Citat:
Ursprungligen postat av
Opuskrokus
Jag tror det beror på själva verkligheten.
Jag tror att det beror på M.
Ökningen känns inte som att ett par procent av de svenska väljarna skulle ha genomgått en ideologiskt förändring och blivit "SD:are". Det finns helt enkelt för tillfället inte nån sådan samling av avgörande frågor på det svenska politiska fältet.
Däremot känns det som att M-väljare blivit missnöjda (vilket man i och för sig kan förstå) och valt SD i "protest". Det behöver inte ens ha nåt med typiska SD-frågor att göra, för vad är alternativet om man i själv och hjärta är höger men samtidigt sur på M? Det är inte KD, och det är inte nuvarande borttappade L.
Jag råkar känna M-väljare som är riktigt förbannade på att regeringen delar ut valfläsk som består av lånta pengar. De är litet som republikanerna i USA: statskulden ska vara minimal och ska ner med våld, och det är en slags vattendelarfråga för dem (typ "höger som belånar Sverige mer är ingen sann höger"). Och de tänker nu inte rösta på M i valet, pga. av den detaljen. De är inga typiska SD:are heller, och jag har ingen aning om vem de väljer istället, men missnöjet med det egna partiet är överraskande starkt. Så jag kan tänka mig att det finns fler sådana, och att en del väljer SD (av ett flertal olika orsaker, det kan vara så enkelt att SD är det enda högerparti som inte sitter i den regering som fattat beslutet).