2025-09-24, 10:42
Medlem
CoolGrillVantes avatar
Hela växten är ju numera narkotikaklassade, så då lär ju även 7-hydroxymitragynin vara det?
Såhär skrev även chatgpt (som kan ha fel såklart)

Kratom (Mitragyna speciosa)

Växten är förbjuden.

Mitragynin är uttryckligen narkotikaklassat.

Och enligt narkotikaförordningen gäller för alla enskilt listade substanser:

> ”… även salter, isomerer, estrar och derivat av dessa.”

Därför omfattas 7-hydroxymitragynin och mitragynin pseudoindoxyl automatiskt – även om de inte står med vid namn.

---

⚖️ Skillnaden

För kat: bara kat, katinon och kathin är "självklara". Nya varianter kan dyka upp som inte direkt omfattas → måste förbjudas en och en eller via gruppklassning.

För kratom: växten + mitragynin är klassade på ett sätt som gör att alla derivat automatiskt är olagliga. Här finns alltså ingen enkel genväg.
Senast redigerad av CoolGrillVante 2025-09-24 kl. 11:18.
Citera
2025-09-24, 10:55
Medlem
RapLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetagamlakommunist
Nä de har flyttat verksamheten till Amsterdam. Inte så insatt just i det.

7oh "blir" typ till av att mitragynin (som finns i bladen) fermenteras eller nåt. Inte så insatt i den kemiska processen så ta det med en nypa salt. Jo, det metaboliseras också fram utav kroppen (i mycket små mängder) när man konsumerar kratomblad.

Alla RoAs utom injicering verkar funka. IV kanske "funkar" också iofs, men väldigt dumt med tanke på smakämnen och annat. Här är nån som rökte extrakt med bra resultat så jag antar att det är möjligt med tabletter också. Inte jättesugen på att testa dock.
https://www.bluelight.org/community/threads/vaporized-7-oh-mitragynine-today-all-i-can-say-is-damn.945589/
I see, nej fermenterade växtdelar låter ju inte optimalt att IVa. Den andra, pseuo-whatever är väl en metabolit av 7OH? Känns ju rent spontant som att den kanske är mer "kliniskt" framtagen och IV-vänlig?
Citera
2025-09-24, 10:56
Avslutad
Citat:
Betryggande och glädjande även för en annan som legat på de nivåerna!

Ja, amerikaner verkar sällan veta innebörden av "lagom" eller ordets existens som sådant rent bokstavligen. De kanske kör med PEZ Dispensers haha JK!
Jag somnade utan problem igår men vaknade efter en timme med väldigt mycket myrkryp i benen. Satt totalt i fyra timmar, jävligt obekvämt. Vad kan man göra åt sånna situationer? Låg med foamroalern, som fungerar hyfsat. Andra tips?

Detta inträffade timme 30 utan 7-OH.
Idag känns allt bra.
Citera
2025-09-24, 11:17
Medlem
Ja. Man kan ju undra varför de annars så hastigt skulle flytta verksamheten till NL.

Citat:
Ursprungligen postat av CoolGrillVante
Hela växten är ju numera narkotikaklassade, så då lär ju även 7-hydroxymitragynin vara det?
Citera
2025-09-24, 12:06
Medlem
fetagamlakommunists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Jag somnade utan problem igår men vaknade efter en timme med väldigt mycket myrkryp i benen. Satt totalt i fyra timmar, jävligt obekvämt. Vad kan man göra åt sånna situationer? Låg med foamroalern, som fungerar hyfsat. Andra tips?

Detta inträffade timme 30 utan 7-OH.
Idag känns allt bra.
Tänkte rekommendera phenibut, men den är iof beroendeframkallande och gör sannolikt saken värre när du går av den. Du förlänger bara lidandet m.a.o. Har själv aldrig tagit dock, bara vad jag läst.

L-tyrosine tar jag dock för det är prekursor till dopamin.
Citera
2025-09-24, 12:09
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGrillVante
Såhär skrev även chatgpt (som kan ha fel såklart)

Kratom (Mitragyna speciosa)

Växten är förbjuden.

Mitragynin är uttryckligen narkotikaklassat.

Och enligt narkotikaförordningen gäller för alla enskilt listade substanser:

> ”… även salter, isomerer, estrar och derivat av dessa.”

Därför omfattas 7-hydroxymitragynin och mitragynin pseudoindoxyl automatiskt – även om de inte står med vid namn.

---

⚖️ Skillnaden

För kat: bara kat, katinon och kathin är "självklara". Nya varianter kan dyka upp som inte direkt omfattas → måste förbjudas en och en eller via gruppklassning.

För kratom: växten + mitragynin är klassade på ett sätt som gör att alla derivat automatiskt är olagliga. Här finns alltså ingen enkel genväg.

Jag köper inte det resonemanget. 7OH är inte bara ett salt av Mitragynin.

Och om en klassning av hela växten skulle ha någon inverkan så skulle alla varianter CBD och alla möjliga och omöjliga THC-x varianter också vara klassade per automatik och så är det inte.

THC är narkotikaklassat, mängder med andra THC-X varianter är inte det per automatik bara för det utan dom måste klassas enskilt för sig.

Cannabis och Kratom verkar vara direkt jämförbara i att hela växten är klassad samt att den huvudsakliga alkaloiden (thc, mitragynin) också är klassad. Trots det väller det fortfarande ut olika THC-X varianter och CBD varianter som är helt lagliga tills dess att dom officiellt klassas.
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2025-09-24 kl. 12:42.
Citera
2025-09-24, 12:25
Medlem
NoppeStrohlwassers avatar
Fick hem mitt utan problem, men har inte vågat testa, vet inte vad man kan förvänta sig för effekt, jag tog kratom i över 2 år dagligen på ca 20g+ om dagen.

Jag är ganska hypokondrisk av mig så är mest återhållsam för första upplevelsen innan man blir van vid det, är det några riskfaktorer man behöver veta förutom beroendeframkallande?
Citera
2025-09-24, 12:51
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppeStrohlwasser
Fick hem mitt utan problem, men har inte vågat testa, vet inte vad man kan förvänta sig för effekt, jag tog kratom i över 2 år dagligen på ca 20g+ om dagen.

Jag är ganska hypokondrisk av mig så är mest återhållsam för första upplevelsen innan man blir van vid det, är det några riskfaktorer man behöver veta förutom beroendeframkallande?

Den är väldigt förlåtande.

Kratom var ett rävgift jämfört med 7oh. Lite uppåtrus, lite lätt opaitkänsla, lite illamående som ev kunde komma och gå, lite yrsel ibland m.m.

7oh är väldigt ren och precis i effekten den ger vilken är en mycket klar och angenäm opiatkänsla utan en massa andra konstiga effekter. Även om effekten är rejäl så är den inte skrämmande såsom en rejäl morfindos tex Dolcontin eller andra opioder kan vara i höga doser där man nojar över att man andas för lätt eller så.

Är det 7oh och du vill ha tydlig effekt men inte alltför start så tugga en halv. Tugga den och håll kvar ev rester inkl saliv i munhålan så länge du kan. Dvs undvik att dricka på iaf 5-10 minuter och svälj inte saliv om du inte måste dom första minuterna så det goda hinner tas upp av munhålan.

Att ta 1/4 del hade gjort mig besviken första gången. Hellre en markant och tydlig effekt utan att på något sätt kännas för mycket.
Citera
2025-09-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RapLife
I see, nej fermenterade växtdelar låter ju inte optimalt att IVa. Den andra, pseuo-whatever är väl en metabolit av 7OH? Känns ju rent spontant som att den kanske är mer "kliniskt" framtagen och IV-vänlig?
Tror att det är syntetiskt framtaget dock. Finns ju 7oh som extraheras från blad, men dessa tror jag är framtagna helt i labb. "Från naturen" är nog mest för att det låter gulligt.
Citat:
Ursprungligen postat av FrenzyPreserve
Aj-aj-aj! Där fick du mig

Who knows... ¯\_(ツ)_/¯
Blandade 1/2 tablett med ~1/2 den mängden äppelsyra (malic acid), hällde i liiite vatten, blandade väl och svalde som en shot. Tyckte det slog bättre.

Ska testa den metoden och boofa sen någon dag också.
Citera
2025-09-24, 14:53
Medlem
Bubbles74s avatar
Citat:
Tror att det är syntetiskt framtaget dock. Finns ju 7oh som extraheras från blad, men dessa tror jag är framtagna helt i labb. "Från naturen" är nog mest för att det låter gulligt.

Blandade 1/2 tablett med ~1/2 den mängden äppelsyra (malic acid), hällde i liiite vatten, blandade väl och svalde som en shot. Tyckte det slog bättre.

Ska testa den metoden och boofa sen någon dag också.
Beställde 10 st pseudo nu. Min bank undrar vad jag håller på med. Sa att det är ett kosttillskott 😁😁
Citera
2025-09-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbles74
Beställde 10 st pseudo nu. Min bank undrar vad jag håller på med. Sa att det är ett kosttillskott 😁😁
Härligt! Jag har också beställt nu.

Appropå banköverföring så är det som Frans-Jaeger skrev ganska lätt att skapa revolut konto med bankkort, sätta in snabbt och växla kr till euro kostnadsfritt, men du behöver nog inte bry dig om det. Om du ska beställa mer i framtiden så kommer de säkert ha fixat kortbetalningen vid det laget.
Citera
2025-09-24, 15:23
Medlem
Bubbles74s avatar
Citat:
Härligt! Jag har också beställt nu.

Appropå banköverföring så är det som Frans-Jaeger skrev ganska lätt att skapa revolut konto med bankkort, sätta in snabbt och växla kr till euro kostnadsfritt, men du behöver nog inte bry dig om det. Om du ska beställa mer i framtiden så kommer de säkert ha fixat kortbetalningen vid det laget.
Har en känsla av att dom tjänar en del deg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in