2025-09-25, 11:12
Medlem
att nu 70% av kvinnor inte skaffar barn borde neka dom rätt till pension, det borde även läggas till en straffskatt på dom för att kvinnor lever längre
Citera
2025-09-25, 11:18
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Barnlösa människor har aktivt sett till att det inte kommer finnas en nästa generation som finansierar dem eller tar hand om dem.

Varför skall barnlösa människor få pension eller ens en plats på ett ålderdomshem? De förväntar sig att andras barn skall ta hand om dem? Om alla tänkte som dem så skulle det inte finnas några andra barn.

Undantages de med medicinsk orsak.
Du är ju dum i huvudet och saknar allmänbildning överlag.

Sedan är det genom skatten vi alla varit med och finansierat välfärden. Har inget med barnafödande att göra. Alla har jobbat till sin egna pension.

Men du är slut i huvudet. Gå och lägg dig och skriv aldrig mer här igen!

Dumhuvuden stör mig mer än vad andra människor gör med sin liv vare jag gillar det eller ej.
Senast redigerad av Steff83 2025-09-25 kl. 11:21.
Citera
2025-09-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
TS är på helt rätt spår. Pengar är ingenting mer än en skuld som kan bytas mot varor och tjänster. Dina pensionavsättningar är fullständigt värdelösa om det inte finns någon som kan producera varor och tjänster i framtiden. Det är inte så att du sparar ett kilo potatis i månaden tills du går i pension. Du förväntar dig att du någon annan skall producera potatis i framtiden som du kan byta mot pengar.

Att tro att ett avskaffat välfärdssystem skulle leda till att barnlösa får mer pengar på fickan är skrattretande. Pensionen är en droppe i havet mot vad privat vård ensamt hade kostat på ålderns höst. Nästan hela vårdbudgeten går till 60-plussare. Enorma pengar. Slå ihop kostnaden för skola (från dagis till universitet), barnbidrag och föräldrapenning, och du har fortfarande inte kommit ikapp posten för ålderdomsrelaterade inkomstbidrag!

Jag hoppas du begriper att man betalar in till sin pension under hela sitt arbetsliv det är inte ett bidrag. Du verkar ganska förvirrad faktiskt.
Alla behöver inte skaffa barn för att systemet ska fungera däremot så finns det många olämpliga föräldrar tyvär.
Vill du gnälla så kolla på invandare som överutnyttjar vården det kostar enorm summor istället för att vara ogin mot dina egna som blivit gamla.
Citera
2025-09-25, 11:24
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Varför skall barnlösa få pension?

Exakt. Nej, högst pension ska ju naturligtvis 10+ barnsfamiljerna ha oavsett om de jobbat eller inte under sin livstid.
Citera
2025-09-25, 11:33
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Barnlösa människor har aktivt sett till att det inte kommer finnas en nästa generation som finansierar dem eller tar hand om dem.

Varför skall barnlösa människor få pension eller ens en plats på ett ålderdomshem? De förväntar sig att andras barn skall ta hand om dem? Om alla tänkte som dem så skulle det inte finnas några andra barn.

Undantages de med medicinsk orsak.

Då kommer vi till problemet att vi måste utreda och värdera huruvida de försökt tillräckligt.

Nu antar jag att du bara provocerar, men det ligger något i vad du säger. Vi har gått från ett samhälle där barn var en förutsättning för överlevnad, till att de blivit någon sorts guldkant på tillvaron, eller rent av ett fritidsintresse bland andra. Framför allt borde människor som inte skaffar barn, fundera över på vilket annat sätt de bidrar till samhället.

Men samtidigt tror jag att det är lite av ett icke-problem. De som väljer bort barn hade nog inte blivit några vidare föräldrar, och det är nästan uteslutande en grupp kvinnor med psykiska problem eller bristande kapacitet på något sätt.
Citera
2025-09-25, 11:33
Medlem
liten.igelkotts avatar
För att vi utan barn har jobbat och sparat in pengar till pension.

Vi har dessutom bekostat skola, sjukvård, tandvård med mera till andras barn
Citera
2025-09-25, 11:35
Medlem
Pension är din belöning för att ha stöttat de äldre medan du jobbade fram tills din pension, det är så det är upplagt.

Barn har inget med det att göra som jag ser det.

Vad vore rättvisare istället är att vi slopar pension till folk som flyttat till sverige efter att de fyllt 65.

Tar man in en äldre hit till sverige så ska man vara betalningsskyldig för den, istället för att dtaten ska ta hand om den.
Citera
2025-09-25, 11:41
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
De barnlösa har bekostat dina barns uppväxt. Varje barn kostar ungefär en miljon under sin uppväxt.
Exakt, barnlösa har redan betalat sin del av kakan.

Det är f.ö. inte "barn" som gör ett samhälle rikt. I så fall hade ju Indien varit världens rikaste land, de har 1.4 miljarder människor.
Citera
2025-09-25, 11:48
Medlem
AlexiSexis avatar
Men snälla vi barnlösa betalar också skatt? Det är ni med barn som drar nytta av våra skattepengar så vad sägs som att tacka oss istället? Det är inte heller så att vi utan barn har massa extra cash med tanke på hur dyrt allt är idag så ens pengar är värdelösa oavsett…
Citera
2025-09-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
För att vi utan barn har jobbat och sparat in pengar till pension.

Vi har dessutom bekostat skola, sjukvård, tandvård med mera till andras barn

Exakt, vi kanske borde få betalt senare för att vi betalar skatt för andras ungar.

Vem fan vill ens ha barn i dagens samhälle? Mycket efterblivet folk som har/skaffar barn nu för tiden. TS är ett perfekt exempel. Dessutom är vi inte alla barnlösa. Frivilligt barnfri är jag. Att vara barnlösa innebär att man saknar och vill ha barn. Det gör jag inte.

Istället är det, det smartaste jag gjort. Hade haft grov ångest som förälder när jag vet vad som väntar kommande generationer. Ser även hur olyckliga många föräldrar verkar vara idag, ser riktigt deppiga ut.

Men det är viktigare med billig bensin och annat. Där kan man tala om verklig egoism. Skiter i era barns framtid och kommande generationer. Varför engagerar sig inte TS i det istället? Om ni nu är så bra människor. Borde införas krav på att idioter inte får skaffa barn. Men många av dessa saknar helt självinsikt och konsekvenstänk.
Citera
2025-09-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Vi behöver bli färre, inte fler.
Kan du förklara varför vi behöver bli färre människor och hur det ska gå till i praktiken...
Citera
2025-09-25, 11:51
Medlem
AlexiSexis avatar
Citat:

Dessutom finns det inga garantier på att ens barn kommer ta hand om en oavsett hur väl man uppfostrat dem🙃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in