2025-09-24, 14:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Fattar ni inte att Trump hatar Europa lika mycket eller lite som Ryssland? Det han säger är i princip att EU nu står ensamma och vill man fortsätta stötta Ukraina så är det fritt fram men detta blir något mellan Europa och Ryssland, utan USA. Han bryr sig inte om vad som sker med vare sig Ryssland eller Europa. Han önskade ju lycka till till båda länderna… om EU på något sätt räknar med USAs stöd så misstar de sig, tror jag.
Stämmer inte riktigt. Han hatar Europa men älskar Ryssland. Han ser Putin som en förebild och tror att han vill göra affärer med USA. Han tror också att Putin ska muta honom och ge honom olika saker då han är en korrumperad jävel medan det inte kommer några mutor från EU.

Jag börjar bli rätt trött på Europas politiker som svansar efter Trump hela tiden. Det är uppenbart att han aldrig kommer att göra nått åt situationen i Ukraina. Det är också uppenbart att NATO inte existerar annat än på pappret längre. Politikerna borde förhålla sig till det istället för att hoppas att Trump ska ändra sig. Det kommer han aldrig att göra.
Citera
2025-09-24, 14:52
Medlem
Vad Trump menade är att Ukraina nu tvingas strida till sista man.
Han har gett upp planerna på att "medla" vilket är lika bra det.
USA har inte mer vapen att leverera för det. Det tar åratal av produktion att komma upp till rimlig nivå på Patriotsystemen.
Ingenting har egentligen förändrats i praktiken.
Men det kanske kan dämpa paniken i Polen, Baltikum och Norden ett tag iallafall? Slipper vi fler "incidenter" ett tag så vore det bra.
Zelensky åkte till NY för att tigga mer pengar eftersom hans statskassa är i konkursläge. IMF kommer att ge ett frikostigt lån så de klarar sig ett år till åtminstone.
Snacket om att Ryssland står inför statskonkurs är väl mest en projicering av USAs nationella tillstånd?
Kina säljer på sistone av sina amerikanska statsobligationer för glatta livet och även dollarinnehav.
Idag så möts Rubio och Lavrov i NY för att diskutera vad? Rysslands dåliga ekonomi?
Det lutar snarare åt att de försöker göra affärer med varandra om man vet hur Trump funkar.
Trumps primära fokus är på den amerikanska ekonomin.
Citera
2025-09-24, 15:01
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Begreppet TACO är inte helt taget ur luften. Man kan inte ta något uttalande på allvar från den mannen.
Kan han hålla sitt ord mer än en vecka är jag villig att omvärdera.
Håller med.

Jag vill inte slänga någon under bussen i första taget när det gäller kändisar.

Man måste försöka se om det är ett drev eller om de är genuina rövhål.

Just nu vet jag inte vad man ska tro.
Citera
2025-09-24, 15:06
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Håller med.

Jag vill inte slänga någon under bussen i första taget när det gäller kändisar.

Man måste försöka se om det är ett drev eller om de är genuina rövhål.

Just nu vet jag inte vad man ska tro.
Vad gäller Ukraina och Ryssland är jag 100% klar.

Ryssland är svinet och förövaren.
Citera
2025-09-24, 15:07
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Sedan en tid tillbaka har Trump skrotat alla idéer om diplomati mellan Ukraina och Ryssland. Sedan dess har han gått hårt mot Ryssland och länder som köper olja/gas av Ryssen.

Nu har Trump precis gått ut med att han tror att Ukraina med stöd av EU och Nato kan slå tillbaka Ryssen och återta ockuperad mark. Helt enkelt vinna kriget och kasta ut Ryssen. Ryssland har stora problem på hemmaplan nu säger Trump. Han kallar även Ryssland för en "papperstiger" efter hur det förväntade 3-dagarskriget nu blev.

Vad tror ni? Har Trump rätt?

Trump kunde inte bry sig mindre om Ukraina och dess invånare. Det har dock gått upp för honom att Putin inte har för avsikt att låta USA få dessa viktiga mineraler som är/var på tidigare ukrainsk mark. DET är enda orsaken till Trumps svängning i frågan.

Det är såklart bra att han svänger, men orsaken till varför han gör det är vidrig.
Citera
2025-09-24, 15:07
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Sedan en tid tillbaka har Trump skrotat alla idéer om diplomati mellan Ukraina och Ryssland. Sedan dess har han gått hårt mot Ryssland och länder som köper olja/gas av Ryssen.

Nu har Trump precis gått ut med att han tror att Ukraina med stöd av EU och Nato kan slå tillbaka Ryssen och återta ockuperad mark. Helt enkelt vinna kriget och kasta ut Ryssen. Ryssland har stora problem på hemmaplan nu säger Trump. Han kallar även Ryssland för en "papperstiger" efter hur det förväntade 3-dagarskriget nu blev.

Vad tror ni? Har Trump rätt?

Att inte folk fattar att Putin bara leker och driver med Trump hela tiden, det är för mig ofattbart!
De två kommer säkert att träffas igen, leende på röda mattan. Några dagar senare drar Putin iväg extra många missiler mot Ukraina igen, precis som efter tidigare möten...
Citera
2025-09-24, 15:10
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Varför backade Obama från att kliva in i kriget då?
Och varför backade Biden och Trumps båda regeringar?

Det finns en enkel förklaring, USA vågar inte kriga mot Ryssland annat än via proxy.

Man går inte i krig sådär i demokratier, något syfte!

Gå i krig med Ryssland blir blodigt för de bryr sig inte om sin egen befolkning!
Citera
2025-09-24, 15:14
Medlem
Erik Östs avatar
Egentligen skiter jag i vad Trump hittar på! Putin är bara en brakskit också!
Det som är allvarligare är att EU och NATO så hjärtligt gärna önskar ett tredje världskrig med sitt handlande.
Vad är det för fel i hjärnorna på dom äggen?
Större krigshetsare får man leta efter.
Vad är deras agenda egentligen?
Jag tror jag vet men då klassas man bara som en konspirationsteoretiker och den diskussionen vill jag inte ta med mindre politiskt medvetna.
Senast redigerad av Erik Öst 2025-09-24 kl. 15:19.
Citera
2025-09-24, 15:17
Medlem
NoFreeLunchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Egentligen skiter jag i vad Trump hittar på!
Det som är allvarligare är att EU och NATO så hjärtligt gärna önskar ett tredje världskrig med sitt handlande.
Exakt. Plötsligt ska alla bry sig om vad han säger, som om det hade något med verkligheten att göra. Som golfbanorna i Gaza.
Citera
2025-09-24, 15:22
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Man går inte i krig sådär i demokratier, något syfte!

Gå i krig med Ryssland blir blodigt för de bryr sig inte om sin egen befolkning!
Du menar att länder inte krigar mot andra länder längre?
Vad fan gjorde svenska försvaret i Afghanistan då?

I vilket fall är det löjligt att kalla Ryssland en papperstiger.
Hade de varit de hade inte kriget i Ukraina pågått sen 2014.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-09-24 kl. 15:25.
Citera
2025-09-24, 15:23
Medlem
riskybizzys avatar
Haha, hur skall alla vatniks och MAGA troll förhålla sig till detta?
Citera
2025-09-24, 15:25
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Egentligen skiter jag i vad Trump hittar på! Putin är bara en brakskit också!
Större krigshetsare får man leta efter.
Vad är deras agenda egentligen?
Jag tror jag vet men då klassas man bara som en konspirationsteoretiker och den diskussionen vill jag inte ta med mindre politiskt medvetna.

Blir bara ett tredje världskrig om Putin vill det och skjuter missiler med atomvapen först så skyll inte på NATO eller EU. Putin kan avsluta kriget när han vill. Största krigshetsaren sitter i Kreml.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in