2025-09-28, 09:20
Avslutad
De sista åren har jag sett att nylagda betongplattor fort vittrar sönder. Om plattan är 25x25 cm så är det gropar 1cm djup och 10-15 cm diameter. Eller kanterna

Någon sa att de gått sönder av snöplogen. Men vad jag vet tålde plattor snöplogen förr

Vet någon insatt vad det beror på? Billigare betong? Saltvatten i betongen? Made in China?
Citera
2025-09-28, 09:57
Avstängd
67arigGubbes avatar
Visa gärna bevisen att det inte va så förr, mig veterligen har det alltid vart samma sak. Einstein.
Citera
2025-09-28, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Visa gärna bevisen att det inte va så förr, mig veterligen har det alltid vart samma sak. Einstein.

Har du vaknat på fel sida? Nu skrev jag att så här var det inte förr, då får du förhålla dig till det.
Citera
2025-09-28, 10:03
Medlem
Folk är för lata för att skotta, så de saltar istället.
Citera
2025-09-28, 10:05
Medlem
Citat:

Det är väl inte på något vis orimligt att produkter idag är sämre än förr?

Hetsen att minska kostnader och öka vinster genom att försämra produkter har ju ökat enormt de senaste decennierna, vilket just gjort de förmögna ännu mer förmögna på bekostnad av konsumenterna.

Produktion har inte flyttats från västvärlden till Kina och Indien pga kvaliteten ökade genom denna flytt, utan pga att de förmögna tjänade mer pengar på flytten. Dessa länder har sämre kontroll, mer korruption, slarvigare arbetare, vilket ger sämre produkter.

Möjligheterna för tillverkare att skapa produkter som går sönder så snart deras garantier har upphört, har aldrig varit större än idag, och det ökar förtjänsten. Varför skapa betong plattor som håller i hundra år när plattor som bara håller 5 år ökar försäljningen rejält?
Citera
2025-09-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
De sista åren har jag sett att nylagda betongplattor fort vittrar sönder. Om plattan är 25x25 cm så är det gropar 1cm djup och 10-15 cm diameter. Eller kanterna

Någon sa att de gått sönder av snöplogen. Men vad jag vet tålde plattor snöplogen förr

Vet någon insatt vad det beror på? Billigare betong? Saltvatten i betongen? Made in China?

Om vatten tränger in i porerna på hårda plattor, så kommer denna fukt att vid kyla expandera, vilket spränger sönder materialet på ytan.

Felaktig billigare betong som låter fukt tränga in, leder till vad du beskriver.

Giriga kortsiktiga företagare och tillverkare är förklaringen. Och att konsumenterna inte ser skillnad på en välgjuten platta som håller och en billigare skräp platta som inte håller. Båda ser ju likadana ut för ögat.
Citera
2025-09-28, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Om vatten tränger in i porerna på hårda plattor, så kommer denna fukt att vid kyla expandera, vilket spränger sönder materialet på ytan.

Felaktig billigare betong som låter fukt tränga in, leder till vad du beskriver.

Giriga kortsiktiga företagare och tillverkare är förklaringen. Och att konsumenterna inte ser skillnad på en välgjuten platta som håller och en billigare skräp platta som inte håller. Båda ser ju likadana ut för ögat.

Jag förstår att enskilda konsumenter som köper plattor en gång i livet inte ser skillnaden. Men gör handlar det om kommuner och byggföretag.

Nu har det här pågått ett antal år och kommuner och större byggföretag borde alla råkat ut för detta.

Ändå ser jag vid nya större anläggningar att samma sak händer igen. Det kan omöjligt bli billigare. Även om plattan kostar 10% av en fungerande platta så får du arbetskostnaden för att bytta ut plattor efter 3 år.

Att man inte ställer krav på plattorna och svartlistat vissa tillverkare och importörer är märkligt
Citera
2025-09-28, 10:19
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Har du vaknat på fel sida? Nu skrev jag att så här var det inte förr, då får du förhålla dig till det.

Och jag som levt längre än dig säger att det alltid varit så, förhåll dig till det och inse att du har fel.

Aldrig varit bra kvalite.
Citera
2025-09-28, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Det är väl inte på något vis orimligt att produkter idag är sämre än förr?

Hetsen att minska kostnader och öka vinster genom att försämra produkter har ju ökat enormt de senaste decennierna, vilket just gjort de förmögna ännu mer förmögna på bekostnad av konsumenterna.

Produktion har inte flyttats från västvärlden till Kina och Indien pga kvaliteten ökade genom denna flytt, utan pga att de förmögna tjänade mer pengar på flytten. Dessa länder har sämre kontroll, mer korruption, slarvigare arbetare, vilket ger sämre produkter.

Möjligheterna för tillverkare att skapa produkter som går sönder så snart deras garantier har upphört, har aldrig varit större än idag, och det ökar förtjänsten. Varför skapa betong plattor som håller i hundra år när plattor som bara håller 5 år ökar försäljningen rejält?

De håller inte ens fem år. Jag har sett 1 eller två säsonger, sen är det fullt med skador
Citera
2025-09-28, 10:24
Avslutad
Citat:
Och jag som levt längre än dig säger att det alltid varit så, förhåll dig till det och inse att du har fel.

Aldrig varit bra kvalite.

Nej tyvärr det stämmer int! Det har blivit mycket sämre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in