• 1
  • 2
2025-09-28, 15:07
Medlem
Ja, SD har ju ökat flera månader på rad. Kan det vara rädslan för att få uppsmackat hyreshus i villaidyller som lett till att de får mer röster. De flesta vet väl SDs inställning i frågan. De är knappast för tvångsblandning. Sen är det väl så att de tar röster från övriga Tidöpartier. Bara en tanke. Bodde jag i ett villaområde med villor 6-15 miljoner eller mer, så vill jag förmodligen bevara områdets karaktär. Stort komplex mitt i området med bidragstagare och lågavlönade drar väl ner värdet direkt nån, några miljoner.
Citera
2025-09-28, 15:08
Medlem
Jag tror det beror på själva verkligheten.
Citera
2025-09-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Och det misslyckade drevet mot Stegrud, folk har tröttnat och synat.
Citera
2025-09-28, 15:34
Medlem
Studsbolls avatar
SDs framgångar grundar sig på bristen på bättre alternativ. Hade inte övriga partier gått totalt vilse i pannkakan och godhetsknarkat sönder landet hade SD forfarande varit ett gäng smånassar som viftat med flaggor och stampat runt i kängor. Redan då hade de såklart rätt i att invandring är en riktigt dålig idé, men ingen brydde sig eftersom effekterna inte hunnit visa sig. Läget idag är att inga andra än klent begåvade miljömuppar och vänstertomtar vill ha hit folk från kaosländer oavsett deras motiv eller bakgrund. Alla andra partier, även sosseriet och Moderaterna, vill nu i princip samma sak som SD ville för några år sedan men som de då var upptagna med att brunmåla som rasistiskt. Att SD ökar beror på kaoset breder ut sig i samhället och att vanliga människor är rädda och besvikna. Hade SD suttit i regeringen hade det gått sämre eftersom den politik SD vill driva ingalunda är särskilt annorlunda än de andras, det är bara något som folk tror eftersom media och de andra partier lagt ned all sin tid på att brunmåla dem. Sverige behöver ett stålbad, varken mer eller mindre och det är inget som SD kommer genomföra. SD är det minst dåliga partiet och det kommer man långt på i opinionen.
Citera
2025-09-28, 15:34
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Nja, det är väl snarare så att M och KD suger extremt hårt för stunden. M har en korrupt dvärg till partiledare och KD gör ju allt för att vara exakt likadana som SD.
Citera
2025-09-28, 15:37
Medlem
Europes avatar
Moderaternas nya anti-Israeliska linje kan kanske också ha spelat in, då SD verkar inte minst ha växt på deras bekostnad. Möjligtvis är folk kanske inte värst heta för Israel, men många avskyr verkligen Hamas och andra terroristgrupper, samt äcklas av deras pro-palestinska hejarklack av vänsterextrema och islamister, som överallt förpestar vår tillvaro.
Citera
2025-09-28, 15:40
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus

Jag tror att det beror på M.

Ökningen känns inte som att ett par procent av de svenska väljarna skulle ha genomgått en ideologiskt förändring och blivit "SD:are". Det finns helt enkelt för tillfället inte nån sådan samling av avgörande frågor på det svenska politiska fältet.

Däremot känns det som att M-väljare blivit missnöjda (vilket man i och för sig kan förstå) och valt SD i "protest". Det behöver inte ens ha nåt med typiska SD-frågor att göra, för vad är alternativet om man i själv och hjärta är höger men samtidigt sur på M? Det är inte KD, och det är inte nuvarande borttappade L.

Jag råkar känna M-väljare som är riktigt förbannade på att regeringen delar ut valfläsk som består av lånta pengar. De är litet som republikanerna i USA: statskulden ska vara minimal och ska ner med våld, och det är en slags vattendelarfråga för dem (typ "höger som belånar Sverige mer är ingen sann höger"). Och de tänker nu inte rösta på M i valet, pga. av den detaljen. De är inga typiska SD:are heller, och jag har ingen aning om vem de väljer istället, men missnöjet med det egna partiet är överraskande starkt. Så jag kan tänka mig att det finns fler sådana, och att en del väljer SD (av ett flertal olika orsaker, det kan vara så enkelt att SD är det enda högerparti som inte sitter i den regering som fattat beslutet).
Citera
2025-09-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Ja, SD har ju ökat flera månader på rad. Kan det vara rädslan för att få uppsmackat hyreshus i villaidyller som lett till att de får mer röster. De flesta vet väl SDs inställning i frågan. De är knappast för tvångsblandning. Sen är det väl så att de tar röster från övriga Tidöpartier. Bara en tanke. Bodde jag i ett villaområde med villor 6-15 miljoner eller mer, så vill jag förmodligen bevara områdets karaktär. Stort komplex mitt i området med bidragstagare och lågavlönade drar väl ner värdet direkt nån, några miljoner.

Det är möjligen en kugge i det hela. Problemet i stort för de andra partierna är att deras fantasi om verkligheten har kolliderat med den faktiska verkligheten. Det finns inget mångkulturparadis. Det är en ren fantasi som numera har börjat förvandlats till något väldigt otrevligt. Folk noterar väl detta och letar efter ett alternativ, det finns bara ett parti som erbjuder ett alternativ. De övriga erbjuder bara varianter av samma sak och är alla i någon mening skyldiga till eländet.
Citera
2025-09-28, 16:10
Moderator
Diagorass avatar
Tidigare rubrik:
Beror SDs medvind på tvångsblandningsutspelen?

/ mod
Citera
2025-09-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det är möjligen en kugge i det hela. Problemet i stort för de andra partierna är att deras fantasi om verkligheten har kolliderat med den faktiska verkligheten. Det finns inget mångkulturparadis. Det är en ren fantasi som numera har börjat förvandlats till något väldigt otrevligt. Folk noterar väl detta och letar efter ett alternativ, det finns bara ett parti som erbjuder ett alternativ. De övriga erbjuder bara varianter av samma sak och är alla i någon mening skyldiga till eländet.
SD har kvar sina grundtankar håller inte på och byter åsikt.
Övriga skyller på "tidsandan" den bild som drivits av medias "agendasättande journalistik", man har inte drivit egen politik.
Citera
2025-09-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror att det beror på M.

Ökningen känns inte som att ett par procent av de svenska väljarna skulle ha genomgått en ideologiskt förändring och blivit "SD:are". Det finns helt enkelt för tillfället inte nån sådan samling av avgörande frågor på det svenska politiska fältet.

Däremot känns det som att M-väljare blivit missnöjda (vilket man i och för sig kan förstå) och valt SD i "protest". Det behöver inte ens ha nåt med typiska SD-frågor att göra, för vad är alternativet om man i själv och hjärta är höger men samtidigt sur på M? Det är inte KD, och det är inte nuvarande borttappade L.

Jag råkar känna M-väljare som är riktigt förbannade på att regeringen delar ut valfläsk som består av lånta pengar. De är litet som republikanerna i USA: statskulden ska vara minimal och ska ner med våld, och det är en slags vattendelarfråga för dem (typ "höger som belånar Sverige mer är ingen sann höger"). Och de tänker nu inte rösta på M i valet, pga. av den detaljen. De är inga typiska SD:are heller, och jag har ingen aning om vem de väljer istället, men missnöjet med det egna partiet är överraskande starkt. Så jag kan tänka mig att det finns fler sådana, och att en del väljer SD (av ett flertal olika orsaker, det kan vara så enkelt att SD är det enda högerparti som inte sitter i den regering som fattat beslutet).

Fast är SD höger?
Citera
2025-09-28, 16:29
Medlem
Inget seriöst parti kommer släppa in Åkesson i regeringen.

I värsta fall fortsätter detta helvete att SD får sitta i någon källare och vara regeringsunderlag igen.

Tidö 2.0
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in