2025-09-26, 11:38
Medlem
Rompers avatar
Är detta bra eller anus?

Kostnader flyttas från regionerna till kommunerna för papperslösa.
Totalkostnaden för vården oförändrad,men Migrationsverket får nya handläggningskostnader.Asylsökande
Utredningen bedömer att ett avskaffande inte ger besparingar utan riskerar ökade kostnader.

Grupp Nuvarande kostnad (2022) Med förslagen (avskaffad 50-lapp)
Papperslösa ca 12 miljoner kr/år. ********* ca 14 miljoner kr/år
Asylsökande ca 23 miljoner kr/år. ********* ca 36 miljoner kr/år
Totalt. ca 35 miljoner kr/år. ********* ca 48–50 miljoner kr/år

https://www.tandlakartidningen.se/ny...0medel%20finns.
Citera
2025-09-26, 11:46
Medlem
Ganonitos avatar
Det är såklart bra, men horribelt att det skulle ta nästan en hel mandatperiod, om det öht blir av. Skulle inte förvåna mig om det rinner ut i sanden som mycket annat med den här regeringen.
Citera
2025-09-26, 11:49
Medlem
Det var på tiden att denna makalösa orättvisa avskaffas. Sänk tandvårdskostnaden för svenska pensionärer istället.
Citera
2025-09-26, 11:51
Medlem
triptykens avatar
Ooooof så det blir DYRARE för oss Svenskar alltså? Men är väl samma med den valfläskande plakatpolitiken på sistonde. Det låter bra, men är sämre för alla. Men idioter kommer nog gillat "höhö sämre för blattar" eftersom aldrig läser expertutlåtanden.
Citera
2025-09-26, 11:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Gäller tydligen bara för papperslösa medan asylsökande fortfarande kan gå dit och få tänderna fixade, helt vansinnigt hur som. Varför ska vi stå för asylsökandes tandvård?

Den nuvarande utformningen av ”50-kronorstandvård” tas bort.
Asylsökande med LMA-kort betalar även fortsättningsvis 50 kronor vid behandling. I efterhand kan den asylsökandes egna medel bekosta behandlingen om medel finns. Det ska kontrolleras genom en medelsprövning i efterhand hos Migrationsverket.
För papperslösa tas 50-kronorstandvården bort helt. De som är utan medel får i stället söka ekonomiskt bistånd från kommunen.
Citera
2025-09-26, 11:52
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det var på tiden att denna makalösa orättvisa avskaffas. Sänk tandvårdskostnaden för svenska pensionärer istället.

Ja det blir ju dyrare för oss skattebetalare så hur ska det gå till tänkte du? Har du ens läst om det eller blev du bara kåt av rubriken och sen slutade din hjärna funka?
Citera
2025-09-26, 11:57
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gäller tydligen bara för papperslösa medan asylsökande fortfarande kan gå dit och få tänderna fixade, helt vansinnigt hur som. Varför ska vi stå för asylsökandes tandvård?

Den nuvarande utformningen av ”50-kronorstandvård” tas bort.
Asylsökande med LMA-kort betalar även fortsättningsvis 50 kronor vid behandling. I efterhand kan den asylsökandes egna medel bekosta behandlingen om medel finns. Det ska kontrolleras genom en medelsprövning i efterhand hos Migrationsverket.
För papperslösa tas 50-kronorstandvården bort helt. De som är utan medel får i stället söka ekonomiskt bistånd från kommunen.

Eller kanske åka hem i stället...
Citera
2025-09-26, 11:57
Medlem
Papperslösa ska naturligtvis inte ha nån vård alls. De ska ju inte ens vara här.
Citera
2025-09-26, 12:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Papperslösa ska naturligtvis inte ha nån vård alls. De ska ju inte ens vara här.

Håller med men varför ska en asylsökande få tandvården för 50 kr för. Jag var hos tandläkaren i veckan och tog lite röntgenbilder och gjorde en allmän kontroll, tog ca 20 minuter. 1050kr blev summan.
Var med om en olycka för ett år sen och slog sönder en tand, den räkningen gick på 15 000kr för mig utöver de 45 000kr som försäkringen tog. Hade varit mycket trevligare om jag bara betalt 50kr för detta och då hade jag även kunnat spara in försäkringsavgiften.
Citera
2025-09-26, 12:04
Medlem
2n00b4Us avatar
Helt stört hur denna regel ens kunde få införas från början, men det hela var väl en del av Reinfeldts plan för att göra svenskarna fattigare.
Citera
2025-09-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med men varför ska en asylsökande få tandvården för 50 kr för. Jag var hos tandläkaren i veckan och tog lite röntgenbilder och gjorde en allmän kontroll, tog ca 20 minuter. 1050kr blev summan.
Var med om en olycka för ett år sen och slog sönder en tand, den räkningen gick på 15 000kr för mig utöver de 45 000kr som försäkringen tog. Hade varit mycket trevligare om jag bara betalt 50kr för detta och då hade jag även kunnat spara in försäkringsavgiften.
Asylsökanden ska naturligtvis betala fullt pris.
Citera
2025-09-26, 12:09
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
illegala flyktingar ska åka hem, inte få gratis tandvård. Att detta ska behöva förklaras för hjärndöda vänsterblivna horungar är ett mysterium.

"Utredningen påtalade dock att förslagen kommer att påverka både asylsökande och papperslösa negativt. Även remissinstanserna var kritiska och menade att ett avskaffande riskerar att leda till en ojämlik tillgång till tandvård och en risk att asylsökande undviker tandvård tills problemen blir akuta. ”Det innebär både större lidande för individen och en högre kostnad för samhället”, skrev Sveriges Tandläkarförbund i sitt remissvar."

Nej, de ska inte vara kvar till akutvård behövs, de ska åka hem. Så nej, inte dyrare alls.. Det är inte svenska skattebetalares problem att illegala fakeflyktingar har dåliga tänder. Om vänsterblivna tycker det är deras egna problem får de väl starta en insamling som täcker dessa kostnader och stå för det ur egen kassa.
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2025-09-26 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in