2025-09-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

...teologie doktor också, det vore väl guld värt att ha någon som är så kunnig inom präst-ämnena, och som är villig att börja som vanlig prästkandidat! Det kan inte hända ofta! Det behövs fler präster med genuina kunskaper, Svenska kyrkans prästutbildning är ändå en Kalle Anka-kurs jämfört med de katolska prästernas. (Sedan är det en annan sak, att det är uppenbart att det inte var Jesu mening att kvinnor skulle ge sig ut i världen och predika Evangelium, överhuvudtaget. För då hade han ju skickat ut Petra, Marca och Thomasina - men det gjorde han inte. Men det är ju inte DÄRFÖR just AH har nekats.)

Katolska kyrkans utbildning är 6-7 år ”Hela utbildningen omfattar en tid av sex till sju år. Det första året är ett propedeutiskt år, då man får möjlighet att pröva sin kallelse på ett mer grundläggande plan. Man läser vissa översiktskurser i filosofi och teologi men tonvikten ligger på det andliga planet. Därefter följer gedigna studier i filosofi och teologi samt språken latin och grekiska. Ett av åren är förlagt till Rom. Det sista året är mer praktiskt orienterat med tonvikt på pastoral verksamhet.”

.. och Svenska kyrkans utbildning är 5.5 år ”För att bli präst krävs att du har en magisterexamen i teologi eller religionsvetenskap och att du antas som prästkandidat i ett stift. Därpå följer ett års avslutande studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.)

Relativt lika utbildningar.

Präster känns generellt som människor som gillar att studera sin bibel, alltså inte konstigt om de har mycket universitetsstudier i detta ämne.
Citera
2025-09-21, 16:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Katolska kyrkans utbildning är 6-7 år ”Hela utbildningen omfattar en tid av sex till sju år. Det första året är ett propedeutiskt år, då man får möjlighet att pröva sin kallelse på ett mer grundläggande plan. Man läser vissa översiktskurser i filosofi och teologi men tonvikten ligger på det andliga planet. Därefter följer gedigna studier i filosofi och teologi samt språken latin och grekiska. Ett av åren är förlagt till Rom. Det sista året är mer praktiskt orienterat med tonvikt på pastoral verksamhet.”

.. och Svenska kyrkans utbildning är 5.5 år ”För att bli präst krävs att du har en magisterexamen i teologi eller religionsvetenskap och att du antas som prästkandidat i ett stift. Därpå följer ett års avslutande studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.)

Relativt lika utbildningar.

Präster känns generellt som människor som gillar att studera sin bibel, alltså inte konstigt om de har mycket universitetsstudier i detta ämne.

Det är verkligen inte lika. För det första har de som kommer från religionvetenskaphållet mycket mindre av teologi i bagaget (på grund av att de läser om alla världens religioner).

Katolska präster måste kunna läsa Bibeln på latin och grekiska, på riktigt. Våra präster har bara någon Kalle Anka-kurs i det ena språket (man får välja). Tror de läser språket i ett år, och då bara en del av tiden.

Men det viktigaste är att Katolska prästkandidater bor på ett prästseminarium, där de lever sin tro hela sin vakna tid. De deltar i gudstjänster och assisterar vid gudstjänster varje dag, typ. Nästan all vaken tid är schemalagd. De är bland annat ifrån första början ute och arbetar med människor, typ i vården, socialvården, på behandlingshem för missbrukare, på äldreboenden, på stödboenden för ungdomar... Och de har hårda regler på sig även under utbildningstiden - blir de påkomna med olämpligt beteende så åker de ut. Eller får kanske en chans till, men då blir det samtal, bön, räfs och rättarting. Våra prästkandidater däremot har bara några lektioner på en högskola i veckan, som för andra humanistiska studier, övrig tid disponerar de själva. De bor var de vill och med vem de vill (leva som sambo går bra, leva som sambo med någon av samma kön går ännu bättre...) och ingen håller reda på hur de lever eller ifrågasätter det.

Den svenska prästutbildningen och den Katolska går inte att prata om på samma dag...

För övrigt är det samma skillnad för färdiga präster. Svenska kyrkans präster säger "jag jobbar som präst", Katolska präster säger "jag är präst". Och de katolska prästerna arbetar mycket mera, de är tillgängliga dygnet runt för församlingsbor i själsnöd t.ex.. De svenska prästerna stänger av telefonen när de går hem 16:30, församlingsbor i själsnöd som de haft kontakt med får ringa Jourhavande präst... De har semester och vabbar och går på föräldraledighet, och någon annan får ta över deras församlingsbor. De går inte att lita på.

Svenska präster går oftast inte ens i högmässan de söndagar då de inte själva är i tjänst... "då är jag ju ledig!"
Senast redigerad av Merwinna 2025-09-21 kl. 16:42.
Citera
2025-09-21, 18:10
Medlem
Tycker det där med prästutbildning verkar rörigt. Måste man först läsa en massa kurser utan att veta om man blir antagen? Vad kan man göra med en sån utbildning om man inte får bli präst?

Väldigt udda jobb egentligen.

Och ”BibelVETENSKAP”… bygger inte allt på TRO mer än vetenskap?

” Att bli präst
För att bli präst krävs att du har en magisterexamen i teologi eller religionsvetenskap och att du antas som prästkandidat i ett stift. Därpå följer ett års avslutande studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.
Att vara präst är en av Svenska kyrkans vigningstjänster. Det innebär att du måste bli antagen som prästkandidat av biskopen i ett av Svenska kyrkans tretton stift innan du kan ansöka till prästutbildningen vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut. Du tar själv kontakt med det stift där du önskar prästvigas.

Kontaktuppgifter till stiften

Efter att du blivit antagen av ett stift går du pastoralteologisk grundkurs, PG. Kursen ges på halvfart under 20 veckor vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut, läsår i Uppsala och Lund och vissa terminer även i Göteborg och Umeå.”

https://www.svenskakyrkan.se/utbildningsinstitutet/prast

Men Heberlein skulle alltså bara ha byggt på med en halvtidsutbildning? Sedan var det fritt fram att prästvigas och sedan ut och dricka kaffe med församlingsborna? Hur mycket tid hon nu skulle ägna åt församlingen jämte det egna skrivandet… är det någon som kollar upp hur mycket man jobbar eller är det lite fritt?
Senast redigerad av Sabutt 2025-09-21 kl. 18:12.
Citera
2025-09-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Och nu har Ann Heberlein fått nej av biskopen, hon får inte bli prästvigd.
Om hon själv gjorde en mediagrej av biskopens nej, så visar det bara att han gjorde rätt. Lättkränkta människor som gillar att rikta ljuset mot sig själva bör inte bli präster.
Citera
2025-09-21, 22:51
Medlem
sillynamnams avatar
Äntligen stod Heberlein i predikstolen!
Men alltså, man kan väl tycka hon är kul med alla sina åsiktsbyten, fart och fläkt, men hon har ju noll självinsikt. Kan funka som debattör där det ska gå snabbt och tvära kast är välkomna pga "the attention economy". Det är ju inte fegt att säga att hon passar bättre som debattör. Att hon inte skulle funka som präst är underförstått.
Citera
2025-09-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Äntligen stod Heberlein i predikstolen!
Men alltså, man kan väl tycka hon är kul med alla sina åsiktsbyten, fart och fläkt, men hon har ju noll självinsikt. Kan funka som debattör där det ska gå snabbt och tvära kast är välkomna pga "the attention economy". Det är ju inte fegt att säga att hon passar bättre som debattör. Att hon inte skulle funka som präst är underförstått.

Så är det, det bispen menade var just det, hon passar sämre som präst än debattör. En bra präst måste vara lyssnande, lugn och stabil. En person som likt Heberlein fladdrar omkring med åsiktsbyten, utträde resp inträde i kyrkan, uttalanden i media om fel på sina älskare i sängen etc, ja en sån person tycker nog inte jag passar i prästämbetet. Sen må hon vara hur bra människa i övrigt.
Jag vet inte hur många som får nobben vid ansökan till antagning som präst, jag har hört mellan 10-20%. Så det är ju inte svårt att bli präst om man klarat av universitet. Och till teologiutbildningarna kommer väl alla in tror jag, inget stort söktryck.
Citera
2025-09-22, 11:06
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Så är det, det bispen menade var just det, hon passar sämre som präst än debattör. En bra präst måste vara lyssnande, lugn och stabil. En person som likt Heberlein fladdrar omkring med åsiktsbyten, utträde resp inträde i kyrkan, uttalanden i media om fel på sina älskare i sängen etc, ja en sån person tycker nog inte jag passar i prästämbetet. Sen må hon vara hur bra människa i övrigt.
Jag vet inte hur många som får nobben vid ansökan till antagning som präst, jag har hört mellan 10-20%. Så det är ju inte svårt att bli präst om man klarat av universitet. Och till teologiutbildningarna kommer väl alla in tror jag, inget stort söktryck.
Ann Heberlein gör självmål utan att förstå det själv. Det är tragiskt, men helt i linje med henne.

Citat:
Enligt Dagen blev hon antagen som prästkandidat redan 1996. Hon har dock varit kritisk mot vad hon upplever som Svenska kyrkans politisering, och 2017 gick hon ur kyrkan.

Hon blev medlem igen när Antje Jackelén efterträddes av Martin Modéus som ärkebiskop.

Hennes gamla antagning som prästkandidat är dock inte längre giltig, så hon försökte bli antagen på nytt. Det blev hon inte.
– Det var ett kort samtal från biskopen där motiveringen var att jag passar bättre som debattör än präst i Svenska kyrkan. Jag tyckte att det var ett fegt sätt att uttrycka det på, det hade varit bättre att säga att jag inte är önskad som präst, säger Ann Heberlein till Dagen.

Själv tror hon att det beror på hennes kritik mot kyrkan.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ann-heberlein-far--inte-bli-prast-fegt/
Citera
2025-09-22, 12:26
Medlem
Citat:

”Förr” var väl psykiska problem och själsliga typ samma grej?

Men nu kan man söka psykologhjälp å ena sidan och själasörjare å andra.

Jag tänker att det här är en slags professioner där man kanske föredrar att inte veta alltför mycket om de yrkesverksammas privatliv. Det är ofta bättre att de håller en låg profil, eller? Om man själv har det lite gungigt vill man väl åtminstone kunna ha en fantasi om att personen man besöker har det någorlunda stabilt .
Citera
2025-09-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt

Jag tänker att det här är en slags professioner där man kanske föredrar att inte veta alltför mycket om de yrkesverksammas privatliv. Det är ofta bättre att de håller en låg profil, eller? Om man själv har det lite gungigt vill man väl åtminstone kunna ha en fantasi om att personen man besöker har det någorlunda stabilt .

Ja det var nog så, psyke och själ.
Du har rätt, det är en profession där en lite lägre profil är att föredra.
Ann Heberlein har nog många förtjänster, vore nog en god predikant, men själasörjare njaaa…
Citera
2025-09-22, 21:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tycker det där med prästutbildning verkar rörigt. Måste man först läsa en massa kurser utan att veta om man blir antagen? Vad kan man göra med en sån utbildning om man inte får bli präst?

Väldigt udda jobb egentligen.

Och ”BibelVETENSKAP”… bygger inte allt på TRO mer än vetenskap?

” Att bli präst
För att bli präst krävs att du har en magisterexamen i teologi eller religionsvetenskap och att du antas som prästkandidat i ett stift. Därpå följer ett års avslutande studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.
Att vara präst är en av Svenska kyrkans vigningstjänster. Det innebär att du måste bli antagen som prästkandidat av biskopen i ett av Svenska kyrkans tretton stift innan du kan ansöka till prästutbildningen vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut. Du tar själv kontakt med det stift där du önskar prästvigas.

Kontaktuppgifter till stiften

Efter att du blivit antagen av ett stift går du pastoralteologisk grundkurs, PG. Kursen ges på halvfart under 20 veckor vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut, läsår i Uppsala och Lund och vissa terminer även i Göteborg och Umeå.”

https://www.svenskakyrkan.se/utbildningsinstitutet/prast

Men Heberlein skulle alltså bara ha byggt på med en halvtidsutbildning? Sedan var det fritt fram att prästvigas och sedan ut och dricka kaffe med församlingsborna? Hur mycket tid hon nu skulle ägna åt församlingen jämte det egna skrivandet… är det någon som kollar upp hur mycket man jobbar eller är det lite fritt?

De som har läst religionsvetenskap, men inte får bli präster, blir ofta lärare i religion på högstadiet eller gymnasiet. Men då behöver de minst ett ämne till, och sedan det praktisk-pedagogiska året för att få ut lärarexamen.

Prästerna är schemalagda på olika uppgifter under hela sin arbetstid, så de kan inte sitta hemma i alla fall.

Ja, Heberlein hade bara den pastoralteologiska kursen kvar, sedan kunde hon ha börjat som pastorsadjunkt. Hon är till och med överkvalificerad vad gäller den teoretiska grunden, i och med att hon har en doktorsexamen i teologi. Det behövs ju inte för att bli vanlig präst, men de som blir biskopar brukar ha doktorerat.

Dock tror jag att det är som många här i tråden skrivit, att AH har bedömts vara för "fladdrig", med för mycket egna psykiska problem, för att kunna bli en stabil ledargestalt. En präst ska ju först och främst vara en ledargestalt för sin flock, även om hans kunskaper i teologi inte är oviktiga.
Citera
2025-09-22, 21:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

En stor skillnad är att prästen har absolut tystnadsplikt - så båda dessa möjligheter behövs. Det du berättar för en psykolog eller psykiatriker kan komma tillbaka och bita dig i svansen, eftersom dessa för journal, och olika myndigheter kan begära ut journalanteckningarna. T.ex. polis, åklagarmyndighet, sociala förvaltningen (t.ex. om du blir utredd i egenskap av vårdnadshavare för dina barn).

Vidare förväntas prästen kunna se något gudomligt i varje människa, och därför kanske ha mer tålamod och kärlek till den hjälpsökande än en vårdpersonal av något slag.
Citera
2025-09-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De som har läst religionsvetenskap, men inte får bli präster, blir ofta lärare i religion på högstadiet eller gymnasiet. Men då behöver de minst ett ämne till, och sedan det praktisk-pedagogiska året för att få ut lärarexamen.

Prästerna är schemalagda på olika uppgifter under hela sin arbetstid, så de kan inte sitta hemma i alla fall.

Ja, Heberlein hade bara den pastoralteologiska kursen kvar, sedan kunde hon ha börjat som pastorsadjunkt. Hon är till och med överkvalificerad vad gäller den teoretiska grunden, i och med att hon har en doktorsexamen i teologi. Det behövs ju inte för att bli vanlig präst, men de som blir biskopar brukar ha doktorerat.

Dock tror jag att det är som många här i tråden skrivit, att AH har bedömts vara för "fladdrig", med för mycket egna psykiska problem, för att kunna bli en stabil ledargestalt. En präst ska ju först och främst vara en ledargestalt för sin flock, även om hans kunskaper i teologi inte är oviktiga.

Är det nån annan som lägger prästers scheman? Tänker typ som för lärare. De har undervisningstimmar, lektionsplanering, lärarmöten, samtal med föräldrar osv osv.

Vad gör en präst när han/hon INTE håller i en gudstjänst eller skriver på en predikan?

En del av samtal med ledsna/behövande håller ju diakonerna i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in