Citat:
Ursprungligen postat av
Forevermore
Jag har läst väldigt mycket om olyckan. Jag har precis lika bra koll som du. Jag har för övrigt fiskat i Nordnorge sedan 2002 och har varit i Nappstraumen flera gånger och jag har kört Arronettbåtarna både där och på andra camper. Dock inte den aktuella modellen.
Men det är uppenbart att DU inte klarar av att läsa vad jag vill ha fram och blandar ihop saker.
JAG har aldrig sagt att kabinen lossnade när båten välte. Det är en tidningsuppgift. Du klarar inte av att förstå att det jag skriver är att TIDNINGARNA har väldigt motsägelsefulla uppgifter. Det är inte jag som spekulerar. Det är TIDNINGARNA. Det är detta jag påpekar. Inget annat.
Jag har varit mycket tydlig med detta men istället så anklagar du mig för att jag förväntar mig att norsk polis ska ha alla svaren dygnet efter olyckan trots att jag skrev citat:
"Vilket inte är konstigt så här tätt inpå olyckan."
samt citat
"förhoppningsvis kommer svar på dessa framöver."
Precis som att du påpekade om strömsjö tidigare trots att jag mycket tydligt själv hade skrivit om detta i mitt inlägg. Uppenbarligen läser du inte korrekt.
Det är uppenbart att antingen är det en språkförbistring eller så väljer du att misstolka mig.
Eller så är du arg på alla svenskar i tråden just nu trots att jag inte tjafsat med dig utan hållit mig till ren fakta. Men uppenbarligen så förstår du inte. Det är DU som inte klarar av att lyfta blicken och skilja mellan det jag skriver som är fakta och det som några andra tjafsar med dig om.
Hva er dette for slags vås egentlig? Jeg har forsvart det svenske firmaet som har drevet virksomhet på en god måte i området i over 20 år. Du er ikke den eneste som er godt kjent med norske havforhold her i tråden.
Dette er en ulykke som stort sett involverer svensker (med unntak av redningsselskapet og politietterforskningen).
Jeg liker ikke å argumentere med kunnskapsløse folk, De er det dessverre mange av i tråden. Det at det stort sett er svensker, følger av at dette er et svenskt forum og ingenting annet. Har ikke noe med at jeg er sint på svensker fordi de er svensker, slik jeg oppfatter at du insinuerer.
Det vi vet foreløpig har fått noe informasjon om er at:
1. farten var lav like før og da ulykken inntraff (mellom 10-12 knop) i hht tracking loggen og vitner
2. været var helt ok
3. guiden sier at at det kom en bølge bakfra som gjorde at båten gikk mot styrbord og krasjet inn i neste bølge som gjorde at båten kantret og havnet opp ned, og at dette gikk veldig fort
4. de voksne havnet umiddelbart i vannet, mens guiden kastet en nødsender ut av kabinen
5. guiden klarte å redde ett av barna, men måtte gi opp å redde det andre
6. en redningsmann omkom da han forsøkte å redde det andre barnet
Når og hvordan kabinen brakk er fortsatt omstridt. Det vi vet er at både den og det døde barnet ligger i sjøen/havet ett eller annet sted. Så får vi se hva etterforskningen avdekker