2025-09-25, 23:26
Medlem
Ett år fick jag tillbaka 6-7000 kr på skatten, det enda jag kan komma på är att jag sålde aktier på ett ISK-konto med förlust.

Funkar det så att man får skatt tillbaks automatiskt när man säljer aktier med förlust?
Citera
2025-09-25, 23:32
Moderator
tobess avatar
Om det är ett ISK det gäller, så nej. Du betalar en schablonskatt på insättningarna, helt oavsett vinst eller förlust. Om du köper aktier utanför det, så kan du dra av förluster (eller rättare sagt kvitta dom mot vinster).
Citera
2025-09-25, 23:41
Medlem
Onanikrems avatar
Är de gamla aktier som ligger på depå, ja. men åtminstone jag har inga aktier på depå som gått förlust.
Väldigt ovanligt man lägger aktier på depå i dag då skatten på ev. vinst och utdelning blir orimligt hög.
Citera
2025-09-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Är de gamla aktier som ligger på depå, ja. men åtminstone jag har inga aktier på depå som gått förlust.
Väldigt ovanligt man lägger aktier på depå i dag då skatten på ev. vinst och utdelning blir orimligt hög.

Okej, får man skatt tillbaks då automatiskt utan att man ens behöver fylla i något i deklarationen?

Det är ISK jag hade dock, så konstigt att jag kunde få tillbaks så mycket på skatten tycker jag.
Citera
2025-09-25, 23:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Okej, får man skatt tillbaks då automatiskt utan att man ens behöver fylla i något i deklarationen?
Nej, du måste fylla i en c2 (tror jag den hette utan att googla) bilaga till din deklaration, lite krångligt. Jag brukar ta hjälp, uträkningen kan jag, men att få in siffrorna rätt på blanketten är lite knepigt. över 60& av de gamla aktierna man har på depå brukar ha splittats osv så det blir schablonmetoden.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-09-25 kl. 23:51.
Citera
2025-09-25, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej, du måste fylla i en c2 (tror jag den hette utan att googla) bilaga till din deklaration, lite krångligt. Jag brukar ta hjälp, uträkningen kan jag, men att få in siffrorna rätt på blanketten är lite knepigt. över 60& av de gamla aktierna man har på depå brukar ha splittats osv så det blir schablonmetoden.

Okej, vettefan varför jag fick tillbaks så mycket pengar på skatten då. För jag har inte fyllt i något och dessutom haft aktierna i ISK.
Citera
2025-09-25, 23:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Det är ISK jag hade dock, så konstigt att jag kunde få tillbaks så mycket på skatten tycker jag.
ISK får du inget tillbaka, se ovan där någon svarade. ISK skattar du drygt 1% vare sig det gått upp eller ned.
Citera
2025-09-26, 00:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ett år fick jag tillbaka 6-7000 kr på skatten, det enda jag kan komma på är att jag sålde aktier på ett ISK-konto med förlust.

Funkar det så att man får skatt tillbaks automatiskt när man säljer aktier med förlust?
Du kanske fick tillbaka pengar eftersom du hade underskott i kapital. Detta kan uppstå även om du har alla dina värdepapper i ISK, ex. om du har stora lån och ränteutgifter.
Citera
2025-09-26, 01:20
Medlem
Citat:
Okej, vettefan varför jag fick tillbaks så mycket pengar på skatten då. För jag har inte fyllt i något och dessutom haft aktierna i ISK.

Hur vore det ifall du tar och kollar igenom beräkningen som gjordes för slutskatten. Det är helt enkelt så att du betalt 6-7tkr för mycket i skatt och det är det du får tillbaks. Hur pass du betalt prelskatt och hur din skatteuträkning ser ut vet inte vi så det blir ju omöjligt för oss att ge dig mer svar än så...
Citera
2025-09-28, 08:13
Medlem
Citat:
Har du lån och/eller krediter?
Citera
2025-09-28, 08:21
Medlem
Du kan väl alltid läsa slutskattsedeln om du vill veta varför du får tillbaka. Du har alltså betalt in mer i preliminär skatt än vad den slutliga skatten blev. Förmodligen har du gjort avdrag i deklarationen som du "glömt bort".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in