2025-09-23, 16:10
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag förutsätter att det är den som är i behov av tolk som också ser till att ordna fram den?!
Att vi (skattebetalare) får _betala_ tolkj-veln är jag helt övertygad om dock.

Nej, det är skolan som ska ordna med en tolk via en tolkförmedling som samarbetar med kommunen. Det är oetiskt både i skola och vård att använda egen tolk. Det är inte säkert att det går att säkerställa att tolken är en riktig tolk. Används någon annan än en anlitad riktig tolk gäller inte tystnadsplikten exempelvis och det går inte heller garantera att översättningarna blir rätt. Så nej, vård och skola använder helst inte några andra tolkar än de de själva anlitar.
Citera
2025-09-23, 16:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Cry me a river, jävla tönt!

Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Min yngsta son skulle ha sitt första utvecklingssamtal den här veckan. Idag ringer skolan att dom tyvärr måste flytta på oss, en tid jag bokat i god tid, En annan förälder har tagit min tid och bokat in en tolk. Dessa människor vet inte hur man bokar och hade på något sätt tagit min tid.

Nu fick jag en ny tid, eftersom skolan självklart prioriterar analfabeter från tredje världen. Borde det inte vara krav att föräldrarna klarar av enkla grejer som att boka ett samtal.

Läraren en batikhäxa som älskar muslimer är det inte lönt att kritisera. Hon fattade ingenting att man blir förbannad. Ännu ett sätt att flytta på svenska barn och prioritera invällarna.

Finns det något man kan göra? Ta upp det med rektorn, Lita på att jag kommer ventilera mitt missnöje under utvecklingssamtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad sa polisen då du berättade att du var tvungen att boka om ett möte?

Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Klart att det inte var de andra föräldrarna som lyckats sno din tid i bokningssystemet, såvida din tid verkligen var bokad. Det var såklart läraren som ordnade det. Lärarna har befogenhet att ändra i bokningarna. Troligtvis bokades det om på grund av tolken och att tolkens möjligheter krockade med den tid du bokat.

Jag förstår mig verkligen inte på den politik som bedrivs.

Föräldrar som får pengar av skattebetalarna, vars avkommor erhåller gratis skolgång m.m. Och så måste de ha en jävla tolk. SFI undervisning är i Sverige gratis och du får till och med pengar för att vara på den, om man jämför med andra länder där du måste pröjsa språkundervisningen själv.

Det här behöver stoppas. Inte konstigt att Sverige förvandlats i grunden till det sämre, vilket är uppenbart för precis alla, när noll krav ställs.
Vad är det för jävla analfabeter och nollor som kommer hit och bor här och inte ens kan förstå basal enkel svenska i tal?
Att förstå tal och kunna göra sig förstådd är det enklaste när det kommer till språk dessutom.

När jag bodde utomlands tog det med 6 månader att lära mig det nya språket så pass bra att jag kunde läsa skönlitteratur utan problem, 6 månader. Och jag är inte mer än normalbegåvad.

Stoppa invandringen av utvecklingsstörda, gärna igår.
Senast redigerad av HarmageddonPippi 2025-09-23 kl. 16:24.
Citera
2025-09-23, 16:30
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Jag förstår mig verkligen inte på den politik som bedrivs.

Föräldrar som får pengar av skattebetalarna, vars erhåller gratis skolgång m.m. Och så måste de ha en jävla tolk. SFI undervisning är i Sverige gratis och du får till och med pengar för att vara på den, om man jämför med andra länder där du måste pröjsa språkundervisningen själv.

Det här behöver stoppas. Inte konstigt att Sverige förvandlats i grunden till det sämre, vilket är uppenbart för precis alla, när noll krav ställs.
Vad är det för jävla analfabeter och nollor som kommer hit och bor här och inte ens kan förstå basal enkel svenska i tal?
Att förstå tal och kunna göra sig förstådd är det enklaste när det kommer till språk dessutom.

När jag bodde utomlands tog det med 6 månader att lära mig det nya språket så pass bra att jag kunde läsa skönlitteratur utan problem, 6 månader. Och jag är inte mer än normalbegåvad.

Stoppa invandringen av utvecklingsstörda, gärna igår.

Nu ska vi inte blanda ihop SFI med grundläggande svenskundervisning för invandrare. Båda sorterna finns (vet dock inte vad det heter när det inte är SFI). SFI får man bara gå om man har uppehållstillstånd, vilket kan ta åratal att få. Men det är korrekt, alla borde lära sig språket, på ett eller annat sätt, åtminstone grundläggande så man kan delta i ett vanligt samtal. Men det betyder ju inte alltid att det utesluter en tolk. Kanske man tycker att det behövs en tolk ändå för säkerhets skull för att inga missförstånd ska ske. Ibland på initiativ av föräldrar/vårdtagare och ibland på initiativ av skolpersonal/vårdgivare. Kanske slöseri med pengar, men det verkar alltid finnas en vilja att man ska förstå till varje pris.
Citera
2025-09-23, 16:32
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Min yngsta son skulle ha sitt första utvecklingssamtal den här veckan. Idag ringer skolan att dom tyvärr måste flytta på oss, en tid jag bokat i god tid, En annan förälder har tagit min tid och bokat in en tolk. Dessa människor vet inte hur man bokar och hade på något sätt tagit min tid.

Nu fick jag en ny tid, eftersom skolan självklart prioriterar analfabeter från tredje världen. Borde det inte vara krav att föräldrarna klarar av enkla grejer som att boka ett samtal.

Läraren en batikhäxa som älskar muslimer är det inte lönt att kritisera. Hon fattade ingenting att man blir förbannad. Ännu ett sätt att flytta på svenska barn och prioritera invällarna.

Finns det något man kan göra? Ta upp det med rektorn, Lita på att jag kommer ventilera mitt missnöje under utvecklingssamtalet.

Trist men tyvärr alltför vanligt dessa kulturkrockar.

Problemet är att integrationen INTE fungerar och har inte gjort det på årtionden.
Jag har själv fått veta via bekanta inom skolvärlden att det på många skolor är katastrof, man kallar till utvecklingsamtal, klassamtal mm med föräldrarna men ingen kommer och man får inget svar heller varför dom inte kommer.
eleverna är uppe sent på nätterna och kommer försent till morgonens lektioner och är urtrötta och kan inte tillgodogöra sig undervisningen, föräldrarna får man inget svar ifrån och att ringa funkar inte då dom inte kan Svenska så bra .

Det du kan göra är vid nästa val att välja den politik du tror och hoppas kan ändra detta. Att ta upp detta med lärarna lär inte leda till någon förändring tyvärr.
Citera
2025-09-23, 16:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Men vad i helvete? Jag hade skickat faktura på utebliven timlön för arbetet som man tagit ledigt ifrån! Och sagt att nästa möte får ske efter 1700 eller på helgen.
Idioter! De får ta ansvar när de agerar så handfallet!
Citera
2025-09-23, 16:35
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:

Ta dig en rejäl titt i spegeln och inse att du är en jävla gnällspik som tydligen har svårt att hantera minsta grus i maskineriet. Du måste vara en fantastisk förebild för din son.
Citera
2025-09-23, 16:36
Medlem
Att de flyttade på utvecklingssamtalet är alltså så jobbigt för dig att du kände att du måste posta en flashback-tråd om det? Hade du blivit lika grinig om läraren sagt att denne fått förhinder och inte angett orsaken?
Citera
2025-09-23, 16:40
Medlem
Har ansvarig lärare på något sätt kontaktat gemene man för och meddela, en ganska tråkig nyhet men samtidigt också kolla om det går att skjuta fram eller osv..
Citera
2025-09-23, 16:41
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

Ursäkta lite grann, men tycker det är najs att höra att fler och fler "vanliga svenskar" blir berikade på olika sätt. För det är ända sättet ni kommer börja förstå. Ventilera ditt missnöje till batikhäxan du, det blir nog jättebra för både dig och din stackars avkomma.
Citera
2025-09-23, 16:45
Medlem
Jag hade skitit i att gå på nästkommande 3 möten, sagt att tyvärr var det någon som tog mitt skift på jobbet så jag måste jobba över, jag måste boka långt i förväg.
Citera
2025-09-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vad är det för märkligt bokningssystem där man kan sno varandras bokningar?
Undrar exakt det samma. Osar påhitt.
Citera
2025-09-23, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Undrar exakt det samma. Osar påhitt.
Dom har inte klarat av appen. Läs för helvete vad jag skriver. Dom har bokat på annat sätt, förmodligen via telefon eller tolk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in