2025-09-27, 21:58
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Och jag betalar hellre 35:- för 160g. Uppenbarligen tycker de flesta som jag eftersom Marabou kör på det spåret och vill ha så många kunder som möjligt.

Tråkigt för dig dock.
Ja, många resonerar på din nivå. Syns överallt i samhället
Citera
2025-09-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
200gr blev 185 och nu 160gr.
Det är en hel rad borta.

Vad tycker ni om det?

Själv går shrinkflation bort totalt. Höj priset om det behövs istället.
Kommer välja bort all Marabou tills 200gr är tillbaka.
Inte nog med att vikten har minskat. Nötterna har minskat och kakan Frukt & mandel och helt oigenkännlig, till det sämre.
Citera
2025-09-27, 22:05
Avslutad
Citat:
Då dör man efter runt 4-6 veckor

Av att inte äta choklad eller vad trodde du tråden handlade om?
Citera
2025-09-27, 22:13
Medlem
EnCartes avatar
Det gäller inte bara godis, utan nästan allt. Men folk blir lurade så det fungerar. I nån tråd här tidigare jämförde någon priset på 450g kaffe med ett halvt kilo, utan att inse det och tyckte de gjorde ett kap, för att de betalade mer per vikt då de köpte ett mindre paket. Men irriterande är det.

När de inte kan krympa mer, kommer de att erbjuda varan i XL som sedan blir en standardstorlek och så börjar man om igen.
Citera
2025-09-27, 22:14
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Inte nog med att vikten har minskat. Nötterna har minskat och kakan Frukt & mandel och helt oigenkännlig, till det sämre.
Märkt det också. Helnöt är säkert 30% färre nötter i nu.
Citera
2025-09-27, 22:19
Avslutad
Citat:
200gr blev 185 och nu 160gr.
Det är en hel rad borta.

Vad tycker ni om det?

Själv går shrinkflation bort totalt. Höj priset om det behövs istället.
Kommer välja bort all Marabou tills 200gr är tillbaka.

Gäller det inte andra märken ?
Citera
2025-09-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Nils
Tycker samma och har slutat köpa deras produkter. sist jag köpte kosta det runt 25 kr, häromdagen såg jag att det stor runt 50 kr... Så nä.

Lika så med många andra produkter, de förlorar bara kunder för när de gör en shrink av sina produkter byter jag märke...
Slotts senap men mindre förpackning och mindre hål så det håller längre, bara det att hålet torkar igen.
Kalles kaviar där det är svårare att öppna upp hålet, troligen för att man skall uppleva att den håller längre..
Kaffe som blir mindre förpackningar.
Jordnötter där de slutat med stora förpackningar och man bara kan köpa dyrare småpåsar.
Ungefär som med pumphastigheten på bensinpumpar på macken.

På 80talet var det en jäkla "sprutt" när man tankade, kunde tanka 60liter, fulltank, på en minut, nu tar det dubbla tiden att tanka 25liter.

Där kan man snacka om shrinkflation, mindre för mer pengar som döljs av att det tar längre tid.

Förmodligen för att man inte ska reagera på att man får mindre och mindre bensin för pengarna.

Däremot på Dieselpumparna, där finns ett vred som höjer hastigheten många gånger om.
Det är till för om någon ska tanka lastbil, ingen orkar vänta såå länge om man ska tanka lastbil med typ 3-400 liter, skulle ta en timma isåfall.

Jag har tänkt på detta många gånger, när man står där och fryser, bensinen sniglar sig ur slangen.

Alltså inte bara Marabou som försöker luras, nää det var bättre förr...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-09-27 kl. 22:28.
Citera
2025-09-27, 22:25
Medlem
Kakaopriserna har gått ner på slutet i och med bra skördar i Sydamerika. Nu tror jag inte priset på råvaran kommer gå ner så mycket det var innan kakaokrisen. Men Marabou kommer knappast sänka sina priser. Marabou innehåller ju bara 30 % kakao resten är socker och mjölkpulver. Så höjningen de senaste åren följer inte riktigt råvarupriserna.
Citera
2025-09-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Mycket större förtjänst i att förpackningarna är mer förpackningsmaterial än innehåll.

Men samtidigt, ska vi verkligen äta så mycket godis? Detta måste väl ändå vara något av det som är lättast att sluta konsumera och istället använda pengarna till något annat?
Möjligt men nu var ju inte frågan huruvida vi ska minska konsumtionen eller ej.
Citera
2025-09-27, 22:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Ja, det är värdelöst att förpackningarna blir små med konstiga mått eller vikt. Jag betalar hellre mer och får samma mängd jag alltid har fått. Flera bakrecept är baserade på antingen 100 eller 200 gram choklad, så för mig har det varit en standardiserad mängd så länge jag kan minnas. Ansvariga på Mondelez är dock hjärndöda, tätt följda av dom på Unilever. Företagen har försämrat nästan var enda av sina produkter eller förpackningar senaste åren med sin snålhet, försämrade råvaror, mindre och sämre förpackningar med mera.

Företaget tjänar några ören extra per produkt som lämnar det löpande bandet och med tanke på hur många det handlar om så blir vinsten riktigt fin.
Vi har sett samma sak hos många leverantörer, mindre förpackningar men samma pris. Ibland blir också produkten sämre men priset bibehålls.
Citera
2025-09-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Möjligt men nu var ju inte frågan huruvida vi ska minska konsumtionen eller ej.

Sant och inte heller frågan om hur man kan öka produktionen då fler och fler vill äta choklad.

Jag är också för att man låter bli ändra storleken, 100g och 200g som förut, men höj priserna istället för att krympa chokladbiten.
Citera
2025-09-27, 22:56
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Gäller det inte andra märken ?
Har ej sett/märkt om Cloetta eller annat fabrikat gjort liknande just nu?

Men absolut har många artiklar "drabbats" av shrinkflation.
Apotekarnes 1,5L blev 1,4L. Kaffe som nämts, 450gr istället för 500gr. Osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in