Citat:
Ursprungligen postat av
walklikeacat
Motorlampan lyser inte längre. Det betyder att inga felkoder finns. Felet fanns i vaacum-läckaget, som i sin tur angav en felkod mot givarna...som i sin tur gav en felkod mot katalysatorn. Jag har tillgång till den gamla katalysatorn, var till verkstaden och hämtade tillbaka den. Men kommer inte att installera den.
.
Vad bra. Då vill jag att du åker till en annan verkstad och ber dem skriva ett sakkunnigutlåtande angående den gamla katalysatorn. Det vill säga där de gör en bedömning om den är, som du påstår, "fullt fungerande".
Har du ett sakkunnigutlåtande från en oberoende bedömare med fackkunskap inom området så ger det dig en fördel i bevishänseende. Förhoppningsvis är det tillräckligt för att skifta bevisbördan på bolaget där de måste visa varför en mer långtgående undersökning inte var för handen.
Kostnaden för sakkunnigutlåtandet kräver du av bolaget under förutsättning att ARN ger dig rätt. ARN:s beslut är inte juridiskt bindande. Men det finns inga hinder för dig att avtala med verkstaden om att det ska vara bindande och vem som ska bära kostnaden för bevisningen.
Ska dock erkänna att jag är lite osäker på hur ARN hanterar bevisfrågor med ex. skriftliga vittnesmål. Det är ju en mer förenklad process och "tingsrätt-light" utan risk för parterna. Vet att i vissa frågor har ARN medvetet valt att inte uttala sig eftersom frågan kräver andra processformer som hanterar bevisfrågorna för att kunna landa i en kvalificerad juridisk slutsats.
EDIT: Förresten. Gör det enbart om verkstaden invänder med att bytet av katalysator var nödvändigt. Kör på din anmälan till ARN. Jag tror på dig