2025-09-27, 21:52
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det var sju personer på båten. En familj med 4 vuxna och två barn, det är sex.
Den sjunde personen är både guide och kapten då?

Då frågar jag mig, vad gjorde han nere i hytten när han borde vara uppe och köra båten.

Guiden är kaptenen. Styrplatsen är inne i hytten. Det är inte en hytt man går ned i under däck utan en hytt med vindrutor man står i när man kör båten.
Citera
2025-09-27, 21:53
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
wow en broschyr från 2017? du låter som en teoretiker framför datorskärmen med noll erfarenhet av sjön.

Men nu råkar jag vara sjövan. Du påstår att Busters båtar är osänkbara, Buster påstår själva att de är CE klass C. Vem ska vi tro på?
Citera
2025-09-27, 21:59
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Men nu råkar jag vara sjövan. Du påstår att Busters båtar är osänkbara, Buster påstår själva att de är CE klass C. Vem ska vi tro på?

De är C klass men Buster har själva i reklam sedan åtminstone 90-talet hävdat att de är osänkbara.

https://www.google.com/search?q=buster+os%C3%A4nkbar&sca_esv=229f5e211f1b 8dd0&sxsrf=AE3TifNlJAqCf6hTmk-PrLdy25EyNyx2gQ%3A1759002896997&source=hp&ei=EEHYa JSEOpePwPAPi4Wo8Qk&iflsig=AOw8s4IAAAAAaNhPIMIsndVx sgKw6gj1Tv5w_1E5VXea&ved=0ahUKEwiUzNO23PmPAxWXBxAI HYsCKp4Q4dUDCCs&uact=5&oq=buster+os%C3%A4nkbar&gs_ lp=Egdnd3Mtd2l6IhBidXN0ZXIgb3PDpG5rYmFyMgYQABgWGB4 yBRAAGO8FMgUQABjvBTIFEAAY7wUyCBAAGIAEGKIEMggQAB iABBiiBEjVJ1AAWNUmcAB4AJABAJgBlAGgAbwLqgEEMTAuNbgB A8gBAPgBAZgCD6AC2wvCAggQABiABBixA8ICDhAuGIAEGLEDGN EDGMcBwgIFEAAYgATCAgsQLhiABBjHARivAcICCxAuGIAEGLED GIMBwgIOEAAYgAQYsQMYgwEYigXCAggQLhiABBixA8ICCxAAGI AEGJIDGIoFwgIIEAAYgAQYkgPCAgsQABiABBixAxjJA8ICBRAu GIAEwgIIEAAYFhgKGB7CAgYQABgNGB7CAggQABiiBBiJBZgDAJ IHAzkuNqAHh2iyBwM5Lja4B9sLwgcFNS45LjHIBxY&sclient= gws-wiz
Senast redigerad av Forevermore 2025-09-27 kl. 22:04.
Citera
2025-09-27, 22:04
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Som sjövan blir man lite fundersam till denna olycka. Särskilt givet platsen och förhållandena, men konstiga saker händer ibland på sjön, så visst, låt oss acceptera att det var en strömsjö kraftig nog för att kantra båten, den har ju trots allt kapsejsat och området är känt för kraftiga strömmar.

Men det som ringer allvarliga varningsklockor här är

1. Guiden, som utmålas som en hjälte som dök ner och räddade att av barnen, satt inne i hytten med bägge barnen när olyckan inträffade. Han kom ut men inte barnen. Vad är det för hjälte? Sedan simmade han in och hämtade ett av barnen. Men hur kom han ut utan barnen till att börja med?
Nej, det är mer en antihjälte än en hjälte som räddar sig själv före barnen, särskilt när man är ansvarig befälhavare ombord.

2. Kaptenen ombord, som av någon outgrundlig anledning i sammanhanget kallas för "guide", hade tid att skicka ett nödmeddelande innan båten kapsejsade. Om det nu var en oväntad strömsjö som tryckte in båten i en annan våg, då hinner man inte skicka något nödmeddelande. Då har man fullt sjå att köra båten, vilket man sannolikt i detta fall gör genom att öka farten för att få styrförmåga och parera vågen, om man ens hinner det innan båten vält runts, vilket går på några få sekunder.

3. Men om det nu inte gick på ett par tre sekunder, om händelsen nu tog så pass lång tid att befälhavaren han inte bara inse att det här kommer att gå åt skogen utan dessutom hade tid att skicka ett nödmeddelande innan båten slogs runt av strömsjön, hur kunde han då missa att evakuera flickorna?

4. På bilderna jag sett av båten i media finns ingen hytt. Har den alltså trillat av när båten kapsejsade? Hur sjövärdig var den där båten egentligen, undrar man då. Särskilt givet, återigen, området den nyttjades i.

Nej, det är flera saker som luktar jäkligt illa kring den här tragiska olyckan, och jag misstänker att det ännu en gång er en komplett jävla idiot som varit befälhavare. Det är ju tyvärr inte första gången som en sådan orsakar mindre sjövana ombordvarande gästers liv.

Du har några bra funderingar det är sant.

Kanske finns svaret på några i att om uppgifter i tidningarna är rätt så har guiden/kaptenen inte ropat in nödropet över radio kanal 16 utan satt igång en portabel nödsändare då händelseförloppet gått så snabbt.
Citera
2025-09-27, 22:08
Medlem
Citat:
Det var sju personer på båten. En familj med 4 vuxna och två barn, det är sex.
Den sjunde personen är både guide och kapten då?

Så har jag uppfattat det hela, ja.
Det är viktigt att notera att det här rör sig om ett kommersiellt fartyg med betalande gäster ombord.

Citat:
Då frågar jag mig, vad gjorde han nere i hytten när han borde vara uppe och köra båten.

Jag utgår ifrån att man framförde/kunde framföra båten från hytten. Det är det normala på båtar med hytt.

Nu hör jag på radion att en norsk person insatt i räddningsoperationen kallar hytten för "styrehytt", så det råder inte längre någon tvekan om att det var en styrhytt.

Eftersom styrhytten verkar saknas på den bärgade båten får man anta att hytten stått löst på båten, eller i alla fall mycket bristfälligt fastsatt, och att hytten har gått till botten när båten gått runt. Har då en av flickorna varit fast där inne på ett eller annat vis, har hon gått till botten tillsammans med styrhytten.

Ja, som sagt, det väcks många frågor om kompetens och båtens sjövärdighet här.
Citera
2025-09-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RalphEmerson
Möjlig olycksorsak: hård sjö + för hög hastighet.

Mer troligt för låg hastighet, givet beskrivningen om en strömsjö akterifrån, vilket rent tekniskt ganska väl förklarar kapsejsningen.
Citera
2025-09-27, 22:11
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
De är C klass men Buster har själva i reklam sedan åtminstone 90-talet hävdat att de är osänkbara.

https://www.google.com/search?q=buster+os%C3%A4nkbar&sca_esv=229f5e211f1b 8dd0&sxsrf=AE3TifNlJAqCf6hTmk-PrLdy25EyNyx2gQ%3A1759002896997&source=hp&ei=EEHYa JSEOpePwPAPi4Wo8Qk&iflsig=AOw8s4IAAAAAaNhPIMIsndVx sgKw6gj1Tv5w_1E5VXea&ved=0ahUKEwiUzNO23PmPAxWXBxAI HYsCKp4Q4dUDCCs&uact=5&oq=buster+os%C3%A4nkbar&gs_ lp=Egdnd3Mtd2l6IhBidXN0ZXIgb3PDpG5rYmFyMgYQABgWGB4 yBRAAGO8FMgUQABjvBTIFEAAY7wUyCBAAGIAEGKIEMggQAB iABBiiBEjVJ1AAWNUmcAB4AJABAJgBlAGgAbwLqgEEMTAuNbgB A8gBAPgBAZgCD6AC2wvCAggQABiABBixA8ICDhAuGIAEGLEDGN EDGMcBwgIFEAAYgATCAgsQLhiABBjHARivAcICCxAuGIAEGLED GIMBwgIOEAAYgAQYsQMYgwEYigXCAggQLhiABBixA8ICCxAAGI AEGJIDGIoFwgIIEAAYgAQYkgPCAgsQABiABBixAxjJA8ICBRAu GIAEwgIIEAAYFhgKGB7CAgYQABgNGB7CAggQABiiBBiJBZgDAJ IHAzkuNqAHh2iyBwM5Lja4B9sLwgcFNS45LjHIBxY&sclient= gws-wiz

Den förolyckade båten sjönk inte heller. Man kan hålla båtar flytande med flytelement. Det är inte samma sak som att de är säkra i hårt väder. Inte ens Buster påstår att båtarna är säkra i hårt väder.
Senast redigerad av GundeS 2025-09-27 kl. 22:13.
Citera
2025-09-27, 22:11
Medlem
Delar din teori och minst sagt oroväckande hur en hytt kan lossna! Dödsfälla!

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab

Bilderna från denna båttyp och olycka gör mig dock bekymrad över styrkan i hyttens infästnings- och fjädringsmekanism!
Det syns ju inga skador eller spår av hytten alls på "vraket"...?

Min nuvarande teori blir därför att:
  • Då båten kantrade ("rullade"?) så slogs hytten loss (alldeles för enkelt!).
  • Flicka blev kvar i hytten och kraften flytdräkt(-väst) gjorde det omöjligt för den lilla att själv dyka sig ur fällan.
  • Den omkomna sjöräddaren försökte skynda sig, gjorde ett "panikdyk" och överraskades av den lösa hytten som då nog "flöt" under det opp-och-nervända skrovet. Varvid han nog klämdes fast och drunknade.
Se min jämförelsebild från reklam resp. bärgning:
https://limewire.com/d/9V6aX#0ee7VZRDyB
Och naturligtvis:
  • V-bottnade båtar i farter över typ 25 knop kan göra otrevliga landningar vid skutt genom/över vågor av "rätt" storlek i förhållande till båten.
  • ALLA båtar/fartyg löper en risk att kantra när förhållandena är tillräckligt olämpliga. De allra, allra flesta fartyg/båtar upplever ändå aldrig en kantring under sin 'livstid' - Trots många turer och färder - Tack vare "gott sjömanskap", dvs en lämplig kombination av kunskap, erfarenhet, omdöme samt respekt för det oväntade.
Citera
2025-09-27, 22:12
Medlem
Enligt norsk media har hytten förmodligen lossnat när dom bogserat in båten uppochner till land. Den försvunna flickan var troligtvis i hytten och sjunk med hytten.
Citera
2025-09-27, 22:12
Medlem
Den tappade hytten!
Citera
2025-09-27, 22:13
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Som sjövan blir man lite fundersam till denna olycka. Särskilt givet platsen och förhållandena, men konstiga saker händer ibland på sjön, så visst, låt oss acceptera att det var en strömsjö kraftig nog för att kantra båten, den har ju trots allt kapsejsat och området är känt för kraftiga strömmar.

Men det som ringer allvarliga varningsklockor här är

1. Guiden, som utmålas som en hjälte som dök ner och räddade att av barnen, satt inne i hytten med bägge barnen när olyckan inträffade. Han kom ut men inte barnen. Vad är det för hjälte? Sedan simmade han in och hämtade ett av barnen. Men hur kom han ut utan barnen till att börja med?
Nej, det är mer en antihjälte än en hjälte som räddar sig själv före barnen, särskilt när man är ansvarig befälhavare ombord.

2. Kaptenen ombord, som av någon outgrundlig anledning i sammanhanget kallas för "guide", hade tid att skicka ett nödmeddelande innan båten kapsejsade. Om det nu var en oväntad strömsjö som tryckte in båten i en annan våg, då hinner man inte skicka något nödmeddelande. Då har man fullt sjå att köra båten, vilket man sannolikt i detta fall gör genom att öka farten för att få styrförmåga och parera vågen, om man ens hinner det innan båten vält runts, vilket går på några få sekunder.

3. Men om det nu inte gick på ett par tre sekunder, om händelsen nu tog så pass lång tid att befälhavaren han inte bara inse att det här kommer att gå åt skogen utan dessutom hade tid att skicka ett nödmeddelande innan båten slogs runt av strömsjön, hur kunde han då missa att evakuera flickorna?

4. På bilderna jag sett av båten i media finns ingen hytt. Har den alltså trillat av när båten kapsejsade? Hur sjövärdig var den där båten egentligen, undrar man då. Särskilt givet, återigen, området den nyttjades i.

Nej, det är flera saker som luktar jäkligt illa kring den här tragiska olyckan, och jag misstänker att det ännu en gång er en komplett jävla idiot som varit befälhavare. Det är ju tyvärr inte första gången som en sådan orsakar mindre sjövana ombordvarande gästers liv.

Mest intressant att själva hytten lossnat. Den saknas på de bilder som finns på bärgningen när båten tas upp på land, och det skrivs även att den lossnat i artiklar.

Hytten verkar sitta kvar när Adrian Räddningstjänsten försöker dyka ner för att rädda flickan som saknas.
Citera
2025-09-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Du har några bra funderingar det är sant.

Kanske finns svaret på några i att om uppgifter i tidningarna är rätt så har guiden/kaptenen inte ropat in nödropet över radio kanal 16 utan satt igång en portabel nödsändare då händelseförloppet gått så snabbt.

Mest troligt kanske är att det var en automatisk EPIRB som slog till. Det är ofta mycket uppgifter i media, och till och med från polis och myndigheter i ett så här tidigt skede som senare visar sig vara felaktiga.

Olyckan syd Vinga för två år sedan med den ofantligt inkompetente N|clas @rnevid är ett sådant exempel, där flera initiala uppgifter även från polisen senare visade sig inte stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in