2025-09-28, 10:50
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag noterade denna "shrink" igår också när jag stod vid godishyllan. Kanske fånigt, men jag tänker precis som TS inte heller, precis som med 185-grammaren, köpa denna 160-grammare av principskäl.

Detta är inte bara inflation (för företag nödvändiga prisökningar i rådande ekonomi för att ens gå med vinst) utan pådrivet av den under 20-talet skenande greedflationen som de allt mäktigare (ofta amerikanska) globala konglomeraten driver på och som de naturligtvis kan köra upp i arslet.
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-09-28 kl. 11:00.
Citera
2025-09-28, 11:14
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Min ICA har lösvikt pris 15.90
Slår man ut det på 200g får vi ett pris på 32:- per 200g.
Man köpte dessa för 20:- för några år sen.
Sinnes vad det ökat sedan pandemin starten.

Intressant jämförelse

Stärker tesen om sjövilda (sedan pandemin) globala konglomerat. En standardiserad "choklad-tacka" borde per enhet produkt dessutom vara billigare att tillverka än de chokladpraliner (eller vad det är, köper aldrig lösvikt) som återfinns i lösviktslådorna. Man kan givetvis anmärka på en viss kvalitetsskillnad (typ; tackorna kvalitativare choklad, oklart i Marabous fall men ändå) men inte ens då är prisskillnaden, enligt ditt exempel, rimlig.
Citera
2025-09-28, 11:20
Medlem
Jag köper inte Marabou längre, gränsen gick vid 26:- Kommer inte att handla deras krympta produkter. De tror det är guld de säljer, dubbel nougat för 10kr. Tror inte det, behåll skiten. Chokladask för 150:- som man köpte för 39:-. Nä då blir det Anthon Berg istället.
Citera
2025-09-28, 11:29
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är en principsak. Höj priset istället för den förbannade shrinkflationskiten.
Men folk bara böjer sig fram.
Priset kommer om det inte redan är det vara samma som för 200gr som funnits i minst 40 år.

Och nej, jag är inget fetto.
Hur menar du att priset kommer vara detsamma, eller bli detsamma?
Citera
2025-09-28, 12:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Intressant jämförelse

Stärker tesen om sjövilda (sedan pandemin) globala konglomerat. En standardiserad "choklad-tacka" borde per enhet produkt dessutom vara billigare att tillverka än de chokladpraliner (eller vad det är, köper aldrig lösvikt) som återfinns i lösviktslådorna. Man kan givetvis anmärka på en viss kvalitetsskillnad (typ; tackorna kvalitativare choklad, oklart i Marabous fall men ändå) men inte ens då är prisskillnaden, enligt ditt exempel, rimlig.
Kvalitetsskillnad är försumbar, om det ens finns någon.
Citera
2025-09-28, 12:47
Medlem
smickras avatar
Tack för heads up. Senast jag åt Marabou var George Bush den äldre president i USA
Citera
2025-09-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är väl bra med mindre chokladkakor. Vem kan klämma i sig en 200 g-blaffa?

Har inte Marabou-choklad blivit extremt söt på senare år?

Jag minns inte att den smakade så, framför allt inte så sött, på 90-talet.

Kan inte äta den längre. Är det jag som inte tål sött?

Marabous geggkakor är väl runt 60% socker.
Citera
2025-09-28, 13:12
Medlem
solstrålars avatar
Vem köper ens marabou längre? Smakat skit sen Mondelez tog över, blir fan allergisk i munnen av sliskigheten i deras sockerjox.
Citera
2025-09-28, 13:12
Avstängd
Paris24s avatar
Hehe jag noterar att deras 200g ganska snabbt gick upp i över 30 kr, en ofattbar prishöjning på 2 år. Men på mitt nya ställe finns en Lidl och deras tyska 200g kostar 12.95 kr och det är den mest ofattbara prisskillnad jag sett på likvärdiga varor.

Notera att marabou ägs av mondelez som är ett av de värsta USA-globalistiska företagen som enbart lever för vinst till sina aktieägare. Undvik. Sverige borde köpa tillbaka Marabou och GB.
Citera
2025-09-28, 13:18
Medlem
Kakaopriset ryktas dock falla, så det finns kanske hopp för oss chokladoholics framöver
Citera
2025-09-28, 13:30
Medlem
53....so whats avatar
Kvalitet och smak är väl det viktigaste!
Skit samma hur många gram det är i en förpackning.
Man köper det som räcker till för ens tänkta förbrukning under viss tid.

Men visst, tycker själv att smakerna har blivit sämre, men det kan ha andra orsaker.
Man kanske inte får samma smakupplevelser när man blir äldre, enl. AI.
Även om man vill tro att det är företagen som snålar på de produkter som ger smakerna i chokladen.
Citera
2025-09-28, 13:32
Medlem
Fantens avatar
Tror man gör det lätt för sig när man skyller på Mondelez. Fazer har gjort samma sak och dom är fortfarande ett familjeägt varumärke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in