2025-09-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Hur mycket hade pengarna vuxit om du hade sparat dem i en låda under sängen?
Du hade då "förlorat" 287.000 kr istället.

Fonder är oftast ett tryggt alternativ. Pengarna kommer växa i samma takt som inflationen, oftast mer.

"Låda under sängen" var aldrig något alternativ. Poängen var att fonder i allmänhet historiskt sett inte ger mer än penningvärdeförändringen. Hur det blir i framtiden vet ingen. Jag kan möjligtvis ångra att jag inte köpte lite guld i stället. Men jag klarar mig gott ändå tack vare andra investeringar.
Citera
2025-09-28, 12:03
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det här med att spara i fonder är en luckrativ sparform är en myt. Själv lade jag 50.000 i en aktiefond 1975. Under årens lopp har fonden bytt ägare/förvaltare flera gånger. Jag har medvetet valt att inte röra pengarna under alla år. Värdet har liksom aktiekurserna gått upp och ned under åren. Fn är värdet ca 450.000 kr. Skulle jag sälja idag betalar jag en kapitalskatt på 30% på "vinsten" dvs 0.3 × 400.000 = 120.000. Jag får alltså ut 330.000 kr. Penningvärdeförändringen från 1975 -2025 säger att 50.000 då är lika med 337.000 idag. Slutsatsen är att jag alltså har "förlorat" 7.000 kr.
"Jag investerade i en skitfond och därför är allt fondsparande dåligt"

1 krona på Stockholmsbörsen 1980 är 550 kronor idag, du måste misslyckats något otroligt, du borde ha tiotals miljoner.
https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/
Citera
2025-09-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
"Jag investerade i en skitfond och därför är allt fondsparande dåligt"

1 krona på Stockholmsbörsen 1980 är 550 kronor idag, du måste misslyckats något otroligt, du borde ha tiotals miljoner.
https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/

Som sagt har jag inte varit aktiv i mitt fondsparande. Ursprungsfonden var Volvos Aktiesparfond som anställda kunde köpa med viss rabatt. Den betraktades inte då som "en skitfond".
Senast redigerad av Challe321 2025-09-28 kl. 12:12.
Citera
2025-09-28, 13:10
Avstängd
Paris24s avatar
Alldeles för hög vikt mot USA, som står för 65% av alla globalfonder numera. Raset där blir inte roligt. Det sker å andra sidan i början på karriären så inte så många kronor.

Eftersom fonder, utom avanza zero, har avgifter så tipsar jag att TS borde räkna ut vad en avgift under 30 år innebär. Och därefter gör han nog som jag, köper 10 breda säkra aktier istället med noll avgift.

Eftersom han bor i Sverige går det utmärkt att bara köpa svenska aktier. Om man inte tror att SEK någon gång i framtiden dör ut helt, vilket är osannolikt. Senaste valuta som rasat i flera år är Yen och nästa på fallrepet är USD och båda beror på att de länderna styrs av ekonomiska dårar. Sverige har alltid vett.

Sparandet bör självklart ske på en ISK-depå och aktierna köpas via någon bank med extremt låga avgifter t.ex avanza.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-28 kl. 13:35.
Citera
2025-09-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Eftersom fonder, utom avanza zero, har avgifter så tipsar jag att TS borde räkna ut vad en avgift under 30 år innebär. Och därefter gör han nog som jag, köper 10 breda säkra aktier istället med noll avgift.

Finns inga breda säkra aktier, du kan inte jämföra 10 aktier mot 100 tals i en fond, låter väldigt riskfyllt. Avgiften för fonden är förmodligen billigare än vad din courtageavgift lär bli dessutom.
Citera
2025-09-28, 13:28
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Alldeles för hög vikt mot USA, som står för 65% av alla globalfonder numera. Raset där blir inte roligt. Det sker å andra sidan i början på karriären så inte så många kronor.

Eftersom han bor i Sverige går det utmärkt att bara köpa svenska aktier. Om man inte tror att SEK någon gång i framtiden dör ut helt, vilket är osannolikt. Senaste valuta som dog är Yen och nästa på fallrepet är USD och båda beror på att de länderna styrs av ekonomiska dårar. Sverige har alltid vett.

Sparandet bör självklart ske på en ISK-depå och aktierna köpas via någon bank med extremt låga avgifter t.ex avanza.

Dollarn kommer naturligtvis inte att "dö". Skriver du sån rappakalja blir det svårt att ta nåt du skriver på allvar.

Lika bra det eftersom det mesta du skriver är nonsens. Var handlar du aktier courtagefritt, till exempel? Eller utländska aktier utan växlingsavgift? Fast nu tycker du iofs att TS bara ska köpa svenska aktier, trots att Sverige bara står för ca 1 % av världshandeln vilket skulle innebära en rejäl skevhet och förhöjd risk. Dessutom är tio aktier för få.

Svenska kronan kan för övrigt försvinna genom att vi går med i EMU. Det finns starka förespråkare för det som bara väntar på att få lite vind i seglen för att dra i gång en kampanj. Därefter kan det gå fort, det såg vi med NATO-medlemskapet som klubbades igenom mellan två val efter att under decennier ansetts som en omöjlighet men där argumenten emot - som påminde en hel del om dem emot euron - viftades undan med hänvisning till förändrade omständigheter.
Citera
2025-09-28, 13:34
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Dollarn kommer naturligtvis inte att "dö". Skriver du sån rappakalja blir det svårt att ta nåt du skriver på allvar.

Lika bra det eftersom det mesta du skriver är nonsens. Var handlar du aktier courtagefritt, till exempel? Eller utländska aktier utan växlingsavgift? Fast nu tycker du iofs att TS bara ska köpa svenska aktier, trots att Sverige bara står för ca 1 % av världshandeln vilket skulle innebära en rejäl skevhet och förhöjd risk. Dessutom är tio aktier för få.

Svenska kronan kan för övrigt försvinna genom att vi går med i EMU. Det finns starka förespråkare för det som bara väntar på att få lite vind i seglen för att dra i gång en kampanj. Därefter kan det gå fort, det såg vi med NATO-medlemskapet som klubbades igenom mellan två val efter att under decennier ansetts som en omöjlighet men där argumenten emot - som påminde en hel del om dem emot euron - viftades undan med hänvisning till förändrade omständigheter.
Var har jag skrivit att dollarn kommer att dö? Det var nog snarare din tanke?

USD har sjunkit mot SEK ca 18% i år och för alla som har globala indexfonder så har därmed deras värde sjunkit med uppåt 18%. Inget man bör varna för på FB?

USA-börsen är dessutom ATH. Vad kan gå fel.

Jag har investerat i 30 år och att kalla mina råd för rappakalja visar att du är inne i en reddit-bubbla och inget fel med det utöver att du en vacker dag har mindre pengar än du tror. Men inte just idag eftersom vi befinner oss i världens största USA-bubbla genom tiderna. Och du vet inget annat. "Köp Tesla och BTC för alla dina pengar"...
Senast redigerad av Paris24 2025-09-28 kl. 13:37.
Citera
2025-09-28, 13:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Var har jag skrivit att dollarn kommer att dö? Det var nog snarare din tanke?

Ja, var nånstans...?

Citat:
Senaste valuta som dog är Yen och nästa på fallrepet är USD och båda beror på att de länderna styrs av ekonomiska dårar.

Men jag noterar att du senare ändrat från "dog" till "rasat"
Citera
2025-09-28, 13:39
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseball11
Finns inga breda säkra aktier, du kan inte jämföra 10 aktier mot 100 tals i en fond, låter väldigt riskfyllt. Avgiften för fonden är förmodligen billigare än vad din courtageavgift lär bli dessutom.
Jo det finns "säkra" aktier, högvis med aktier på Stockholmsbörsen som funnits i 50-100 år. Om man tar 10 sådana "säkra" aktier, inom olika områden, så är man nästan lika säker som med fonder. man låser sig till Sverige men om man ändå har sin lön i SEK och tänker bo här hela sitt liv så spelar det liten roll.

Fonder är ännu säkrare men man betalar även ett pris för det. Säkerheten går ut över vinsten. Globala indexfonder är minst spännande av allt, de äger ju "allt" även dåliga företag. Att de ser fantastiska ut sedan 5 år tillbaka beror på att USD stigit till sin högsta nivå någonsin, och 7 USA-företag som alla är beroende av samma inkomstkälla internet och som blivit världens dyraste företag någonsin. Vad kan gå fel.

Ändå rätt kul att du dissar mitt förslag som osäkert och istället ber alla satsa på 7 USA-internet-företag.

Det har aldrig någonsin varit svårare att bestämma hur man ska spara. Den här tråden är som om den lagts ut 1929. Året innan världens största depression när det sedan dröjde 10-15 år innan aktierna kom ikapp.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-28 kl. 13:57.
Citera
2025-09-28, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det här med att spara i fonder är en luckrativ sparform är en myt. Själv lade jag 50.000 i en aktiefond 1975.

Berätta, vilken aktiefond var det? Så vi kan verifiera dina uppgifter.

Att du tex köpte en aktiefond med inriktning på rysk fordonsindustri, säger noll och inget om huruvida det är en myt att det är lukrativt att spara i fonder.

Ska man spara regelbundet i 30 års tid är det viktigaste att det är enkelt att göra varje månad. Därför ska enbart en fond inköpas. Den billigaste bredaste globala indexfonden man kan hitta. Att avgiften är låg får extremt stor betydelse över 30 års tid, då avgiften äter upp kapitalet.

Att ha ett dussin olika fonder och att aktivt obalansera är inget någon gör i 30 års tid.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-09-28 kl. 14:04.
Citera
2025-09-28, 14:06
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Berätta, vilken aktiefond var det? Så vi kan verifiera dina uppgifter.

Att du tex köpte en aktiefond med inriktning på rysk fordonsindustri, säger noll och inget om huruvida det är en myt att det är lukrativt att spara i fonder.

Ska man spara regelbundet i 30 års tid är det viktigaste att det är enkelt att göra varje månad. Därför ska enbart en fond inköpas. Den billigaste bredaste indexfonden man kan hitta. Att avgiften är låg får extremt stor betydelse över 30 års tid, då avgiften äter upp kapitalet.

Att ha ett dussin olika fonder och att aktivt obalansera är inget någon gör i 30 års tid.
Hehe jag kan ge historier från verkligheten.

När min dotter fyllde 10 så köpte jag tre robur-fonder till henne för 50.000 kr: råvaru, Japan, USA. Tanken var att hon skulle ha till att flytta när hon fyllde 18 år.

När hon fyllde 18 (8 års sparande) så var fonderna värda 65.000 kr och efter skatt fick hon ut 59.000 kr.

Någon som vågar gissa varför det blev så klent utfall?

När hon fyllde 18 köpte jag en lägenhet till henne, hon flyttade till karlskrona för att plugga. Den kostade 615.000 kr. När hon pluggat klart efter 6 år så var lägenheten värd 1.2 mkr och hon tjänade 600.000 kr före reavinstskatt 21%.

Vad kan man lära TS av den historien?...
Senast redigerad av Paris24 2025-09-28 kl. 14:08.
Citera
2025-09-28, 14:13
Bannlyst
Citat:
Vad kan man lära TS av den historien?...

TS ska köpa en lägenhet i Karlskrona?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in