2025-09-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
ok, vilka är det då? Och är det bara en familj, det var ju 4 vuxna. Mor/far-föräldrar var med?

De va Pappan och hans två barn och barnens Farfar som va med. Dottern är 12 år.. Alla är otroligt fiske intresserad.. Tycker de är så satans tragiskt att inte kaptenen kunde förutse skitvädret och ta beslut att inte åka ut istället för att bara se pengar.
Citera
2025-09-27, 18:06
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Portugal förra veckan
The Oceanview tourist boat sank after being attacked by a pod of orcas on Saturday
A crew of sailors have recounted how they survived their terrifying encounter with killer whales - before the same pod of orcas sank a tourist vessel nearby.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-15113815/yacht-spinning-portugal-orcas-sink.html
Det är ingen som påstått att späckhuggare inte kan attackera BÅTAR. Den du citerar talar dock om attacker på MÄNNISKOR vilket var upprinnelsen till denna sidodiskussion.

I detta specifika fall finns det dock inget som talar för att båten blev attackerad av dessa djur.
Citera
2025-09-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag har åkt med och provkört flera modeller/tillverkare och låtit mig imponeras av dessa "moderna" stora hyttbåtar med upphängd kabin: De gör färden avsevärt tystare och märkbart bekvämare (slag & vibrationer).

Bilderna från denna båttyp och olycka gör mig dock bekymrad över styrkan i hyttens infästnings- och fjädringsmekanism!
Det syns ju inga skador eller spår av hytten alls på "vraket"...?

Min nuvarande teori blir därför att:
  • Då båten kantrade ("rullade"?) så slogs hytten loss (alldeles för enkelt!).
  • Flicka blev kvar i hytten och kraften flytdräkt(-väst) gjorde det omöjligt för den lilla att själv dyka sig ur fällan.
  • Den omkomna sjöräddaren försökte skynda sig, gjorde ett "panikdyk" och överraskades av den lösa hytten som då nog "flöt" under det opp-och-nervända skrovet. Varvid han nog klämdes fast och drunknade.
Se min jämförelsebild från reklam resp. bärgning:
https://limewire.com/d/9V6aX#0ee7VZRDyB
Och naturligtvis:
  • V-bottnade båtar i farter över typ 25 knop kan göra otrevliga landningar vid skutt genom/över vågor av "rätt" storlek i förhållande till båten.
  • ALLA båtar/fartyg löper en risk att kantra när förhållandena är tillräckligt olämpliga. De allra, allra flesta fartyg/båtar upplever ändå aldrig en kantring under sin 'livstid' - Trots många turer och färder - Tack vare "gott sjömanskap", dvs en lämplig kombination av kunskap, erfarenhet, omdöme samt respekt för det oväntade.
väl analyserat skulle tillägga till mina tidigare inlägg är att guiden/kaptenen sannolikt haft för hög fart (dubbla 250) in i en vågström, du välter inte dessa båtar enkelt . Hög hastighet tyder även på att hytten slogs av när den ”rullade” runt. Man kan nog utesluta tillverkningsfel
Citera
2025-09-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
väl analyserat skulle tillägga till mina tidigare inlägg är att guiden/kaptenen sannolikt haft för hög fart (dubbla 250) in i en vågström, du välter inte dessa båtar enkelt . Hög hastighet tyder även på att hytten slogs av när den ”rullade” runt. Man kan nog utesluta tillverkningsfel

Därför jag tror att motorerna haft för stor range of motion för båten så dom kunde orsaka mer vältande kraft än båten i sig är designad för. Den här storleken på båt är i stort sett otippbar av vågor under ivartfall ett par meter. Vädret i Nordnorge är fantastiskt och har varit så ett tag. Tidvatten och strömvågor bygger sällan upp någon vidare höjd så köper inte att det i sig skulle få den att välta. Spontant gissar jag att maxfart låg runt 30-35 knop?
Citera
2025-09-27, 18:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Jag är själv aktiv inom sjöräddningen, och gästjourat på 2-3 stationer utöver min egen, så vill påstå mig ha ganska så bra koll.

Men ingen källa alltså. Du måste inse att din källa är lika god som min.
Citera
2025-09-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobben662
De va Pappan och hans två barn och barnens Farfar som va med. Dottern är 12 år.. Alla är otroligt fiske intresserad.. Tycker de är så satans tragiskt att inte kaptenen kunde förutse skitvädret och ta beslut att inte åka ut istället för att bara se pengar.

Det var seks turister og en guide om bord. Alle svensker.
De andre to turistene var ikke i familie med pappaen, farfaren og de to barna?

Det var ikke skitvær, men helt vanlig vær. Virker som om det er strømsjø som er årsaken, og så langt er det ikke sikkert at man kan klandre noen. Ulykker skjer, dessverre

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/vag-fick-baten-att-gira-kan-ha-orsakat-olyckan/
Citera
2025-09-27, 18:23
Medlem
Citat:

De får inte mer betalt för att de åker ut. Dessa resor fungerar så att du bokar en vecka och betalar för denna, är vädret fiskbart så fiskar du och är det inte fiskbart så fiskar du inte. Har du otur med vädret har du betalat för att sitta i en stuga en hel vecka.

Vädret var helt enkelt inte så dåligt och guiden hade definitivt stannat i hamn om det hade varit det.
Citera
2025-09-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii

Båten holdt en hastighet på 10-12 knop da ulykken skjedde, så ingen høy fart (rundt 20 km/t)
Citera
2025-09-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
Det var inte för många på båten.
Företaget som arrangerar den här typen av resor är seriösa och har utbildad personal.
De har betydligt bättre koll på båten och vädret.
De går inte ut på sina guidade turer när det är för hårt väder.
Sen kan det alltid bli väderomslag under turen, men det är en annan sak.

Nej. Jag håller med och jag skrev det sedan också. Men båten var ny verkar det som. Kanske hade de inte full koll på dess gränser. Tragiskt…
Citera
2025-09-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
På fiskeföretagets hemsida kan man se bilder på båten: https://nordic-sea-angling.se/wp-content/uploads/2025/03/Arronet33CC_02_2378.jpg

Dubbla utombordare och hytt ger hög tyngdpunkt. Båten ser inte speciellt sjövärdig ut, så att den kapsejsade av en våg är nog det mest sannolika.

Jag håller med. Dubbla utombordare. Det är en stor motorbåt.
Citera
2025-09-27, 18:30
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Vilka var de andra som var med på båten då?

Eftersom detta är FB så ställer jag mig lite skeptisk till personer som påstår sig sitta på information utan att komma med något mer än vaga uppgifter.
Citera
2025-09-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Att det var turister. Gör det mindre ont för er norskar det?

Fan vi borde Norge ta en gång på riktigt. Att ta hela Norge! Göra det vårt så vi slapp skit som detta.

Har det klikket helt for deg? Dette er en dypt tragisk ulykke hvor et barn på 12 år har forulykket. Alle (uavhengig av nasjonalitet) har gjort sitt for å redde turistene, inkludert den svenske guiden som klarte å få ut et av barna etter at båten kantret og den norske redningsmannen som selv omkom.

Jeg spurte hvem de andre to svenskene om bord var, om de tilhørte familien, men det var kanskje to skippere ombord? Jeg regner med at verken familien eller guiden, kjørte båten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in