Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Företaget tjänar några ören extra per produkt som lämnar det löpande bandet och med tanke på hur många det handlar om så blir vinsten riktigt fin.
Vi har sett samma sak hos många leverantörer, mindre förpackningar men samma pris. Ibland blir också produkten sämre men priset bibehålls.
Ja, men jag hade hellre betalat lite mer och fått behålla rätt volym och fått rätt förpackning. Det ska sparas på allting nu för tiden så det har blivit absurt. Jag köpte ett komplett nav med hjullager till en bil där nya hjulbultar ingick. Självklart har man sparat på material och gjort hjulbultarna ca 3-4 gängvarv kortare. Tio tusen hjullager ger en besparing på 300 meter gängor, det ökar kanske marginalen med någon promille, och gränsen för dragstyrka med hjulbult uppnås precis på gränsen. Det får en att fundera över hur mycket av övrig kvalité som är insparat på min reservdel.
Felix bytte nyligen till en äcklig förpackning med returplast till sina dressingar. Eftersom returplast är sämre i kvalitén måste förpackning göras annorlunda för hållbarhetens skull än hur man kan göra förpackningen med jungfrulig plast. Felix erkände att de har dålig spårbarhet på var plasten kommer ifrån. Innehållet i flaskan minskade samtidigt. Så sämre förpackning och mindre mängd till ett högre pris. Perrigo kan inte berätta varifrån returplasten till skaften på Plackers kommer ifrån till deras tandtrådsbyglar. Det är säkert billigare med returplast för hygienprodukter och förpackningar vi förvarar livsmedel i än jungfrulig plast. Det är äckligt. Har du snappat upp det här med kemikalier och gifter i tamponger? Det är sinnessjukt! Bara för man ska spara eller använda återvunna sopor till folks intimvård! Jag blir ledsen när jag handlar och ser "ny förpackning" eller "nytt recept", då vet man det inte längre går att köpa sopprodukten för tillverkaren äventyrar kundens hälsa för lite ökad marginal.