2025-09-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vem köper ens marabou längre? Smakat skit sen Mondelez tog över, blir fan allergisk i munnen av sliskigheten i deras sockerjox.

Nä det är otroligt att man förstört något som ändå var rätt bra.

Eftersom man normalt sett ändå är sockertorsk så köpte man ändå en del choklad då oftast från Marabou men nu blir man inte ens sugen på skiten så dålig den är. Barnen är inte förtjusta de heller så något måste ju skett.

GB är helt vedervärdigt, dyrt så in i helvette och så ändå inget bra. Fattar inte hur man lyckas förstöra glass så otroligt.

Det enda de hade behövt göra är att köra på i gamla hjulspår men icke, små glassar för över 30kr en chokladkaka för snudd på 50spänn.

Fuck off säger jag till såna företag. Även om något slinker med ibland så kan jag nog ärligt säga att min konsumtion från dessa två minskat med över 95%
Citera
2025-09-28, 15:13
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
200gr blev 185 och nu 160gr.
Det är en hel rad borta.

Vad tycker ni om det?

Själv går shrinkflation bort totalt. Höj priset om det behövs istället.
Kommer välja bort all Marabou tills 200gr är tillbaka.
Har helt slutat köpa skiten. Marabou idag gör den sämsta chokoladen. Fazer gör bättre, Lidl gör bättre. Marabou idag är sämst och dyrast. Värdelöst.
Citera
2025-09-28, 15:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det är en hel rad borta.

Vad tycker ni om det?

Har bojkottat jänkar-Marabou sen Trump visade sina jävla tullskyltar i tv. Köper bara svensk choklad sen dess och det borde alla svenskar göra. Stötta fosterlandet för fan!
Citera
2025-09-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Från 3000 arbetare på sjuttiotalet till knappt hundra ... Då snackar vi shirnknification. Kakaon hade några utlösa priser på tusentalskronor kilot också senaste jag orkade bry mig.
3000 till 100 anställda? mondelez har 90k anställda över hela världen, så jag ser inte hur detta är relevant. hur de strukturerar sin verksamhet är saksamma. btw så är det ca 340 anställda på maraou i sverige. hur många anställda hade ahlgrens bilar? hur många anställda har gevalia? dryga 100.
Citera
2025-09-28, 16:13
Medlem
SportquattroS1s avatar
Sist jag köpte en Marabou Mjölkchoklad 200 gram så kostade den 45 kronor på Ica. För 25 år sedan kostade den 10 kronor på mitt lokala Ica (Rimi).
Citera
2025-09-28, 16:16
Avslutad
Citat:
Det är en hel rad borta.

Vad tycker ni om det?

Stödjer man inte Ryssland om man köper marabou?
Citera
2025-09-28, 16:42
Medlem
Utanför chokladen men shrinkflation. Skulle köpa lite färdigskivat pålägg idag. Ett var 90g och minst 100g tidigare. Ett annat var 110g och minst 120g tidigare. Lite osäkert hur mycket det minskat men lite mindre definitivt. Största hickan var dock 500g smör 80 spänn, vanliga guldfärgade, tror det är Arla. Kanske höjningar innan matmomsen sänks men nog känns det som om inflationen är på väg upp igen.
Citera
2025-09-28, 17:15
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Bättre köpa Fazer oavsett. De har inte sålt varor i Ryssland som Marabou fortsätter att göra.
Citera
2025-09-28, 18:13
Medlem
Sinraths avatar
Folk pratar om köpa lösvikt istället men jag tycker att det smakar ta mig tusan inte likadant om vi tar te.x fazer inslagna mjölkchokladspraliner. En kartong (ännu dyrare än kakor) med lösa fazer smakar väldigt ofta godare eller fräschare än lösvikts diton som ser exakt likadana ut.

Är det hur länge det har legat eller är det andrahandssortering eller vad?
Citera
2025-09-28, 18:29
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Hur menar du att priset kommer vara detsamma, eller bli detsamma?
Standarden vid all skrinkflation är att minska förpackningsvikt/storlek och sänka priset något..obs inte kilopriset.
efter 6-12 mån höjer man till vad den större förpackningen kostade och därmed kilopriset "utan att Svensson" hänger med/orkar bry sig.
Citera
2025-09-28, 19:24
Medlem
TheGretaResets avatar
stoppade 9st 10grams marabou i en lösgodispåse. Blev väl 11kr för 90 gram.
Citera
2025-09-28, 19:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Folk pratar om köpa lösvikt istället men jag tycker att det smakar ta mig tusan inte likadant om vi tar te.x fazer inslagna mjölkchokladspraliner. En kartong (ännu dyrare än kakor) med lösa fazer smakar väldigt ofta godare eller fräschare än lösvikts diton som ser exakt likadana ut.

Är det hur länge det har legat eller är det andrahandssortering eller vad?
Jag delar inte den uppfattningen utan tycker att dom i lösvikt och kartong smakar likadant. Däremot smakar dom inslagna pralinerna lite annorlunda än kakor, men det tror jag inte så mycket är en faktiskt smakfråga som att det handlar om formfaktorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in