Men vafaan!!! Jag har sett på sociala medier att gravida kvinnor har börjat filma sig själva när de knaprar Alvedon (Tylenol), bara för att Trump och Robert F Kennedy sagt att det kan finnas ett samband mellan att ta Alvedon under graviditeten och att bebisen utvecklar t.ex. Autism/ADHD. Rådet från Trump/Kennedy var typ: "Försök härda ut och ta bara Alvedon i nödfall för säkerhets skull".
Vi har Alvedon 500 mg hemma så jag plockade fram bipacksedeln och kollade vad det står gällande graviditet. Så här står det i bipacksedeln.
Så... jag kollade FASS för att dubbelkolla att det bara var trams det där gällande t.ex. Autism eller ADHD.
Så här står det på FASS...
https://www.fass.se/LIF/product?user...19581115000027
De vet alltså inte... kanske ger det autism, kanske inte. Det finns studier som visar både att det finns samband och att det inte finns samband, så för säkerhets skull är det bäst att ge fan i Alvedon om man kan.
Expressen skriver t.ex. att "Vi borde inte lyssna på Trump och RFK" så då gjorde jag precis tvärtom och lyssnade på presskonferensen där hälsoministern bl.a. hänvisar till en nyligen publicerad meta-studie från Harvard där man gått igenom 46 tidigare studier om sambandet och de kommer fram till att det förmodligen finns ett samband och att det är bäst att ta det säkra före det osäkra och skippa Alvedon under graviditet om man kan.
Using acetaminophen during pregnancy may increase children’s autism and ADHD risk
https://hsph.harvard.edu/news/using-...and-adhd-risk/
I USA kommer man alltså officiellt att starkt avråda gravida från att ta paracetamol och säkerhetsetiketten kommer att ändras.
* HHS-ministern (Kennedy) förklarade att "Today, the FDA will issue a physician's notice about the risk of acetaminophen during pregnancy and begin the process to initiate a safety label change. HHS will launch a nationwide public service campaign to inform families and protect public health."
* FDA-kommissionären (Dr. Marty Makary) betonade också att man "is taking action to update the label on acetaminophen and sending a letter to all US doctors letting them know about the risks in pregnancy."
Jag har visat FASS-informationen för kvinnor här på jobbet och ingen av dem hade någon aning om detta! De visste att man bör undvika medicin överlag när man är gravid men om det vetat om detta skulle de absolut valt att härda ut en huvudvärk istället för att kanske ta en Alvedon.
Vad säger ni om detta? Visste ni om det? Får det er att kanske undvika Alvedon ännu mer när ni skaffar barn? Kanske t.o.m. varna nära och kära om saken?
Vi har Alvedon 500 mg hemma så jag plockade fram bipacksedeln och kollade vad det står gällande graviditet. Så här står det i bipacksedeln.
Graviditet och amningHmm... rent praktiskt så är det väl ungefär vad Trump sade men ändå inget ord om neurologiska problem i bipacksedeln.
Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.
Om så är nödvändigt kan Alvedon användas under graviditet. Du ska dock använda lägsta möjliga dos som lindrar din smärta och/eller din feber och använda den under kortast möjliga tid.
Så... jag kollade FASS för att dubbelkolla att det bara var trams det där gällande t.ex. Autism eller ADHD.
Så här står det på FASS...
https://www.fass.se/LIF/product?user...19581115000027
Graviditet: En stor mängd data från gravida kvinnor indikerar varken missbildningar, fostertoxicitet eller neonatal toxicitet. Epidemiologiska studier av neurologisk utveckling hos barn som exponerats för paracetamol in utero visar inte konklusiva resultat. Paracetamol kan användas under graviditet om så är kliniskt motiverat men det bör användas med lägsta effektiva dos under kortast möjliga tid och med lägsta möjliga frekvens.VAFAAN!! De skriver alltså att det inte kan ge t.ex. missbildningar men när det gäller neurologisk utveckling så finns det inga "konklusiva resultat"!!!
De vet alltså inte... kanske ger det autism, kanske inte. Det finns studier som visar både att det finns samband och att det inte finns samband, så för säkerhets skull är det bäst att ge fan i Alvedon om man kan.
Expressen skriver t.ex. att "Vi borde inte lyssna på Trump och RFK" så då gjorde jag precis tvärtom och lyssnade på presskonferensen där hälsoministern bl.a. hänvisar till en nyligen publicerad meta-studie från Harvard där man gått igenom 46 tidigare studier om sambandet och de kommer fram till att det förmodligen finns ett samband och att det är bäst att ta det säkra före det osäkra och skippa Alvedon under graviditet om man kan.
Using acetaminophen during pregnancy may increase children’s autism and ADHD risk
https://hsph.harvard.edu/news/using-...and-adhd-risk/
When children are exposed to acetaminophen—also known by the brand name Tylenol or as paracetamol—during pregnancy, they may be more likely to develop neurodevelopmental disorders (NDDs) including autism and ADHD, according to a new study.Direktlänk till studien här --> https://ehjournal.biomedcentral.com/...40-025-01208-0
The study was published August 14 in BMC Environmental Health. Andrea Baccarelli, dean of the faculty at Harvard T.H. Chan School of Public Health and professor of environmental health, was senior author. The study was led by the Icahn School of Medicine at Mount Sinai and also included co-authors from other institutions.
The researchers analyzed results from 46 previous studies worldwide that investigated the potential link between prenatal acetaminophen use and subsequent NDDs in children. The researchers used the Navigation Guide Systematic Review methodology—a gold-standard framework for synthesizing and evaluating environmental health data—which enabled them to conduct a rigorous, comprehensive analysis that supported evidence of an association between acetaminophen exposure during pregnancy and increased incidence of NDDs.
I USA kommer man alltså officiellt att starkt avråda gravida från att ta paracetamol och säkerhetsetiketten kommer att ändras.
* HHS-ministern (Kennedy) förklarade att "Today, the FDA will issue a physician's notice about the risk of acetaminophen during pregnancy and begin the process to initiate a safety label change. HHS will launch a nationwide public service campaign to inform families and protect public health."
* FDA-kommissionären (Dr. Marty Makary) betonade också att man "is taking action to update the label on acetaminophen and sending a letter to all US doctors letting them know about the risks in pregnancy."
Jag har visat FASS-informationen för kvinnor här på jobbet och ingen av dem hade någon aning om detta! De visste att man bör undvika medicin överlag när man är gravid men om det vetat om detta skulle de absolut valt att härda ut en huvudvärk istället för att kanske ta en Alvedon.
Vad säger ni om detta? Visste ni om det? Får det er att kanske undvika Alvedon ännu mer när ni skaffar barn? Kanske t.o.m. varna nära och kära om saken?