Alltså måste hytten då suttit fast i båten.
* Dykaren från sjöräddningen försökte rädda det andra barnet ur hytten och omkom då.
* Ytterliggare dykare ska sedan gått ned under båten och konstaterat att hytten var tom. Men var fanns flickan då? Hon hade ju flytväst så hade hon kommit ut ur hytten så borde hon flutit upp till ytan och hittats under räddningen.
* Hytten har mest troligt sedan lossnat under bogseringen.

Sedan figurerar märkliga uppgifter i tidningarna. Man säger ett tag att man hoppas kunna hitta flickan vid liv (i hytten?). Sedan att man letar efter en avliden. Men om hytten var tom när dykaren var nere innan bärgningen så kan ju inte flickan vara i hytten. Men var är hon då? Hon hade som sagt flytväst och hade hon kommit ur hytten hade hon flutit upp till ytan. Eller har dykaren missat flickan vid genomsöket?

Förhoppningsvis hittar man hytten och flickan och utredningen får visa vad som gått fel både vid själva olyckan och vid räddningsarbetet.
Flickan kanske fastnade med flytvästen i något och åkte med den ner till botten ?
Citera
2025-09-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag håller med dig.

Icke desto mindre, Arronets båtar har hytten monterad med gummibussningar. Jag tvivlar inte på att en sådan lösning kan vara god nog. Men i detta fallet är det tydligt att gummibussningarna inte klarat av att hålla kvar hytten. Exakt när hytten lossnade vet vi inte, det sägs/spekuleras i att det kan ha varit under bärgningen. Om så är fallet så är det, IMO, extremt inkompetent agerat av bärgningspersonalen. Att förlora en stor vital del av båten under bärgningen är ju bara så superklantigt.

Hur kan du säga så här, var du där? Jag har många teorier om detta, jag var yrkesfiskare när jag var ung, och har växt upp med en båt, men jag väntar hellre på vad utredningen säger.

Men vad vi vet är att den här båten är designad och byggd i Sverige, ägs av ett svenskt företag och båtföraren/guiden är också svensk. Det är också helt klart att denna olycka inte borde ha hänt, här är det något fundamentalt fel med konstruktionen. I en video kallas båten "Nordnorges säkraste (eller var det den bästa?) fiskebåt."

Du säger rakt ut att den norska bergnigstjänsten har varit inkompetent, men det vet vi inget om. Räddaren kan ha skadat sig själv och dött av att ha blivit instängd mellan den lösa kabinen och skrovet, vilket helt klart är ett resultat av felaktig konstruktion. Så du borde kanske vara lite mer försiktiga med å uttale dig om vem som är inkompetent här.

Vi vet inte heller om båtföraren har gjort fel, men det måste vara svårt att vara ute på däck och vara en guide, och samtidigt följa med på strömvågor och andra vågor. Inte säker på att han har varit tillräckligt uppmärksam. Kanske borde besättningen ha varit två istället för en? Det tar lite tid att springa in för att få rörelse i en så stor båt för att undvika fara.

Av det vi vet till nu har du ingen grund till att anklaga den norska räddningstjänsten eller bärgningstjeänsten för inkompetens. Dom var snabbt på platsen.
Senast redigerad av Sharkimedes 2025-09-28 kl. 21:11.
Citera
2025-09-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Kan den inte ha gjort. Otänkbart att man skulle bogsera in den utan att ta ut flickan först. Och dessutom säkra hytten om den nu satt löst. Den har väl lossnat i samband med att dykaren som dog var där och försökte få ut flickan. Nånting har ju hänt när han var under båden som gjorde att han skadades allvarligt.

Stod i tidningen att den lossnat vid bogsering under gårkvällen.
Citera
2025-09-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Hur kan du säga så här, var du där? Jag har många teorier om detta, jag var yrkesfiskare när jag var ung, och har växt upp med en båt, men jag väntar hellre på vad utredningen säger.

Men vad vi vet är att den här båten är designad och byggd i Sverige, ägs av ett svenskt företag och båtföraren/guiden är också svensk. Det är också helt klart att denna olycka inte borde ha hänt, här är det något fundamentalt fel med konstruktionen. I en video kallas båten "Nordnorges säkraste (eller var det den bästa?) fiskebåt."

Du säger rakt ut att den norska bergnigstjänsten har varit inkompetent, men det vet vi inget om. Räddaren kan ha skadat sig själv och dött av att ha blivit instängd mellan den lösa kabinen och skrovet, vilket helt klart är ett resultat av felaktig konstruktion. Så du borde kanske vara lite mer försiktiga med å uttale dig om vem som är inkompetent här.

Vi vet inte heller om båtföraren har gjort fel, men det måste vara svårt att vara ute på däck och vara en guide, och samtidigt följa med på strömvågor och andra vågor. Inte säker på att han har varit tillräckligt uppmärksam. Kanske borde besättningen ha varit två istället för en? Det tar lite tid att springa in för att få rörelse i en så stor båt för att undvika fara.

Av det vi vet till nu har du ingen grund till att anklaga den norska räddningstjänsten eller bärgningstjeänsten för inkompetens. Dom var snabbt på platsen.

Jösses! Jag skriver att om det är på vissa vis, så är det inkompetens. Det är min åsikt.

Du påstår med bestämdhet att det är något fundamentalt fel med konstruktionen på båten. Och dina meriter för den bedömningen är, om jag förstår dig rätt, att du var fiskare i unga år? Ja jösses, igen.

Ja då är jag i alla fall väldigt mycket mer kompetent än dig på att göra sådana här bedömningar.
Citera
2025-09-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Kan den inte ha gjort. Otänkbart att man skulle bogsera in den utan att ta ut flickan först. Och dessutom säkra hytten om den nu satt löst. Den har väl lossnat i samband med att dykaren som dog var där och försökte få ut flickan. Nånting har ju hänt när han var under båden som gjorde att han skadades allvarligt.

Tror du att dykarens försök att rädda flickan fick kabinen att lossna?

Det här blir fan bara värre och värre.
Citera
2025-09-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes

Var guiden verkligen svensk ? Hans instagram är ju på norska iaf! Han har inte så svenskt namn heller.
Citera
2025-09-28, 21:25
Medlem
Men snälla människor. Vi pratar om en fruktansvärd olycka som garanterat omkullkastar resten av livet för samtliga inblandade. De överlevande bär på hemska minnen och säkerligen skuld över vad som hänt. Kan vi inte bara utgå från att alla i rådande panikartade situation gjort vad de kunnat för bästa möjliga utgång. Sluta leta syndabockar och ytterligare skuldbelägga de som var där.

Jag skickar mina varmaste tankar till de som förolyckats och till deras familjer som tvingas leva vidare med vad som hänt ❤️
Citera
2025-09-28, 21:28
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Stod i tidningen att den lossnat vid bogsering under gårkvällen.
Var stod det? Står det fortfarande kvar i artikeln du syftar på, eller har artikeln uppdateras?
Citera
2025-09-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Var guiden verkligen svensk ? Hans instagram är ju på norska iaf! Han har inte så svenskt namn heller.

Häng INTE ut enskilda personers uppgifter i denna tragedi, tack på förhand. Personuppgifter, länk till sociala medier etc UNDANBEDES.
Citera
2025-09-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jösses! Jag skriver att om det är på vissa vis, så är det inkompetens. Det är min åsikt.

Du påstår med bestämdhet att det är något fundamentalt fel med konstruktionen på båten. Och dina meriter för den bedömningen är, om jag förstår dig rätt, att du var fiskare i unga år? Ja jösses, igen.

Ja då är jag i alla fall väldigt mycket mer kompetent än dig på att göra sådana här bedömningar.

Det enda du har kompetens till är att gissa. Jag är van vid att vara till sjöss, och norrmän gillar att fiska i långsamma öppna båtar på 14 fot till stora träbåtar på över 50 fot. Så kommer proffssvenskarna med båtar som har vansinnigt kraftfulla maskiner och går i 30-40 knop. Vad tycker du är säkrast?

Och ja, att den förlista båten är felaktigt konstruerad råder det ingen tvekan om. Tja, kanske inte om det är meningen att den ska disintegrera om den går rundt? Tror du att det var meningen?
Citera
2025-09-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Det står i ett inlägg här att han är svensk. Nu borde jag ha lärt mig att allt på FB inte är sant, men min poäng är att det kanske borde ha funnits en båtförare utöver guiden. Det kanske inte är lätt att kombinera båda funktionerna i svåra vatten. Om du står på däck och plötsligt blir medveten om en stor våg tar det några kritiska sekunder att komma bakom spakarna och få båten att röra sig, även om du har 500 hk till ditt förfogande.
Citera
2025-09-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Häng INTE ut enskilda personers uppgifter i denna tragedi, tack på förhand. Personuppgifter, länk till sociala medier etc UNDANBEDES.
Jag har inte länkat nåt! Dessutom så skriver ju Expressen ut hans namn, så chilla lite!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in