2025-09-26, 08:19
Medlem
machinemans avatar
Tyckte de två sista avsnitten var otroligt bra men svårt att se var det ska ta vägen med det slutet, inte minst med tanke på att Alien Earth utspelar sig innan Alien #1 (1979).
Citera
2025-09-26, 08:23
Medlem
BankarBennys avatar
Den här serien var ett bra exempel på varför praktiska effekter (istället för CGI) inte alltid automatiskt är bättre. Jag reagerade på ganska många scener när xenomorphen sprang runt och det var alldeles uppenbart att det var en snubbe i en plastdräkt.

Det hade nog funkat om ljussättningen var mörkare och om de filmat lite annorlunda (och den behövde mer slime, den såg helt torr ut?), men spåret de valde blev inte helt bra tyvärr.

I övrigt ganska virrigt manus och ett par beslut som var svåra att begripa (varför rockmusik till eftertexterna i varje avsnitt?).

Ögon-alien var ball dock, det ger jag dem.
Citera
2025-09-26, 15:19
Medlem
catlands avatar
Herregud vilken ojämn serie.
Citera
2025-09-26, 15:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BankarBenny
Den här serien var ett bra exempel på varför praktiska effekter (istället för CGI) inte alltid automatiskt är bättre. Jag reagerade på ganska många scener när xenomorphen sprang runt och det var alldeles uppenbart att det var en snubbe i en plastdräkt.

Det hade nog funkat om ljussättningen var mörkare och om de filmat lite annorlunda (och den behövde mer slime, den såg helt torr ut?), men spåret de valde blev inte helt bra tyvärr.

I övrigt ganska virrigt manus och ett par beslut som var svåra att begripa (varför rockmusik till eftertexterna i varje avsnitt?).

Ögon-alien var ball dock, det ger jag dem.
I första Alien filmerna så användes en människa i dräkten.
I de första tagningarna så var den lönnfete vite gubben för normalt byggd. Men enligt skrönan så dök Ridley Scott på en tanig Nigerian på ett kafé som han tyckte skulle vara perfekt för rollen.
Två meter lång och tunn som en spik så fick Bolaji Badejo sin enda roll och gick till filmhistorien.

Han dog ung tyvärr vid 39 årsålder, RIP. Så de kanske har hittat någon annan Nigerian, det borde väl stå i eftertexterna?

Tycker han borde fått någon "in memory of..."text i någon utav produktionerna. Eller en Oscar postumt

Sen undrar man hur mycket xenonorphen kan slimea hela tiden, det är som en bil med hål i oljetråget.såklart det leder till uttorkning

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bolaji_Badejo

Edit:Läser på wikipedia nu att han blev erbjuden att vara med i uppföljaren men valde att tacka nej, och flytta hem till Lagos igen. Vilken dude.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-09-26 kl. 16:01.
Citera
2025-09-26, 16:01
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I första Alien filmerna så användes en människa i dräkten.
I de första tagningarna så var den lönnfete vite gubben för normalt byggd. Men enligt skrönan så dök Ridley Scott på en tanig Nigerian på ett kafé som han tyckte skulle vara perfekt för rollen.
Två meter lång och tunn som en spik så fick Bolaji Badejo sin enda roll och gick till filmhistorien.

Han dog ung tyvärr vid 39 årsålder, RIP. Så de kanske har hittat någon annan Nigerian, det borde väl stå i eftertexterna?

Tycker han borde fått någon "in memory of..."text i någon utav produktionerna. Eller en Oscar postumt

Sen undrar man hur mycket xenonorphen kan slimea hela tiden, det är som en bil med hål i oljetråget.såklart det leder till uttorkning

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bolaji_Badejo
Det tycks ha varit någon ”Cameron Brown” som tassade runt i dräkten, han fick dock ingen kredd i eftertexterna tyvärr.

Han gjorde väl ett bra jobb, det var snarare regin av honom som inte kändes helt hundra.

Sen så undrar jag varför de gjorde dräkten lite sådär halvt beige? Nej jag är inte helt såld tyvärr.
Citera
2025-09-26, 16:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BankarBenny
Det tycks ha varit någon ”Cameron Brown” som tassade runt i dräkten, han fick dock ingen kredd i eftertexterna tyvärr.

Han gjorde väl ett bra jobb, det var snarare regin av honom som inte kändes helt hundra.

Sen så undrar jag varför de gjorde dräkten lite sådär halvt beige? Nej jag är inte helt såld tyvärr.
Gillar heller inte färgerna samt det konstanta dreglandet och skallrandet med tänderna.
Det är ju inte läskigt längre, här borde man tänkt till ett varv extra med vad folk tycker är läskigt i nutid
Sen kanske det funkar sämre när xenonorphen är på en paradisö i fullt dagsljus.

Är det något jag retar mig lite på i AE så är det det djävla blinkandet med precis all belysning i alla scener. Har man inte epilepsi så får man ju det.
Citera
2025-09-26, 16:13
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Gillar heller inte färgerna samt det konstanta dreglandet och skallrandet med tänderna.
Det är ju inte läskigt längre, här borde man tänkt till ett varv extra med vad folk tycker är läskigt i nutid
Sen kanske det funkar sämre när xenonorphen är på en paradisö i fullt dagsljus.

Är det något jag retar mig lite på i AE så är det det djävla blinkandet med precis all belysning i alla scener. Har man inte epilepsi så får man ju det.
Nej jag håller med, det är som att de visar två olika sidor av xenomorphen på en och samma gång: å ena sidan känns den läskig och kraftfull när den susar runt och slaktar alla soldater hit och dit; å andra sidan känns den inte läskig alls när hon huvudpersonen kan vissla till lite och så vipps är den plötsligt väldigt tillmötesgående och lugn.
Citera
2025-10-03, 20:00
Medlem
DennisOlofs avatar
Nu när jag sett klart serien vet jag inte vad jag tycker om den.

Kommer den bli förnyad, vet ej. Kanske med tanke på att allt spelades in i Thailand eller i den regionen. Om det blir en säsong två är frågan om det kommer bli en helt annan riktning om det nu var tänkt att säsong ett skulle vara en introduktion till serien.

Ett problem med serien är att den är ganska ojämn, det går upp och ner i varje avsnitt med vad som händer, det växlar mellan segt och mycket snabbt händelseförlopp vilket jag inte upplever som bra.

Absurt varför man valde rock musik till eftertexterna, nog kunde dom valt mer passande musik.

Kommer jag titta på en säsong två, absolut eftersom det är Aliens oavsett om det är bra eller inte.
Citera
2025-11-13, 11:03
Medlem
machinemans avatar
Klart för ny säsong så håll i hatten.
Citera
2025-11-15, 23:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Klart för ny säsong så håll i hatten.

Å herregud ... Inte mycket gas kvar i the perfect organism nu.

En gång det mest skrämmande som setts. Folk fick bäras ut från biografen, enligt ett rykte.

Nu lika otäck som en halvt tämjbar attraktion på zoo.

Serien hade varit bättre om man skippat själva alien helt?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in