2025-09-27, 23:00
Medlem
Studsbolls avatar
Allt är en fråga om tillgång och efterfrågan. Jodå, det tillverkas massor av Marabou choklad och om folk fortsätter betala det begärda priset kommer de få betala mer och mer för mindre och mindre. Det är grunden i en marknadsekonomi. Det är inte svårt att råda bot på. Betala inte det som begärs och priset sjunker. Bojkotta helt allt med Marabou på förpackningen så kommer detta upphöra.
Citera
2025-09-27, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Har ej sett/märkt om Cloetta eller annat fabrikat gjort liknande just nu?

Men absolut har många artiklar "drabbats" av shrinkflation.
Apotekarnes 1,5L blev 1,4L. Kaffe som nämts, 450gr istället för 500gr. Osv.

Ja visst är det så.
Citera
2025-09-27, 23:12
Medlem
Om kakao / cogs blivit dyrare får de väl höja priset?
Bregott är också sinnessjukt dyrt men samma förpackning. Man känner sig ju bara lurad?
Citera
2025-09-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Företaget tjänar några ören extra per produkt som lämnar det löpande bandet och med tanke på hur många det handlar om så blir vinsten riktigt fin.
Vi har sett samma sak hos många leverantörer, mindre förpackningar men samma pris. Ibland blir också produkten sämre men priset bibehålls.

Ja, men jag hade hellre betalat lite mer och fått behålla rätt volym och fått rätt förpackning. Det ska sparas på allting nu för tiden så det har blivit absurt. Jag köpte ett komplett nav med hjullager till en bil där nya hjulbultar ingick. Självklart har man sparat på material och gjort hjulbultarna ca 3-4 gängvarv kortare. Tio tusen hjullager ger en besparing på 300 meter gängor, det ökar kanske marginalen med någon promille, och gränsen för dragstyrka med hjulbult uppnås precis på gränsen. Det får en att fundera över hur mycket av övrig kvalité som är insparat på min reservdel.

Felix bytte nyligen till en äcklig förpackning med returplast till sina dressingar. Eftersom returplast är sämre i kvalitén måste förpackning göras annorlunda för hållbarhetens skull än hur man kan göra förpackningen med jungfrulig plast. Felix erkände att de har dålig spårbarhet på var plasten kommer ifrån. Innehållet i flaskan minskade samtidigt. Så sämre förpackning och mindre mängd till ett högre pris. Perrigo kan inte berätta varifrån returplasten till skaften på Plackers kommer ifrån till deras tandtrådsbyglar. Det är säkert billigare med returplast för hygienprodukter och förpackningar vi förvarar livsmedel i än jungfrulig plast. Det är äckligt. Har du snappat upp det här med kemikalier och gifter i tamponger? Det är sinnessjukt! Bara för man ska spara eller använda återvunna sopor till folks intimvård! Jag blir ledsen när jag handlar och ser "ny förpackning" eller "nytt recept", då vet man det inte längre går att köpa sopprodukten för tillverkaren äventyrar kundens hälsa för lite ökad marginal.
Citera
2025-09-27, 23:16
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
200gr blev 185 och nu 160gr.
Det är en hel rad borta.

Vad tycker ni om det?

Själv går shrinkflation bort totalt. Höj priset om det behövs istället.
Kommer välja bort all Marabou tills 200gr är tillbaka.
Det spelar ju överhuvudtaget ingen roll alls?
De som inte begriper vad som händer lider ju inte av det i sin ovisshet å de som begriper lider ju inte heller.
Noll problem alltså.
Men...eh..finns det folk som luras av shrinkflation?
Svaret på frågan är ju trots allt "ja", annars hade producenterna inte gjort det.
Citera
2025-09-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Med Marabous storlek och uthållighet som bolag och varumärke, är det garanterat baserat på en kombination av flera olika massiva undersökningar och tester. Dvs att man vill leverera det flest människor vill ha, och uppehålla/öka omsätnningen.

Ja dom där undersökningarna har jag sett…

”Skulle du överväga att fortsätta köpa varan även om innehållet var något mindre än vad det är idag?”

Något i den stilen.
Citera
2025-09-27, 23:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlington
Om kakao / cogs blivit dyrare får de väl höja priset?
Bregott är också sinnessjukt dyrt men samma förpackning. Man känner sig ju bara lurad?
Bregott ändrade nyss från 600 och 300gr till 500-250gr. Samtidigt införde man en 750gramsförpackning (som nästan inga säljer) för att förvilla Svensson och rikta bort uppmärksamheten från deras storleksscam.
Citera
2025-09-27, 23:42
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
De som inte begriper vad som händer lider ju inte av det i sin ovisshet å de som begriper lider ju inte heller.
Noll problem alltså.
Svaret på frågan är ju trots allt "ja", annars hade producenterna inte gjort det.
Jag förstår vad de egentligen gör och irriterar mig lite på det.
I-landsproblem, absolut. Men klart värt en tråd där vi önskar Marabou sotdöden.
Citera
2025-09-28, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Nils
Tycker samma och har slutat köpa deras produkter. sist jag köpte kosta det runt 25 kr, häromdagen såg jag att det stor runt 50 kr... Så nä.

Lika så med många andra produkter, de förlorar bara kunder för när de gör en shrink av sina produkter byter jag märke...
Slotts senap men mindre förpackning och mindre hål så det håller längre, bara det att hålet torkar igen.
Kalles kaviar där det är svårare att öppna upp hålet, troligen för att man skall uppleva att den håller längre..
Kaffe som blir mindre förpackningar.
Jordnötter där de slutat med stora förpackningar och man bara kan köpa dyrare småpåsar.
På Lidl har har de jordnötter i enkilospåsar
Citera
2025-09-28, 00:52
Medlem
Citat:
Har ej sett/märkt om Cloetta eller annat fabrikat gjort liknande just nu?

Men absolut har många artiklar "drabbats" av shrinkflation.
Apotekarnes 1,5L blev 1,4L. Kaffe som nämts, 450gr istället för 500gr. Osv.
Apotekarnes julmust har alltid varit 1.4 liter.

Här har du ett foruminlägg från 2004 som nämner deras 1.4 L flaska: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=81240&p=606235
Citera
2025-09-28, 01:13
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Pissluffare, hoppas någon apterar en gigantisk laddning i väsby!
Citera
2025-09-28, 01:37
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Noll problem alltså.

Hela avsikten med krympflation är att försöka blåsa dig som kund. Spelar ingen roll om någon går på det. Det handlar om att företaget behandlar dig som en andra klassens nolla, och då är man dum i huvudet om man belönar dem.

Det står inte 'NY MINDRE FÖRPACKNING" utan de kör med samma taktik som simpla bedragare. Byta ut förpackningen mot en mindre när du tittar bort. Det är helt okej enligt dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in