2025-09-28, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det här med att spara i fonder är en luckrativ sparform är en myt. Själv lade jag 50.000 i en aktiefond 1975. Under årens lopp har fonden bytt ägare/förvaltare flera gånger. Jag har medvetet valt att inte röra pengarna under alla år. Värdet har liksom aktiekurserna gått upp och ned under åren. Fn är värdet ca 450.000 kr. Skulle jag sälja idag betalar jag en kapitalskatt på 30% på "vinsten" dvs 0.3 × 400.000 = 120.000. Jag får alltså ut 330.000 kr. Penningvärdeförändringen från 1975 -2025 säger att 50.000 då är lika med 337.000 idag. Slutsatsen är att jag alltså har "förlorat" 7.000 kr.
Kan inte vara möjligt med så låg avkastning , det är något du glömmer berätta
Citera
2025-09-28, 14:49
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
TS ska köpa en lägenhet i Karlskrona?
...eller förenklat Bostad är en lika bra investering som aktier eller bättre. Och du kan bo i den.

...eller Man kan få så lite som 1% avkastning per på 8 år om man fördelar köpet på breda fonder.
Citera
2025-09-28, 14:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Det finns massor med fonder som bara vill ta dina pengar, med en synbarligen liten avgift om 1-2% så tar fondägarna allt om du är så dum att du inte rör fonden 1975-2020.

Vill tipsa om att den som köpte bredast tänkbara Japanfond 1989, världens då näst rikaste land och världens näst största börs, har fått 0% utveckling på 36 år utöver utdelningarna.
Citera
2025-09-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776

Historien är helt sann. Det är alltid lika intressant att läsa den här typen av trådar där majoriteten av de som postar är självutnämda investeringsexperter (oftast knappt torra bakom öronen) som tror sig veta vad som har hänt med en fondinvestering om x antal år. I detta fall 30.
Citera
2025-09-28, 14:56
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Historien är helt sann. Det är alltid lika intressant att läsa den här typen av trådar där majoriteten av de som postar är självutnämda investeringsexperter (oftast knappt torra bakom öronen) som tror sig veta vad som har hänt med en fondinvestering om x antal år. I detta fall 30.
De som säger emot har aldrig haft egna pengar på börsen utöver kanske de 2-3 senaste åren som är rekordår i USA. Eller om man bara investerar i sin hjärna, då går allting oavbrutet upp för det är ju bara positiva artiklar som står på nätet och man glömmer att en del går ner också. Det negativa syns bara om man har egna pengar på börsen.
Citera
2025-09-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Berätta, vilken aktiefond var det? Så vi kan verifiera dina uppgifter.

Att du tex köpte en aktiefond med inriktning på rysk fordonsindustri, säger noll och inget om huruvida det är en myt att det är lukrativt att spara i fonder.

Ska man spara regelbundet i 30 års tid är det viktigaste att det är enkelt att göra varje månad. Därför ska enbart en fond inköpas. Den billigaste bredaste globala indexfonden man kan hitta. Att avgiften är låg får extremt stor betydelse över 30 års tid, då avgiften äter upp kapitalet.

Att ha ett dussin olika fonder och att aktivt obalansera är inget någon gör i 30 års tid.

Om du läser inlägg #15 så har du svar på den frågan.
Citera
2025-09-28, 15:00
Medlem
Citat:
Jag är torr bakom öronen och vem som är bäst på ekonomi är den som har högst belopp på sista raden. Så jag är fantastiskt bra på pengar för att göra historien kort.
Citera
2025-09-28, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
De som säger emot har aldrig haft egna pengar på börsen utöver kanske de 2-3 senaste åren som är rekordår i USA. Eller om man bara investerar i sin hjärna, då går allting oavbrutet upp för det är ju bara positiva artiklar som står på nätet och man glömmer att en del går ner också. Det negativa syns bara om man har egna pengar på börsen.
Jag har haft pengar på börsen sedan jag var barn, vi pratar om långt mer än 20 år. Låter mest som ett försvarstal till dig själv för att du inte lyckats bli rik och därför kan ju ingen annan heller ha lyckats.
Citera
2025-09-28, 15:03
Medlem
Citat:
...eller förenklat Bostad är en lika bra investering som aktier eller bättre. Och du kan bo i den.

...eller Man kan få så lite som 1% avkastning per på 8 år om man fördelar köpet på breda fonder.
En bostad är en kostnad och inget annat.
Citera
2025-09-28, 15:12
Medlem
Citat:
Det finns massor med fonder som bara vill ta dina pengar, med en synbarligen liten avgift om 1-2% så tar fondägarna allt om du är så dum att du inte rör fonden 1975-2020.

Vill tipsa om att den som köpte bredast tänkbara Japanfond 1989, världens då näst rikaste land och världens näst största börs, har fått 0% utveckling på 36 år utöver utdelningarna.

Jag ser att du i andra inlägg har viss erfarenhet av verkligheten. Sen vet jag inte riktigt om jag håller med dig om att jag varit "dum". Snarare har jag varit tämligen ointresserad av aktiefonder och har via andra investeringar det ganska gott ställt idag. Fonden jag köpte var snarare en anställningsförmån jag hade för 50 år sedan.
Citera
2025-09-28, 15:19
Medlem
Citat:

Nu dissar du Warren Buffet som anser att billiga globala indexfonder är ett bra sätt för de flesta att bli rika långsamt.

Du har uppenbarligen haft en motig fondperiod sedan 1975. Då var avgiften dessutom 2.x% för volvo aktiespararfond. Du kan ju själva räkna ut skillnanden i avkastning om en fond kostar 2.5% eller 0.22% över 50 år...

Länsförsäkringar Global Index startades 2013 (avgift 0.22%) har avkastat över 400% (minus avgifter) sedan dess. Den är bland de mest ägda fonderna hos både Avanza och Nordnet, förmodligen även hos Montrose och Savr. Om dina 50.000 hade hamnat här 2013 hade du haft en hel del nu, om man även räknar in ränta på ränta.

Skulle vara intressant om du i kronologisk ordning med årtal kan spalta upp hur orginalfonden har flyttats och bytt namn under åren, inkl dess avgifter.
Citera
2025-09-28, 15:34
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Jag ser att du i andra inlägg har viss erfarenhet av verkligheten. Sen vet jag inte riktigt om jag håller med dig om att jag varit "dum". Snarare har jag varit tämligen ointresserad av aktiefonder och har via andra investeringar det ganska gott ställt idag. Fonden jag köpte var snarare en anställningsförmån jag hade för 50 år sedan.
...det kunde varit en fond som satsade på IT 1975 och du hade varit miljardär. Men det går inte att veta, exakt det fel som nybörjare gör, de tror man kan se in i framtiden.

Att inte röra en fond på 45 år skulle jag säga är dumt, men enligt ovan kunde det ju också gått bra och att ge betyg på en investeringsstrategi i efterhand är ju också just dumt.

Men en bra bild av verkligheten för oss investerare är historien definitivt.

Jag tror jag förlorade pengar mina 5 första år. Som tur är gav jag inte upp och man blir kunnigare med åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in