2025-09-23, 15:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja, det känns lite som om det sverige scouterna frodades i finns inte längre kvar.

Jag vet att det under 70-talet var kö till den större scoutföreningen där jag bodde (pga de enorma barnkullarna). Jag var med i svk scouter ett tag och vet att smu hade stor verksamhet.

Sökte på det om Googles AI skrev att vi tydligen hade fel.

Förr: Sedan 1970-talet såg svensk scouting en medlemsminskning, en nedgång som pågick under flera decennier och innebar att många lämnade verksamheten i tonåren.
Nu: Från och med 2013 har trenden vänt och medlemsantalet har ökat stadigt.

Där ser man. Antalet medlemmar minskade från 70-talet fram till 2013 då det tydligen började vända upp igen.

Frågan är om det beror på att barnens och tonåringarnas intresse ökat eller om det är föräldrarna som anmält sina barn för att de tröttnat på att se dem hänga framför sina mobiler hela dagarna?
Citera
2025-09-23, 16:07
Medlem
holmiums avatar
TS refererar till en mogen kvinna.

När det kommer till äldre män som är scoutledare så tänker jag "Ernst Röhm".

Men det kanske båda är orättvist och fördomsfullt....
Citera
2025-09-23, 17:09
Moderator
pbos avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2025-09-23, 17:48
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja, det känns lite som om det sverige scouterna frodades i finns inte längre kvar.

Jag vet att det under 70-talet var kö till den större scoutföreningen där jag bodde (pga de enorma barnkullarna). Jag var med i svk scouter ett tag och vet att smu hade stor verksamhet.

Scoutkårerna i tex Stockholm har idag hundratals barn i kö till sin verksamhet vardera. Scouting har de senaste 10-15 åren upplevt en rejäl uppgång med ökat medlemsantal. Antar att det beror på att det faktiskt finns barn som vill göra annat än att sitta och stirra på en skärm men inte passar i den tävlingsinriktade idrottsrörelsen. Och scouter blir lösningsinriktade och lär sig samarbeta vilket är bra egenskaper.

Men lite rätt är det på det sättet att det Sverige som fanns från 50- till kanske 80-talet inte längre finns kvar där det offentliga samhället hade resurser och stöttade civilsamhället och dess organisationer. Idag är tex skolor och andra offentliga inrättningar helt inriktade på sig själva och någon slags "lönsamhet" och är inte det stöd för civilsamhället de en gång var. Men just Scouterna pinnar på rätt bra just nu!
Citera
2025-09-23, 17:50
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Just scouterna är extrema, har aldrig varit scout. Däremot skulle jag vilja vara med i friluftsfrämjandet som jag var som barn, även nu, önskar det fanns grupper för +18. Jag har försökt att dra igång en grupp lufsare i min stad fast utanför föreningar, men det har inte funkat. I Stockholm kan man vara med i Naturskyddsföreningens skogsvandringar som vuxen, men jag bor inte där. Det finns så många roliga barnverksamheter som funkar för vuxna, men vi vuxna ska sitta och ha trist istället.

På vilket sätt skulle scouterna var extrema? Intressant uttalande från någon som inte varit med men du har fått din bild någonstans ifrån?
Citera
2025-09-23, 17:57
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har en arbetskamrat vars mamma är med i scouterna (uppskattningsvis är hon i 50 års åldern). Inte som ledare utan som scout. Det finns alltså scouter för vuxna. Helt galet!

Att ungdomar är med i scouterna kan jag förstå. Det är väl nyttigt att lära sig göra eld med pinnar och stenar som man gjorde på stenåldern. Man lär sig knyta olika knutar. Man traskar omkring i skogen och lär sig om vad som finns där. Bygger flottar som man testar i vattnet. Man lär sig fiska och att tillreda mat. Man lär sig kompass och kartor och så vidare. Allt det där kan vara nyttigt. Men vad gör vuxna som är med i scouterna?

Annat?

Känner faktiskt inte till någon sådan verksamhet du beskriver inom Scouterna, vilket inte hindrar att den finns men kan inte vara vanligt. Ser dock inte att det skulle vara "helt galet" om man tex tänker sig det som en grupp som ägnar sig åt tex friluftsliv. Utgångspunkten är annars att Scouterna är en rörelse för barn och unga, stöttad av vuxna. Dvs den absoluta majoriteten vuxna i Scouterna är ledare eller har någon annan stödfunktion, kassör, stugfogde etc.
Citera
2025-09-23, 18:04
Medlem
peergs avatar
Jag var scout som barn och brukar nu hänga med yngste grabben på hans scoutmöten som hjälpledare ibland. Lika bra att passa på och få ha lite kul innan han blir för gammal och cool för att ha farsan med sig på läger.

Men för att svara på din fråga så saknas det aldrig uppgifter för vuxna att göra i en förening med barn- och ungdomsverksamhet. Sitta i styrelser, sköta administration, skjutsa till och från läger, bära ved, ställa upp med specialkunskaper som el, snickeri, hemsidepulande, etc, etc.
Citera
2025-09-23, 22:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
På vilket sätt skulle scouterna var extrema? Intressant uttalande från någon som inte varit med men du har fått din bild någonstans ifrån?

Att scouterna ska vara mer karaktärsdanande, man ska stiga i graderna, lite sektlikt, uniformer.
Citera
2025-09-24, 06:38
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det är väl ändå inte konstigare än att det finns vuxna som spelar tv-spel och tittar på tecknat? Det finns gubbar som står i fotbollsklacken och brölar och äter glass…

Då låter scouterna som en trevlig friluftsförening ändå.
Så kan det vara.
Citera
2025-09-24, 08:14
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att scouterna ska vara mer karaktärsdanande, man ska stiga i graderna, lite sektlikt, uniformer.

Ok, inte så farligt extrema då. Karaktärsdanande ska väl även skolan vara och jag ser det bara som positivt. Om man ser scouting som en karriärstege är man nog fel ute, finns inga grader att stiga i, försvann typ på 60-talet i Sverige. Men sektlikt, visst lite är det väl så för de som är inne i det men alla är välkomna och lätt att lämna. Uniformer, ja så är det ju men ingen stor grej.
Citera
2025-09-24, 09:20
Medlem
Imnshos avatar
Troligen pedofiler som vill tälta med barnen. Jag får lite vibbar av farbror Bosse här.
https://www.youtube.com/watch?v=9RoU7wXvxBk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in