Citat:
Ursprungligen postat av
LaFIare
Fan vill också lägga en order men har inte råd med fler problem med lagen så är så jävla paranoid med sänt här haha. Vet att det säkert är lugnt men ändå…
Jag har kollat hela listan över narkotikaklassade ämnen, läkemedelklassade ämnen och farliga ämnen. Varken 7-0h eller psuedo står med på någon av dom. Då kan det inte vara olagligt om ämnet i sig inte är olagligt.
Jag skulle även gå så långt att säga att Tullen inte har rätt att använda förstörelselagen för det står så här:
Lagen möjliggör för polis och tull att beslagta farliga substanser med missbrukspotential som är på väg att klassificeras som narkotika eller som hälsofarlig vara i enlighet med Lagen om förbud mot vissa hälsofarliga varor, men som ännu inte blivit klassificerade.
7oh och psuedo är inte på väg att klassificeras vad jag kan se. 7oh har på sätt och vis redan varit uppe på bordet för det nämns i narkotikaklassningen av Mitragynin och trots det valde man att lämna 7oh utan åtgärd. Hade man ansett att 7oh behöver tittas närmare på så hade förstörandelagen varit nära till hands.
Men som det är nu så tolkar jag det som att båda substanser är helt legala att köpa, sälja, inneha, konsumera dvs det är som svartpeppar eller barnpuder i lagens mening.
Sedan kan säkert någon svettig tullare på eget bevåg tycka att detta visst kan vara ok att förstöra med anledning av förstörandelagen. Hade man överklagat det beslutet borde man nästan garanterat få rätt. Speciellt med 7oh då den uttryckligen nämns i narkotikaklassningen av Mitragynin men lämnades helt utan åtgärd.
Min konsensus blev att jag riskerar inget straffrättsligt ansvar men jag kan bli av med varorna. Jag tänkte att blir jag av med varorna så blir det en dyrköpt läxa och det kan jag leva med. Att begå smuggelbrott eller annat brott kan jag inte leva med och det finns ingen för allmänheten tillgänglig information om att 7oh eller psuedo skulle vara klassade på något sätt alls.