2025-09-25, 23:28
Medlem
Kan ni gissa vilket utbildningsland som är vanligast för klandrade läkare i Sverige?

Vad det här beror på vet jag inte, det finns teorier kring det men ingen av de är applicerbara i det här fallet.
Citera
2025-09-25, 23:32
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Runt 13 om året.

På en läkare. Ganska mycket.
Det föds 2000 med hjärtfel varje år i Sverige https://www.hjart-lungfonden.se/sjukdomar/hjartsjukdomar/barns-hjartfel/. Sen kan väl hjärtfel uppstå senare i livet också, t.ex. av Covid- och booster-sprutor.
Citera
2025-09-26, 00:11
Medlem
Sinnerstens avatar
Vi kan ju iallafall hoppas att vederbörande läkare inte får ha den här befattningen i framtiden då vederbörande efter bevisning, besvisligen är slutkörd i huvudet.

Nu är vi dock i Sverige.

Tyck synd om honom istället som individ istället för 80 bevisade barn+mörkertalet.
Citera
2025-09-26, 00:17
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Litar inte på vården öht, de "missade" mitt medfödda hjärtfel i över 30 år (privat-klinik hittade det på första besöket, lol). Sen skicka de hem min dotter från akuten 3 nätter i rak fast syresättningen var ner på 82%... Vårdcentralen skickade ambulans och in på intensiven i en annan kommun efter 3 nätter. Min far dog 60år gammal och jag frågade om de borde utreda dotterns eventuella besvär med andfåddhet och bröstsmärta pga mitt medfödda och att min far dog knall och fall. Nä, ingen fara säger dom. Svensk sjukvård är ett skämt.

Klart vården är ett skämt, det finns ju ingen samkörning av någonting.

Eller ens en välvilja.
Rena hörsägensprotokollen.

Kan inte ens räkna mängden vårdskador som finns i min släkt.
Men jag kan säga att många har bättre koll privat än de så kallade "läkarna."

-Alltså en jävla "Google-diagnos", ska inte trumfa folk med både bildning och erfarenhet.

Tydligt är att det inte finns ett nog bra feedback-system för när misstag begås så ingen kan egentligen lära sig av misstagen enskilt och kollektivt, i någon större grad kontinuerligt.

Sett till allt folk jag har ikring mig och alla andra som råkar lika illa ut som jag ser & läser om år ut & år in.

Dags att lämna 1800-talet nu folks?!!?

Men som institution verkar inte kapaciteten finnas, det beror ju inte på att alla är idioter i vården utan som det faktum som gäller i andra branscher är att; "Initiativ inte lönar sig."

Precis tvärtom.

Knullat.
Senast redigerad av Sinnersten 2025-09-26 kl. 00:26.
Citera
2025-09-26, 00:26
Medlem
Guldtandens avatar
Väldigt läskigt. Hoppas han blir av med sin läkarlicens. Potentiell seriemördare i framtiden låter det som. En person som utnyttjar sin position som läkare, för att mörda patienter.
Citera
2025-09-26, 03:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
HC som jag ser nämnas i tråden, är det H*nning Claus*n?

* = e

Han har ju jobbat både i Lund och på Ryhov (Jönköping).
Citera
2025-09-26, 05:58
Medlem
80 barn? Den här personen borde få sin läkarlegitimation fråntagen. Att göra så grava missbedömningar är allvarligt. Han måste ha missat några lektioner under sin utbildningstid.
Citera
2025-09-26, 07:05
Medlem
När han undersökte vårt barn fick vi höra att han var mycket kompetent läkare. Tror till och med det sa något i stil "han är den bäste".
Citera
2025-09-26, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Antar det är HC det rör sig om?
Ja, det har ju redan konstaterats i tråden att det är han det gäller.
Citera
2025-09-26, 07:33
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bixbay
Ja, det har ju redan konstaterats i tråden att det är han det gäller.
Missade det, sorry.

Man kan ju verkligen undra hur det kan ha blivit såhär. Kan han verkligen ha varit så pass inkompetent att 80 barn med fel friskförklarades? Det är ju nästan så man tänker att han gjort det med flit för att sedan kunna säga att det inte var meningen, men varför i helvete skulle han göra det...?
Citera
2025-09-26, 07:44
Medlem
acebaces avatar
Verkligen udda, han verkar ju vara både intresserad, kompetent och aktiv på så sätt att han prånglar ut forskning samt disputerade på just barns hjärtfel för typ tre veckor sedan (!). Är det enorm stress och press som gjort att han slarvat, eller är han typ narcissist/psykopat och faktiskt typ inte bryr sig om faktiska patienter...
Tillägg. Synd att detta upptäcktes några veckor sent, hade man innan hans doktorsexamen funnit att han inte känner igen hjärtfel på barn alls så hade ju möjligheten att underkänna honom fortfarande funnits.
Senast redigerad av acebace 2025-09-26 kl. 07:46.
Citera
2025-09-26, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Har den vemodiga blick man kan finna hos alkoholiserade.
Nu har jag inte sett bilden, men kan det handla om det och att han är rädd för att vara för darrig vid operationer? Om nu han är en av de som utför ingrepp också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in