Jaha, men det måste fortfarande BERO på någonting. Fosterutvecklingen är ju programmerad att skapa friska spädbarn. Om något går fel så har det alltid en orsak.
Väldigt vanligt att tex hålet i hjärtat som vi alla föds med och som stängs av sig själv inte gör det för många barn. Finns många faktorer som du nog kan grotta dig ner i om du har lust
Jag tror personligen på att det handlar om en äldre svensk-svensk läkare vilken har blivit alkoholiserad eller någon annan typ av beteende störning, vilket har gjort att han nu har slutat som läkare.
Det finns faktiskt helsvenska läkare som stinker avseende deras medicinska kunskap.
Läkaren verkar också ha skyddats av kollegor vilket också pekar på en förankring i den svenska kulturen.
Min första tanke också. Som den där läkaren som fått fnatt och beskyllde så många föräldrar för münch-hausen bara för att hon var skit på sitt jobb och inte kunde ställa rätt diagnos, plus att hon var störd i huvudet av allt att döma ja. I de fallet var det också så att hon beaktats och skyddats av kollegor för hon var äldre och "kompetent". Säkert ett stort problem inom sjukvården generellt när äldre läkare inte utmanas av ledningen
Den aktuella läkaren gjorde ett hjärtultraljud på min dotter när hon var bebis för ett antal år sedan. Kommer ihåg honom som trevlig och glad men väldigt snabb och kanske lite bagatelliserande. Var nyligen med dottern på en "kvalitetskontroll" där en ny UKG gjordes för att utesluta missat hjärtfel. I vårt fall borde dottern planerats för ett återbesök efter något år och inte avslutats direkt vilket läkaren gjorde.
Litar inte på vården öht, de "missade" mitt medfödda hjärtfel i över 30 år (privat-klinik hittade det på första besöket, lol). Sen skicka de hem min dotter från akuten 3 nätter i rak fast syresättningen var ner på 82%... Vårdcentralen skickade ambulans och in på intensiven i en annan kommun efter 3 nätter. Min far dog 60år gammal och jag frågade om de borde utreda dotterns eventuella besvär med andfåddhet och bröstsmärta pga mitt medfödda och att min far dog knall och fall. Nä, ingen fara säger dom. Svensk sjukvård är ett skämt.
Den aktuella läkaren gjorde ett hjärtultraljud på min dotter när hon var bebis för ett antal år sedan. Kommer ihåg honom som trevlig och glad men väldigt snabb och kanske lite bagatelliserande. Var nyligen med dottern på en "kvalitetskontroll" där en ny UKG gjordes för att utesluta missat hjärtfel. I vårt fall borde dottern planerats för ett återbesök efter något år och inte avslutats direkt vilket läkaren gjorde.
Är det HC finns han med bild på LU:s hemsida.
Har disputerat på nyfödda barns medfödda hjärtfel (sept -25)
52 år.
Har den vemodiga blick man kan finna hos alkoholiserade.
HC stämmer. Otroligt omtyckt och välrenommerad läkare och forskare, jag tror många inom svensk barnkardiologi är i chock nu. Jag också, har mött honom (som patient) och har haft stort förtroende för honom. Man undrar ju vad fan som har gått snett.
Han verkar kompetent och duktig. Haft honom både på Ryhov och i Lund.
Konstigt att en läkare kan friskförklara misstänkt allvarlig sjukdom själv…man kan tycka att minst en till läkare också borde titta för att undvika missar. Resursbrist?