2025-09-23, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Dom flesta oavsett om man röstar vänster eller höger vill nog få bukt med kriminaliteten. Jag har i alla fall inga problem med högerns politik i den frågan.

Men rödgröna vill inte sänka straffmyndighetsåldern
Citera
2025-09-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Men rödgröna vill inte sänka straffmyndighetsåldern

Man behöver inte vara överens om allt med dom man röstar på, i så fall finns det inget parti alls som jag kan rösta på 🙈
Jag kan absolut känna att det är okej med en lägre straffålder, så länge det också finns en plan för hur straffen ska utformas. Skulle inte tex känna mig okej med en 13åring i fängelse ihop med vuxna män. I så fall måste det också finnas ungdomsavdelningar med ett betydligt större fokus på rehabilitering och att ge rätt hjälp till dom intagna osv. För barn är ju fortfarande barn även om dom valt fel väg i livet.
Citera
2025-09-23, 14:37
Avslutad
Citat:
Man behöver inte vara överens om allt med dom man röstar på, i så fall finns det inget parti alls som jag kan rösta på 🙈
Jag kan absolut känna att det är okej med en lägre straffålder, så länge det också finns en plan för hur straffen ska utformas. Skulle inte tex känna mig okej med en 13åring i fängelse ihop med vuxna män. I så fall måste det också finnas ungdomsavdelningar med ett betydligt större fokus på rehabilitering och att ge rätt hjälp till dom intagna osv. För barn är ju fortfarande barn även om dom valt fel väg i livet.

Samtliga kåkar borde omplaneras.
Det ska inte gå att vara kriminell på kåken.
Går det så är någonting jävligt fel.
Citera
2025-09-23, 14:44
Medlem
Citat:
Samtliga kåkar borde omplaneras.
Det ska inte gå att vara kriminell på kåken.
Går det så är någonting jävligt fel.

Idag verkar det inte fungera i alla fall, dom som kommer ut är värre än när dom åkte in många gånger. Inte sett någon förbättring hos dom få jag känner till. Samtidigt är alla mina barn i den ålder som skulle omfattas av att bli straffmyndiga om det går igenom, dom är inte kriminella, inte ännu i alla fall och förhoppningsvis ska dom aldrig bli det. Men dom är bara barn på väldigt många sätt. Inte alls redo för ett vuxenliv på långa vägar.
Citera
2025-09-23, 15:09
Avslutad
Citat:
Idag verkar det inte fungera i alla fall, dom som kommer ut är värre än när dom åkte in många gånger. Inte sett någon förbättring hos dom få jag känner till. Samtidigt är alla mina barn i den ålder som skulle omfattas av att bli straffmyndiga om det går igenom, dom är inte kriminella, inte ännu i alla fall och förhoppningsvis ska dom aldrig bli det. Men dom är bara barn på väldigt många sätt. Inte alls redo för ett vuxenliv på långa vägar.

Näe, men begår ett barn ett vuxet brott, då måste det bli ett vuxet straff.
Och detta bör klargöras i skolorna och i media.
Många ungdomar begår brott för att de vågar.
Varför vågar de? För de vet att det daltas med dom.
Citera
2025-09-23, 15:19
Medlem
Citat:
Näe, men begår ett barn ett vuxet brott, då måste det bli ett vuxet straff.
Och detta bör klargöras i skolorna och i media.
Många ungdomar begår brott för att de vågar.
Varför vågar de? För de vet att det daltas med dom.

Absolut ett vuxet straff, och inlåsning är ett bra alternativ så att dom inte ska kunna rymma eller fritas av äldre kriminella. Men det måste finnas ett omvårdnadsinslag också på plats där man kommer ihåg att dom fortfarande är barn. Utbildning på plats, en trygghet och stabilitet som dom kanske inte haft hemma. Många barn tror att dom är vuxna, speciellt dom som tvingas växa upp i förtid. Men det är dom ändå inte innerst inne.
Citera
2025-09-23, 15:30
Avslutad
Citat:
Absolut ett vuxet straff, och inlåsning är ett bra alternativ så att dom inte ska kunna rymma eller fritas av äldre kriminella. Men det måste finnas ett omvårdnadsinslag också på plats där man kommer ihåg att dom fortfarande är barn. Utbildning på plats, en trygghet och stabilitet som dom kanske inte haft hemma. Många barn tror att dom är vuxna, speciellt dom som tvingas växa upp i förtid. Men det är dom ändå inte innerst inne.

Jodå, rehab ska finnas.
Och ungen ska inte släppas ut förrän han bedöms vara ofarlig.
Citera
2025-09-23, 16:38
Medlem
Citat:
Jodå, rehab ska finnas.
Och ungen ska inte släppas ut förrän han bedöms vara ofarlig.

Nä det vore ju idealiskt. Men det tillämpas ju inte ens på vuxna brottslingar 🙈
Citera
2025-09-23, 16:43
Avslutad
Citat:
Nä det vore ju idealiskt. Men det tillämpas ju inte ens på vuxna brottslingar 🙈

Mycket behövs göras om i Sverige
Citera
2025-09-23, 16:52
Medlem
Citat:
Mycket behövs göras om i Sverige

Definitivt. Allt skulle behöva tänkas om från start. Och inte bara just när det gäller detta. Lite nytänk hade suttit bra. Men det kommer man inte att få av något av dom partierna som sitter i riksdagen. Dom sitter fast i gamla hjulspår.
Citera
2025-09-23, 18:23
Avslutad
Citat:
Definitivt. Allt skulle behöva tänkas om från start. Och inte bara just när det gäller detta. Lite nytänk hade suttit bra. Men det kommer man inte att få av något av dom partierna som sitter i riksdagen. Dom sitter fast i gamla hjulspår.
Det bästa vore ju samarbete.
Det som vänstern är bra på , drar vi nytta av och det som högern är bra på drar vi nytta av.
Lättare sagt än gjort, kanske.
Citera
2025-09-23, 18:38
Medlem
Citat:
Det bästa vore ju samarbete.
Det som vänstern är bra på , drar vi nytta av och det som högern är bra på drar vi nytta av.
Lättare sagt än gjort, kanske.

Det vore det absolut bästa, men som sagt det lär nog inte hända 😊 Tror det skulle kuna bli riktigt bra faktiskt. Men som sagt då måste ju folk sluta käbbla först och börja lyssna på varandra. Idag upplever jag att ingen vill vika en tum på det dom gör fel, varken höger eller vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in