Citat:
Ursprungligen postat av
Amor
Man får nästan upp hoppet av den undersökning, bara fyra procent skillnad mellan blocken, det är väldigt lite.
Vill dock ha ett par undersökningar till åt detta hållet innan jag tillåter mig själv att vara glad.
Något ger mig lite hopp är att Magdalena Andersson har väldigt mycket att förlora på att synas med i debatter och liknande. Hennes höga förtroende bygger mycket på att hon är frånvarande. Hon är en väldigt osympatisk person och en ganska dålig debattör. Förra valet menar jag avgjordes av att Ulf Kristersson tydligt vann statsministerduellen i SVT mot henne, Moderaterna fick sen ett par procent högre stöd än vallokalsundersökningar och liknande visade.
Magdalena Andersson är ju kass i debatter och det stod ju fullständigt still i Magdas huvud flera gånger i debatterna inför förra valet. Jag tror hennes dåliga insatser var en av orsakerna till att det tippade över till blå sidan på mållinjen. KD kommer in det är jag ganska övertygad om, men frågan är om L gör det. Idiotiskt att välja Simona Mohamsson.
Hatt är verkligen hur tråkig och grå som helst, men C har väl liksom S väljare som röstat på C i 50år. Samtidigt vet ingen vart de står och vilken regering de ska ingå i och det kan ju missgynna dem. Drömmen är att de åker ur. Tror också SD skulle kunna sno röster från C i glesbygden i Norrlandsdistrikten.
Några drömscenarion är ju följande
C lämnar inga klara besked om nånting och Hatt har noll utstrålning. C åker ur
Palestinadårarna kaozar ur fullständigt med start 7 oktober och V tappar ytterligare
Maggan får samma hjärnsläpp som under förra valets debatter. De som såg dem lade märke till att Maggans ordval var i de närmaste 100% desamma i varje debatt. Allt är inövade repliker och hennes förmåga att improvisera är lika med 0. Försök att ta debatten lite utanför hennes "trygghetszon" så kommer hon inte veta vad hon ska svara, alternativt så kommer hon svara med inövade floskler som inte riktigt passar in. Hon är värdelös när det hettar till och skulle nog helst inte svara alls om hon inte behövde. Damberg är den enda av hög kaliber som de har kvar i S. De andra har slutat.
Viktigt viktigt är att fokusfrågorna blir på tvångsbeblandning, invandring och kriminalitet. Akillishälen är sjukvård och arbetslöshet.
Hoppas Jimmie låter bli uttalanden på Patrik Sjöbergnivå, sådana uttalanden applåderaras bara av WT kretsen på flashback. Håller han sig lugn och inte gör några idiotuttalanden så har han absolut chans på +25%
Vad gäller Ebba så har hon inte svårt för att uttrycka sig i debatter. Hon är kvick I huvudet och har språket, men hennes problem är att hon framstår som för aggressiv och osympatisk. Det spelar ingen roll om hon har rätt i sak. Hon skulle tjäna oerhört på att inta en lugn och saklig approach, och inte gå på i pitbull-mode när det hettar till.
Kristersson må bara en fjant de luxe, men debattera kan han. Känns som om han debatterat sen lekskolan och debattera var förmodligen det första ordet han lärde sig. Jag tror att S kommer försöka få till en statsministerdebatt med Magdalena och Jimmie för de vet att i just debatter så är Magdalena chanslös mot Kristersson
SD är för svaga i storstäderna. Alltså det är ju där det hela tiden sprängs, skjuts och förnedringsrånas. Ta Göteborg exempelvis. 10.75% i kommunvalet: och då är det ändå en uppgång med 2.46% enheter jämfört med 2018. Jörgen Fogelklou är fullständigt värdelös och syns dessutom knappt alls. I Stockholm är det ännu värre där SD hade ofattbart låga 8.03% i kommunalvalet. SD hade varit Sveriges största parti om man inte hade haft profillösa clowner som frontade partiet i storstäderna. Nu har man visserligen högre siffror i storstäderna när det kommer till riksdagsvalen, men det är ändå ett jätteproblem att de inte kan skaka fram bättre kandidater i storstäderna.