2025-09-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Rapporterar trackingen hastigheten varje sekund? Rapporteras manövrar som kan äventyra stabiliteten?

Det er absolutt ingenting som tyder på høy fart. Dessuten det som står i tracking (10–12 knop) er mest sannsynlig farten rett før eller rundt ulykkestidspunktet.

AIS eller tracking viser fart og kurs, men ikke direkte rorutslag. Likevel kan brå kursendringer på loggen gi en indikasjon på en kraftig manøver som kan påvirke stabilitet - om dette har forekommet. Men, ingen av de overlevende har så langt rapportert om noe sånt
Senast redigerad av TigerKvinna 2025-09-27 kl. 19:28.
Citera
2025-09-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Det låter som typiskt norrmän. De har inte koll på vad dom gör helt enkelt & har fortfarande inte koll på situationen så man väljer den enkla vägen & packar ihop och åker hem.

Du høres ut som en typisk sutrete svenske som ikke har greie på forholdene. Dette er Nord-Atlanteren, ikke Østersjøen.
Strøm har mest sannsynlig dratt både kabinen og den omkomne ut i åpent hav. Ved mange båtulykker blir de omkomne aldri funnet, dessverre
Citera
2025-09-27, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Du høres ut som en typisk sutrete svenske som ikke har greie på forholdene. Dette er Nord-Atlanteren, ikke Østersjøen.
Strøm har mest sannsynlig dratt både kabinen og den omkomne ut i åpent hav. Ved mange båtulykker blir de omkomne aldri funnet, dessverre

Därför vi får 10 olika uppgifter från sök i Norge men inget stämmer. Logiskt
Citera
2025-09-27, 19:31
Medlem
En båt kan alltså välta i bara 10–12 knop om:
• den hamnar i fel läge på en brant akterlig våg,
• rodret tappar greppet → båten broachar,
• fören trycks ner eller båten blir liggande tvärs vågen.

Det är därför erfarna skeppare ofta minskar farten eller styr aktivt snett mot vågorna i sådana förhållanden, istället för att försöka “köra ifrån” dem.
Citera
2025-09-27, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Det er absolutt ingenting som tyder på høy fart. Dessuten det som står i tracking (10–12 knop) er mest sannsynlig farten rett før eller rundt ulykkestidspunktet.

AIS eller tracking viser fart og kurs, men ikke direkte rorutslag. Likevel kan brå kursendringer på loggen gi en indikasjon på en kraftig manøver som kan påvirke stabilitet - om dette har forekommet. Men, ingen av de overlevende har så langt rapportert om noe sånt
vad är din teori då du verkar påläst om förhållandena i nordatlanten?
Citera
2025-09-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Därför vi får 10 olika uppgifter från sök i Norge men inget stämmer. Logiskt

Du har ikke fått 10 ulike uppgifter fra søk i Norge, men inget stemmer.

Det som foreløpig ikke er avklart, er når kabinen brakk. Ulykken skjedde i går. Både norsk redningstjeneste og den svenske guiden har gjort en heroisk innsats.

Det du gjør nå er å sutre og spekulere i et forum, uten at det virker som om du har noen særlige kunnskaper.

Naturen i Norge er vill og vakker, Mange forstår ikke at ulykker kan skje, dessverre. Når det gjelder akkurat denne ulykken, så tyder mye på at den er forårsaket av strømsjø. Men, ennå gjenstår avhør av vitner, undersøkelse av om tracking kan vise «knekk» i spor, hvordan lasten var fordelt ombord m.m.
Ellees er det verd å merke seg at båten, en Arronet 33 CC har dyp V-bunn som normalt gir god sjøegenskap
Citera
2025-09-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Antagligen värderade han flickans liv högre än sitt egna, en sådan hjälte. Vila i frid.

Slutresultatet blev att 2 st dog istället för en.

Givetvis är det en tragedi och jag är lika ledsen som alla andra.

(oavsett att jag skrev att hen var ett klantarsle)

Men det känns som att hen gjorde något rejält fel om hen själv drunknade. Hen kanske inte var utbildad för uppgiften. Kanske drogs ner av strömmar som hen borde kunnat ha förutse.

Otäckt i vilket fall.
Citera
2025-09-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
vad är din teori då du verkar påläst om förhållandena i nordatlanten?

Du får lese avisene (tidningene) der peker mange på strømninger og bølger (strømsjø). Virker logisk. Forholdene kan være tøffe, selv om det er svært sjeldent at denne type ulykker inntreffer. Båten var ny, trackingen vil si mer. Ulykken skjedde i går, og skal etterforskes av politiet som nok er mer profesjonelle enn Flashback etterforskerne
Citera
2025-09-27, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag har inte jämfört olyckorna, det är du som påstår det. Den förolyckade båten är inte speciellt säker, på grund av en hög tyngdpunkt. En båt med låg tyngdpunkt kommer att klara sig bättre, vilket videon demonstrerade.

Vad grundar du ditt påstående på? Att det hänger två motorer utanpå och att båten är utrustad med en styrhytt?
Vad väger båten?
Var ligger tyngdpunkten?
Hur mycket kan båten luta innan den kantrar?
Vad väger styrhytten och vad väger motorerna?
Kan du inte svara på dessa frågor så föreslår jag att du inte självsäkert hävdar att "båten är inte speciellt säker"

Båten är gissningsvis tämligen sjövärdig och stabil, annars hade man troligen inte valt denna modell för det vattnet.

Det jag är fundersam över är hur hytten kunde lossna? Är den inte säkrad med skruvar?
Citera
2025-09-27, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Slutresultatet blev att 2 st dog istället för en.

Givetvis är det en tragedi och jag är lika ledsen som alla andra.

(oavsett att jag skrev att hen var ett klantarsle)

Men det känns som att hen gjorde något rejält fel om hen själv drunknade. Hen kanske inte var utbildad för uppgiften. Kanske drogs ner av strömmar som hen borde kunnat ha förutse.

Otäckt i vilket fall.

Hvorfor sitter du her og skriver usant piss? Er du totalt blottet for empati?
Du har absolutt ingen kunnskaper om den 36 år gamle redningsmannen som for øvrig var meget kompetent og erfaren.

Adrian Brask var overstyrmann og dykker i Redningsselskapet, han mistet livet da han dykket etter jenta som man nå mener er omkommet. Taststurkrigere som deg, bør tenke deg godt om før du tråkker på andre mennesker som har utført større heroiske bragder enn hva du noen gang klarer forestille deg. Ikke kjenner du farvannet hvor ulykken skjedde heller
Senast redigerad av TigerKvinna 2025-09-27 kl. 20:31.
Citera
2025-09-27, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
skulle tillägga till mina tidigare inlägg är att guiden/kaptenen sannolikt haft för hög fart (dubbla 250) in i en vågström, du välter inte dessa båtar enkelt . Hög hastighet tyder även på att hytten slogs av när den ”rullade” runt. Man kan nog utesluta tillverkningsfel
Jag skyller inte på tillverkningsfel heller - Här handlar det mer om det mycket allvarligare fallet konstruktionsfel. Eller till och med det ännu allvarligare att designa/realisera en avsiktlig funktionalitet på ett för tillämpningen olämpligt sätt!
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Därför jag tror att motorerna haft för stor range of motion för båten så dom kunde orsaka mer vältande kraft än båten i sig är designad för. Den här storleken på båt är i stort sett otippbar av vågor under ivartfall ett par meter. Vädret i Nordnorge är fantastiskt och har varit så ett tag. Tidvatten och strömvågor bygger sällan upp någon vidare höjd så köper inte att det i sig skulle få den att välta. Spontant gissar jag att maxfart låg runt 30-35 knop?
Två gånger 250 hk på detta skrov bör med lätthet kunna ställas in att gå fortare än fyrtio knop. Under rätt förhållanden (inkl. lagom vindstyrka och -riktning) samt rätt propeller kan jag tänka mig att det även går att passera femtio knop.

Dessa farter känns både säkert och trevligt för den rätta föraren under rätt förhållanden.

Men när man behöver ta hänsyn till vågor så tillkommer en komplexitet som kräver övning och färdighet vid färd med en PLANANDE farkost.

När det blåser en stadig vind så uppstår ett "mönster" av vågor på öppna vattenytor:
  • Dels har de en vågHÖJD som ställs i samspel med båtens tyngd och hur djupgående det V-bottnade skrovet går vid den använda hastigheten.
  • Dels uppstår då efter en tid en stabil vågLÄNGD (avståndet/sträckan mellan vågtopparna). Ett planande V-bottnat skrov som är tillräckligt långt för att alltid ligga på (minst) TRE sådana vågtoppar går mjukt "och utan båten gungar".
  • Och till sist en vågRIKTNING - Som i stabil vind är tvärs mot vindriktningen. Kör man längs (eller nästan längs) med vågorna så är det i praktiken omöjligt att ligga på tre vågtoppar och det V-bottnade skrovet upplevs som "vingligt" i sidled.

Och oavsett vindstyrka eller blekvatten så måste föraren vara beredd att hantera plötsliga/tillfälliga vågor som kan komma i godtycklig storlek och riktning både i förhållande till färden och vindvågorna.

När våglängden är större än skrovets och farten tillräckligt hög så kommer båten att börja gunga/studsa/skutta/hoppa/flyga igenom och mellan vågtopparna och kommer att tappa all egen förmåga att hålla sig stabil i längsled. Bara förarens förmåga till förutseende och planering kan förhindra att båten då ibland "landar" på den del av botten som ligger framför ekipagets tyngdpunkt - Vilket om nästa vågtopp ligger det minsta "snett" kommer att skapa ett sidokast ("sladd") som i bästa fall upplevs obehagligt av passagerare - Men kan också sluta mycket värre...
Citera
2025-09-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Något som slog mig när jag var i Svolvær är hur lite miljö och säkerhetstänk man hade, kändes mera som om man var nere i Grekland.
Smutsigt i hamnen och en massa "äventyrsbåtresor".
Behöver en sanering helt klart.

Jag har bott i den byn och mig veterligen är alla dem som jobbar med guidade turer ändå en god sjöerfarenher.
Alla är uppväxta och har båtar.

Jag kan inte minnas att det fanns några oseriösa aktörer där, utan just Svolvear är ju ett nav för olika företag i Norge som har Kickoff.
10.000 tals varje år.

Däremot finns det olika mellan Å och kabelvåg med allehanda onyktra kaptener på Fiskebåtar. Men dessa är ju ändå få och jag har varit på åtskilliga turer med dessa med, å går man inte utanför öarna så är det ju lugnt.

Även om det av och till försvinner några fiskare om året på djupare vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in