Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
Jag har en arbetskamrat vars mamma är med i scouterna (uppskattningsvis är hon i 50 års åldern). Inte som ledare utan som scout. Det finns alltså scouter för vuxna. Helt galet!
Att ungdomar är med i scouterna kan jag förstå. Det är väl nyttigt att lära sig göra eld med pinnar och stenar som man gjorde på stenåldern. Man lär sig knyta olika knutar. Man traskar omkring i skogen och lär sig om vad som finns där. Bygger flottar som man testar i vattnet. Man lär sig fiska och att tillreda mat. Man lär sig kompass och kartor och så vidare. Allt det där kan vara nyttigt. Men vad gör vuxna som är med i scouterna?
Annat?
Nu var jag förvisso barn när jag var med i scouterna och lärde mig faktiskt väldigt nyttiga saker, en del var faktiskt religionskunskap (kristendom) vi avslutade varje samling med en bön, det var s.a.s. inte så att man bara lekte med kottar i skogen, utan snarare avancerad naturkunskap och annat händigt arbete som makramé, avancerade knopar, knivslidor, knivar och såklart friluftsliv. Hade nog gått kvar i scouterna om flickorna när jag fyllde 14 inte tyckte de var mobbat, är väl kanske en sak man ångrar när man är lite äldre - att man brydde sig så jävla mycket om vad andra tyckte som barn.