Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-24, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Intressant att gå tillbaka i tiden och se var man stod ekonomiskt och jämföra med idag. Har flyttat sedan dess därav annan värdering och lån.

Bostadslån: 650k
CSN: 0
Sparade pengar: 2,5M
Bostaden värd: ca 2,5M

Får in runt 35k/mån efter skatt.

Snyggt att 10-dubbla sina besparingar på 10 år, samt ha en högre värderad bostad med lägre belåningsgrad. Antar att du måste ha tagit en del risk, om du inte fått ett fett arv eller liknande.
Citera
2025-09-24, 07:30
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Snyggt att 10-dubbla sina besparingar på 10 år, samt ha en högre värderad bostad med lägre belåningsgrad. Antar att du måste ha tagit en del risk, om du inte fått ett fett arv eller liknande.
I mitt fall handlar det inte om något arv eller att jag tagit några stora risker. Faktorerna som har spelat in är bl a:

• Ökade min inkomst rejält genom att byta jobb
  • Investerat en stor del av min inkomst i aktier, indexfonder och räntekonton
  • Är sparsam av mig, det är sällan som jag köper något "onödigt". Jag får inte någon glädje eller nytta av att t ex hela tiden uppdatera mig med den senaste iPhonen (äger en billig Android, funkar lika bra för mig) eller köpa en ny bil (har aldrig ägt en bil, hyr när jag behöver)

Och bostaden är visserligen värd 2,5M, men den delar jag med min fru, och så länge vi bor där så är det inga pengar som vi kan nyttja, och vi kanske bor där resten av livet. Och min del av bostadslånet är 650k, frugan har en lika stor del, så sammanlagt alltså 1,3M i bostadslån.
Citera
2025-09-24, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
I mitt fall handlar det inte om något arv eller att jag tagit några stora risker. Faktorerna som har spelat in är bl a:

• Ökade min inkomst rejält genom att byta jobb
  • Investerat en stor del av min inkomst i aktier, indexfonder och räntekonton
  • Är sparsam av mig, det är sällan som jag köper något "onödigt". Jag får inte någon glädje eller nytta av att t ex hela tiden uppdatera mig med den senaste iPhonen (äger en billig Android, funkar lika bra för mig) eller köpa en ny bil (har aldrig ägt en bil, hyr när jag behöver)

Och bostaden är visserligen värd 2,5M, men den delar jag med min fru, och så länge vi bor där så är det inga pengar som vi kan nyttja, och vi kanske bor där resten av livet. Och min del av bostadslånet är 650k, frugan har en lika stor del, så sammanlagt alltså 1,3M i bostadslån.

Ok! Ja, sparar man idogt - kan man säkert runda 200 lök/år över en tioårsperiod, på en stigande börs med återinvesterade utdelningar. Speciellt om ni är DINK.

Men glöm inte bort att leva lite nu också - att bli ”rikast på kyrkogården” bör inte vara någons livsändamål
Citera
2025-09-24, 07:59
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ok! Ja, sparar man idogt - kan man säkert runda 200 lök/år över en tioårsperiod, på en stigande börs med återinvesterade utdelningar. Speciellt om ni är DINK.

Men glöm inte bort att leva lite nu också - att bli ”rikast på kyrkogården” bör inte vara någons livsändamål
Ja, vi är DINK's.

Ja, jag har inga planer på att bli "rikast på kyrkogården", det är därför jag kommer att sluta jobba inom några få år och leva av mina pengar fram till att pensionen kickar in.
Citera
2025-09-24, 15:38
Medlem
Longest-covids avatar
4200 kr
Citera
2025-09-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
45 år, ensamstående med tre barn, på kontot idag 1762:- på sparkontot 0:- Inkomst sjukpenning + omvårdnadsbidrag = 13000:- i månaden efter skatt, utöver det barnbidrag, underhållsstöd och bostadsbidrag, landar på ungefär 27000 allt som allt/månad. Hyra på 13000:- (ja den är dyr jag vet men omständigheterna gav mig inget val)

Bara bidrag! Känns det bra att inte bidra alls, bara vara en belastning för samhället i den ringa åldern av 45. 👍
3 barn och får jag gissa att alla barnen har olika pappor.
Citera
2025-09-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Bara bidrag! Känns det bra att inte bidra alls, bara vara en belastning för samhället i den ringa åldern av 45. 👍
3 barn och får jag gissa att alla barnen har olika pappor.

Samma pappa till alla tre barnen och många år av hårt arbete innan jag blev sjuk. Så bidragit har jag absolut gjort även om jag inte klarar det längre.
Citera
2025-09-24, 17:06
Medlem
Citat:
Samma pappa till alla tre barnen och många år av hårt arbete innan jag blev sjuk. Så bidragit har jag absolut gjort även om jag inte klarar det längre.

Ok låter bra! Då stryker vi white trash for now.
Hoppas du blir frisk snart, och kan börja jobba igen.
Citera
2025-09-24, 17:08
Medlem
Citat:
Ok låter bra! Då stryker vi white trash for now.
Hoppas du blir frisk snart, och kan börja jobba igen.

Generöst av dig. Det hoppas jag med så otroligt mkt!
Citera
2025-09-24, 17:10
Medlem
Citat:
Generöst av dig. Det hoppas jag med så otroligt mkt!

Se till att pappan bidrar med pengar för sina barn. Det är det minsta han ska göra.
Citera
2025-09-24, 18:01
Medlem
Citat:
Se till att pappan bidrar med pengar för sina barn. Det är det minsta han ska göra.

Han har inte så mkt (utmätning av krono) Men han försöker faktiskt hjälpa till när han kan. Trots att jag har hela vårdnaden. Det uppskattas såklart 😊
Citera
2025-09-24, 18:08
Medlem
Citat:
Han har inte så mkt (utmätning av krono) Men han försöker faktiskt hjälpa till när han kan. Trots att jag har hela vårdnaden. Det uppskattas såklart 😊

Han avlar 3 barn men kan inte försörja dom!
Är han också sjuk och 100% bidragstagare?

HAN är white trash!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in